Het rooster van… Ruud Weerden

In de rubriek Het rooster van geven we je een kijkje in het leven van een professional uit het onderwijs. Deze week kijken we een dagje mee met Ruud Weerden, docent ICT en natuur en techniek aan Het Hooghuis Stadion in Oss.

VRIJDAG

08:31 

“Mijn dag begint vandaag met een blokuur in het stOOOmlab, waar leerlingen aanleren hoe zij moeten onderzoeken, ontwerpen en ondernemen. Ze werken aan een VR-eiland, een 3D-eiland, twee eilanden waar wordt geprogrammeerd met de Micro:bit en de Ozobot en een eiland gebaseerd op CSI, waar met vingerafdrukken en DNA een dader wordt gezocht. We pakken de draad op waar we vorige week zijn gebleven. De meeste leerlingen zijn inmiddels zó enthousiast dat ze snel verder willen gaan met hun onderwerpen. Nadat ze met alle vier de eilanden kennis hebben gemaakt, duiken we verder de diepte in.

Samen met deze eerstejaars leerlingen doe ik begin januari voor het eerst mee aan de STEAM Cup Challenge, een wedstrijd waarbij leerlingen leren programmeren op de Micro:bit. Het thema van deze wedstrijd is ‘bedenk en maak een oplossing voor het huis van de toekomst’. Binnenkort staan deze lessen dus in het teken van dat thema en de Micro:bit. Tijdens de voorbereidingen krijgt iedere leerling een eigen taak. Zo zijn er programmeurs, presentatoren, bouwers en testers. Samenwerken en communiceren is heel belangrijk, want zo staat iedereen in zijn eigen kracht. Ik heb besloten dat ik de leerlingen zo min mogelijk ga sturen, zodat het proces zoveel mogelijk vanuit henzelf komt. In maart moeten we ons idee indienen en komt de jury bij elkaar, dus we zullen hard aan de slag moeten.”

10:11 

“Tijd voor een theoretische les natuurkunde. De leerlingen stromen langzaam binnen. We beginnen de les met doelen stellen. Vervolgens stel ik ze veel vragen: ik ben een groot voorstander van actief onderwijs. Vroeger was ik vooral veel zelf aan het praten, maar  tegenwoordig zijn de rollen gelukkig omgedraaid. Onder andere door de doelen te bespreken, beleven de leerling de les heel anders. Waar ze vroeger vooral veel aantekeningen maakten, zijn ze nu actiever bezig met praktische proefjes. Wanneer er ICT bij de lessen komt kijken reageren de leerlingen nog enthousiaster op de lesstof: ze voelen een grotere verbintenis met het onderwerp en de filmpjes nodigen uit tot interactie.”

11:21 

“Voor de lunch staat er nog een les practicum op mijn rooster. Het is een drukke les dus er is ook een technisch onderwijsassistent (TOA) aanwezig om te assisteren en de veiligheid te waarborgen. In deze les werken de leerlingen altijd met werkkaarten. Deze werkkaarten zijn gerelateerd aan het onderwerp in de theorie dat we aan het behandelen zijn. Ik laat ze met opzet hier en daar wat fouten maken: in mijn ogen leren ze daar heel veel van, omdat ze zo net op een andere manier leren. Een leerling steekt zijn vinger op. “Ik begrijp het niet”, roept hij. Ik motiveer hem en zijn klasgenoten om te proberen er toch samen uit te komen. Het samenwerken komt op gang en een andere leerling geeft een goede uitleg. Een win-winsituatie, vind ik altijd. Het is goed om het probleemoplossend vermogen van de leerlingen te activeren.”

13:00  

“Na de lunch ga ik een blokuur aan de slag met de leerlingen van ‘Talententijd’. Talententijd bestaat uit een reeks keuzevakken voor leerlingen die zich willen verdiepen. Het is een drukke les dus er is ook een technisch onderwijsassistent (TOA) aanwezig om te assisteren. De leerlingen worden in deze lessen echt uitgedaagd, waardoor ze altijd ergens vastlopen. Ook nu lopen ze ergens tegenaan, en zoals het de wet van Murphy betaamt, allemaal tegelijk op hetzelfde moment. “Wie weet het wel?”, vraag ik. Gelukkig zijn er een aantal leerlingen die het kunnen uitleggen en zo helpen ze elkaar verder. 

14:20 

“Mijn vrijdagmiddag eindigt, zoals bijna elke vrijdag, met de ICT-les voor leerlingen uit het derde jaar die het keuzevak ICT of game design hebben gekozen. Deze lessen vinden plaats op ROC de Leijgraaf in Oss. Hier op het ROC hebben we alle middelen beschikbaar waar ik op onze eigen locatie soms verlegen om zit. De leerlingen gaan aan de slag met het uit elkaar halen en testen van computers en vervolgens met het installeren van software. Door mijn achtergrond in de ICT ligt het geven van dit soort vakken me goed. Acht jaar geleden maakte ik de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs en daar begon ik al gauw met het implementeren van nieuwe technieken. Inmiddels hebben we op school bijvoorbeeld gebruik gemaakt van virtual reality en drones. Ik ben daar zelf erg enthousiast over, maar de leerlingen vinden het ook helemaal geweldig. Aan het eind van de les is het tijd voor een korte reflectie: wat ging er goed en wat kunnen we veranderen? Daarna rinkelt de schoolbel en de leerlingen pakken hun tas in: tijd voor het weekend.”

 

 

Ruud Weerden maakte zo’n acht jaar geleden de overstap van ICT in het bedrijfsleven naar het onderwijs. Eenmaal voor de klas kon hij zijn passie voor ICT inzetten om leerlingen op een actieve manier te bereiken, uit te dagen en in hun kracht te zetten. Naast docent voor de eerste, tweede en derde leerjaren is Ruud ook anti-pestcoördinator en Nationaal Mediacoach.

 

C.V.

Leeftijd: 56

Woonplaats: Eindhoven

Opleiding:Pedagogische Technische Hogeschool (Fontys), Master Special Educational Needs

Functies: anti-pestcoördinator, Nationaal Mediacoach, docent

Hobby’s: Klussen, vliegen met drones, robotjes uitproberen

Skills/sterke punten: Contact leggen, zoeken naar vernieuwingen, organiseren en communicatieve vaardigheden

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan… Louis Spaninks, ...

Geplaatst: 14-01-2019 Drie vragen aan… Louis Spaninks, directeur opleidingsfonds CA-ICT

Louis Spaninks is naast directeur van het opleidingsfonds CA-ICT ook coördinator van de Human Capital ...

Het rooster van... Hoofd ICT ...

Geplaatst: 02-05-2018 Het rooster van... Hoofd ICT Raymond van den Berg

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van ...

Het rooster van Henk Orsel, ...

Geplaatst: 16-01-2018 Het rooster van Henk Orsel, manager Informatisering & Automatisering

In de rubriek 'Het rooster van' geven we je een kijkje in het leven van een ICT-professional ...