Het rooster van… ICT-Manager Leon van Lare

In de rubriek Het rooster van geven we je een kijkje in het leven van een ICT-professional uit het onderwijs. Deze week een sneak peak van het dagboek van Leon van Lare, ICT-Manager bij Stichting Onderwijs Midden Limburg (SOML).

Leon van Lare werkt al vijf jaar voor SOML, een onderwijsstichting in de regio Roermond met vier scholengemeenschappen op elf locaties voor het voortgezet onderwijs. SOML biedt met duizend personeelsleden passend onderwijs aan ruim 8000 leerlingen. Vanaf het hoofdkantoor in Roermond stuurt Van Lare het ICT-personeel aan dat decentraal bij de scholen zijn werkzaamheden uitvoert. Op de stafdienst zijn naast Van Lare twintig andere collega’s werkzaam.

7.45

“De dag begint voor mij vroeg en met een bakje koffie. Om kwart voor acht ben ik binnen en zorg ik dat het koffieapparaat werkt. De werkdag begint pas om acht uur, maar door er een kwartiertje eerder te zijn, kan ik eerst even rustig mijn e-mail doorlopen en Nu.nl bekijken.”

7.59

“Terwijl ik van mijn bakje koffie geniet, druppelen de eerste collega’s binnen. Ik plan ’s ochtends altijd wat ruimte in voor uitvoerende vragen. De ervaring leert namelijk dat ik als enige ICT’er op het hoofdkantoor, alle ICT-vragen – groot of klein – op mijn bordje krijg. Op een normale dag krijg ik ongeveer vijf vragen voor mijn kiezen, waarmee ik toch al snel een uur bezig ben. Dit kunnen simpele vragen zijn, maar ook juridisch lastige vragen zoals: ‘Op school zijn twee Macbooks gestolen, moeten wij hier aangifte van doen?’”

9.04

“Tijd voor overleg. Dit kan zijn met een schooldirecteur, een collega uit het team of bouwoverleg met een schooldirectie. Vandaag is het de beurt aan de schooldirecteur. Eerst bespreken we een aantal dringende lopende zaken en leg ik hem het nieuwe ICT-beleid voor dat we speciaal voor zijn onderwijsinstelling hebben ontwikkeld. Hierna is hij aan de beurt om vragen te stellen; de school gaat naar Windows 10 en hij vraagt zich af of alle computers in het computerlokaal vervangen moeten worden.”

12.00

“Tijd voor de middagpauze. Tijdens de lunch maak ik graag een wandeling van twintig minuten. Niet alleen gezond maar ook heerlijk ontspannend. Even lekker het pand uit, weg van de werkplek. Als ICT’er schiet de pauze er nog wel eens bij in. Door de jaren heen heb ik namelijk gemerkt dat je elke pauze het gevaar loopt vragen van collega’s te krijgen: ‘M’n laptop werkt niet, kun je me helpen?’ Na de pauze plan ik daarom altijd even tien minuutjes in voor praktische vragen van en aan collega’s.”

12.40

Inmiddels ben ik met een kop koffie achter mijn laptop gekropen. Na de lunch probeer ik zoveel mogelijk stukken uit te werken van het overleg dat eerder (die dag) heeft plaatsgevonden. Nadat ik deze beleids- of projectplannen heb opgesteld, neem ik graag nog even de tijd om mailtjes te beantwoorden.”

14.55

“Ik zit in mijn auto, onderweg naar een van de elf locaties die van onze diensten gebruikmaakt. De ervaring leert dat klanten en collega’s het fijn vinden om mij even persoonlijk te spreken over eventuele problemen en wensen. Ik geloof er heilig in dat je meer informatie overbrengt tijdens een ontmoeting dan tijdens een telefoongesprek. Vanwege de vele locaties heb ik niet veel tijd en moet ik creatief zijn met mijn planning, maar over het algemeen zijn alle klanten en collega’s tevreden. Vanwege de gemiddelde omvang van onze stichting en de kleine afstand tot de verschillende scholen, kan ik een persoonlijke aanpak hanteren. Dat maakt het niet alleen leuker voor de klanten, maar ook voor mij.”

16.36

“Vanaf mijn laatste bezoekadres pak ik de auto terug naar mijn woonplaats Venray. Maar hier eindigt mijn dag (nog) niet. Nadat ik heb gegeten pak ik rond acht uur vaak nog even mijn laptop. Zonder dat mijn vrouw het door heeft, beantwoord ik dan stiekem nog wat e-mails om daarna lekker onder de wol te kruipen, want de volgende dag gaat mijn wekker weer vroeg af.”

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan… Jeroen Borgsteede

Geplaatst: 17-08-2017 Drie vragen aan… Jeroen Borgsteede

Als algemeen directeur van SLBdiensten is Jeroen Borgsteede eindverantwoordelijke van dit platform, ICTheek.nl. We vragen ...

Drie vragen aan… Edwin van ...

Geplaatst: 29-08-2017 Drie vragen aan… Edwin van Andel

Hacken is het vinden van toepassingen zoals die niet door de maker van het (computer) ...

Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

Geplaatst: 29-08-2017 Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

DDoS aanvallen, ransomware en keyloggers; de digitale bedreigingen voor onderwijsinstellingen stapelen zich op, en ze ...

  •  *