Het rooster van… ICT-Hoofd Artwiech Jan Flier

In de rubriek 'Het rooster van' geven we je een kijkje in het leven van een ICT-professional uit het onderwijs. Deze week een pagina uit het dagboek van Artwiech Jan Flier, ICT-hoofd op het Nuborgh College in Elburg.

Artwiech Jan Flier werkt bijna zeventien jaar op het Nuborgh College, dat drie vestigingen kent, waarvan twee in Elburg en één in Nunspeet. De school telt zo’n 2500 leerlingen. Fliers afdeling bestaat uit vier mensen. Zij vormen het team op het kantoor in Elburg, en worden daarbij aangevuld door drie ICT-onderwijsassistenten die verspreid zijn over de drie locaties.

08.00

“Het duurt niet lang voordat al mijn directe collega’s binnen zijn. Min één, want die werkt elke donderdag op de locatie Lambert Franckens om daar leerlingen, samen met de onderwijsassistente, zo snel mogelijk op weg te helpen door daar systeembeheertaken uit te voeren. Met de overige twee drink ik mijn eerste bak koffie. De ervaring leert namelijk dat we daar de rest van de dag nauwelijks aan toekomen, dus deze traditie houden we erin.”
 

11.17

“Net als ik denk de laptopproblemen van de eerste twee leerlingen te hebben verholpen, stormt nummer drie binnen. Mijn mond valt open van verbazing als hij zijn laptop op mijn bureau legt. Alsof er een auto overheen is gereden. De leerling verklaart de laptop te hebben laten vallen, van de trap af, de kelder in. Hoe krijg je het voor elkaar… Na de lunch maar even kijken of er nog wat te redden valt. Tot die tijd kan de leerling in elk geval verder dankzij een leenlaptop.”

12.58

“Tijd voor ons maandelijks teamoverleg. Ook de drie onderwijsassistenten zijn aangeschoven. We bespreken wat er per locatie goed gaat, wat er beter kan en vooral hoe we het voor leerlingen makkelijker en leuker kunnen maken. Een van mijn directe
collega’s oppert het idee een designer te betrekken bij de communicatie-uitingen. Zo willen we de leerlingen aansporen om elke dag hun mail te checken, maar dat kan natuurlijk net zo goed via een leuke visual of strip. Afgesproken wordt om contact op te nemen met de interne vormgever en hem dit idee voor te leggen.”

14.26

“Een spoedtelefoontje. Of we nog een leenlaptop over hebben voor een leerling die iets te enthousiast was met zijn flesje water, dat uiteindelijk over zijn laptop terechtkwam. Gelukkig zijn de bestanden en werkstukken van de leerling gespaard gebleven. Toch
handig dat leerlingen deze opslaan in onze eigen private cloud. Gisteren hadden we ook al iemand met waterschade, omdat haar tas nog open stond toen ze door de regen naar school fietste. Let toch een beetje op je spullen, lieve mensen… Waterschade is echt te voorkomen!”

16.28

“De werkdag zit er weer zo goed als op. Na de controle van diverse servers en het vervangen van de back-upcartridges, fiets ik weer richting huis, zo’n zevenhonderd meter verderop. Vanavond eindelijk weer eens vliegvissen met mijn maten. Ik kan niet wachten!”

Anderen bekeken ook dit

Het rooster van… docent Nederlands ...

Geplaatst: 19-09-2017 Het rooster van… docent Nederlands Priscilla Soputan

In de rubriek 'Het rooster van' geven we je een kijkje in het leven van ...

Het rooster van… ICT-Manager Leon ...

Geplaatst: 04-09-2017 Het rooster van… ICT-Manager Leon van Lare

In de rubriek 'Het rooster van' geven we je een kijkje in het leven van een ICT-professional ...

Het rooster van… docent ICT ...

Geplaatst: 12-10-2017 Het rooster van… docent ICT en biologie Jan Baan

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van ...