Het rooster van... Hoofd ICT Raymond van den Berg

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van een professional uit het onderwijs. Deze week werpen we een blik in het dagboek van Raymond van den Berg, Hoofd ICT bij het Tabor College in Hoorn.

08:32 uur:
“De dag begint goed met onze maandelijkse ICT-vergadering. Als hoofd ICT ben ik eindverantwoordelijk voor alles wat er op ICT-gebied gebeurt binnen onze school. Omdat ICT zich niet in een ivoren toren afspeelt, is er per schoollocatie een directielid die het onderwerp ICT in zijn portefeuille heeft. Leuk en leerzaam om te zien wat er in onze drie scholen speelt. Deze keer bespreken we onder andere hoe we ons voorbereiden op de AVG-wetgeving en hoe we de centrale uitlevering van iPads gaan vormgeven voor de brugklassers van het nieuwe schooljaar. Daarnaast biedt dit overleg veel ruimte om kennis uit te wisselen tussen de drie locaties. Zo wil een directielid een extern persoon inhuren om ouders van onze leerlingen iets te vertellen over het sociale-mediagebruik door jongeren. De oplossing blijkt echter sneller gevonden: er is een docent van een andere locatie die hier al eerder uitgebreid aandacht aan heeft besteed en deze kennis graag nog eens deelt.”

10:01 uur
“Vanaf het hoofdkantoor fiets ik naar de nieuwe locatie van het Werenfridus; één van onze vestigingen. Het Werenfridus gaat verhuizen naar een gloednieuw gebouw. Dit is een behoorlijk project, waarin we slechts drie weken de tijd hebben om de hele school inclusief alle inboedel maar ook de hardware en IT-infrastructuren te verhuizen. Ik loop met de installateur voor een controle langs de nieuwe patchkasten. En met de glasvezelmonteur bepaal ik hoe het redundante 10 GB-glasvezelnetwerk door het pand moet komen te lopen. Niet veel scholen beschikken al over zo’n snel netwerk. Maar als we toch een nieuw gebouw krijgen, willen we dit ook zo toekomstgericht mogelijk inrichten. Met in totaal 4.200 leerlingen die allemaal tegelijkertijd op hun iPads met allerlei cloudapplicaties werken, is een foutloze wifi-omgeving noodzakelijk.”

11:59 uur
“Terug op kantoor zit er een mailtje van Apple in mijn mailbox. Een paar leerlingen die later zijn ingestroomd dit schooljaar, hebben via onze schoolwebshop een iPad besteld. Apple stuurt mij de informatie waarmee ik ze kan toevoegen aan Apple School Manager. Nog voor de iPads bij de leerlingen thuis bezorgd zijn, regel ik al dat ze zijn toegevoegd aan onze Apple Profile Manager. De benodigde apps verschijnen dan direct op hun nieuwe iPad als ze deze uit de doos halen. Hoe gaaf is dat?”

13:16 uur
“Er zijn twee 3D-printers geleverd. Aankomend schooljaar moeten onze vmbo-examenleerlingen tijdens hun examens techniek opdrachten kunnen uitvoeren met een 3D-printer. Om al te oefenen, proberen een aantal leerlingen de printers uit. Terwijl ik met de systeembeheerder een plan maak over het printergebruik, is een leerling bezig met een look-a-like iPhone-hoesje. Mooie poging; alleen wel een te klein hoesje. Blijven oefenen dus!”

14:58– 16:39 uur
“Ik heb met mijn directe ICT-collega een oplossing bedacht voor toetsafnames bij leerlingen met dyslexie. Door een aantal iPads geheel af te schermen, kunnen wij deze toetsvragen laten voorlezen. Ik test samen met onze dyslexiecoach deze speciaal geprepareerde iPad’s en heb een handleiding gemaakt. De leerlingen in kwestie zijn reuze enthousiast! We hebben daarom vanmiddag besloten het betaalde dyslexieprogramma definitief op te zeggen en met deze dichtgetimmerde iPads verder te gaan.”

Anderen bekeken ook dit

Ruimte voor verbetering in aansluiting ...

Geplaatst: 08-05-2018 Ruimte voor verbetering in aansluiting onderwijs op bedrijfsleven

Onderwijsvernieuwing en -innovatie zijn natuurlijk een taak van de onderwijsinstituten zelf, maar een school bereidt ...

Dhoya Snijders: “De parels en ...

Geplaatst: 30-04-2018 Dhoya Snijders: “De parels en rafelranden van toekomstig onderwijs in kaart brengen”

Rekenrobots die je overhoren, zelfsprekende digitale lesboeken en leraren die alleen nog de accu’s van ...

“Digiwijsheid nodig om de informatiesamenleving ...

Geplaatst: 26-04-2018 “Digiwijsheid nodig om de informatiesamenleving te begrijpen”

Een achttienjarige jongen legde onlangs met een DDoS-aanval de Belastingdienst plat. En mogelijk zit hij ...