Het rooster van... docent wiskunde Tom Roedema

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van een professional uit het onderwijs. Deze week een sneak peak uit het dagboek van Tom Roedema, docent wiskunde aan het Alfa-college in Groningen.

Tom Roedema geeft nu bijna dertig jaar les in het volwassenonderwijs op het Alfa-College. Omdat het Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs (vavo) betreft, zijn de leerlingen gemiddeld genomen tussen de achttien en twintig jaar oud. De leerlingen die kiezen voor ‘sprint’, doorlopen een versneld programma waarbij de stof uit de hele bovenbouw in één jaar wordt behandeld. Naast zijn functie als docent is hij ook nog coördinator examentraining, en mentor van zowel een vwo- als een havo-klas.

08.25

"De leerlingen komen rustig aan binnendruppelen. Het is stiekem wel prettig dat ik les geef aan volwassen leerlingen, in mijn klas is er geen gegiebel en gedoe. Sterker nog, het gros van de leerlingen is erg gemotiveerd, het is voor sommigen een laatste kans om een middelbare schooldiploma te halen. Daar help ik ze graag bij. Vandaag behandelen we kansberekening, daarom heb ik ze gisteren een link gestuurd waarmee ze op YouTube kunnen kijken naar de WiskundeAcademie. Dat is echt hartstikke leuk! Natuurlijk heeft niet iedereen het gekeken, maar ik merk wel dat veel leerlingen er wat aan hebben om het verhaal ook van een andere docent te horen. Ook speel ik zo in op de steeds kortere concentratieboog van mijn leerlingen."

09.21

"Een leerling is alweer zijn rekenmachine vergeten. Normaal is dat niet zo’n probleem, aangezien we nu hele goede apps op de telefoon hebben die precies kunnen wat een grafische rekenmachine kan, maar vandaag hebben de leerlingen een toets. En een telefoon gebruiken tijdens de toets kan natuurlijk niet. Hij belooft voorzichtig te zijn en mag mijn rekenmachine gebruiken. Tijdens het surveilleren verdiep ik me in de app GeoGebra, waar leerlingen complexe formules in kunnen visualiseren. Ik denk dat ik deze app meer ga gebruiken."

12.21

"Lunch! We bespreken de mogelijkheden van OneNote. Ik gebruik dat nu vooral om direct huiswerkopgaven te sturen naar de mobiele telefoons van mijn leerlingen en om lessen voor te bereiden, maar het programma kan zoveel meer. Zo kan ik real-time documenten inzien die leerlingen aan het maken zijn, en zo samen met hen op afstand hun huiswerk doorlopen. Dat maakt het onderwijs veel interactiever. En het scheelt me zeulen met zo’n dikke multomap. Vanavond maar eens kijken hoe ik OneNote verder kan gebruiken in de lessen."

14.48

"Gisteravond hadden we mentorgesprekken, en dat betekent dat ik vandaag de administratie in EduArte moet bijwerken. Niet echt mijn hobby. Ik merk dat in al die jaren dat ik lesgeef, de administratiedruk steeds hoger is geworden. Per gesprekje van twintig minuten ben ik zo tien minuten kwijt aan administratie. Wel fijn dat alle administratie zo centraal wordt gedaan in EduArte, zo kan ik direct de absentie, cijfers en het rooster van leerlingen inzien. Dat maakt het voorbereiden van de gesprekken een stuk gemakkelijker. Gelukkig hebben we gisteren vooral de ontzettend gemotiveerde leerlingen besproken, dus ik ga met een goed gevoel de volgende les in."

15.30

"Soms krijg ik zelf les van mijn leerlingen, ik krijg namelijk het digibord niet aan de praat. Eén van mijn leerlingen is ontzettend handig met die apparaten en heeft het binnen een mum van tijd geregeld. “Meneer, dat kunt u beter zo en zo doen”. Die wisselwerking vind ik hartstikke leuk. Ik werk pas een jaartje met die digiborden en wil absoluut niet meer zonder. Waar ik vroeger alles met krijt op het bord zette, kan ik nu op het bord filmpjes en uitleg bij de huiswerkopgaven laten zien, aantekeningen maken in documenten, en ga zo maar door. Het biedt zoveel mogelijkheden en het is zo leuk werken. Wat ik helemaal gaaf vind is dat ik de leerlingen makkelijk kan helpen met hun rekenmachine. Via het digibord kan ik ze interactief laten zien hoe hun rekenmachine werkt. We hebben zelfs een tijdje een app gehad waarmee ik precies kon zien wat mijn leerlingen op hun rekenmachine aan het doen waren, zodat ik ze meteen kon helpen als ik zag dat ze het moeilijk hadden. Dat was alleen een nogal prijzig programma, dus ik hoop dat het binnenkort wat betaalbaarder wordt."

17.31

"Het zit er weer op voor vandaag. Althans, op school. Als ik zo thuis ben ga ik na het eten de toets nakijken en kan ik de cijfers meteen invoeren in EduArte. Ook moet ik nog een paar mentorgesprekken voorbereiden. Het tempo ligt wat hoger op het vavo, en niet iedere leerling gaat daar makkelijk mee om. Ook de leerlingen die alleen certificaten hoeven te halen, hebben er nog wel eens moeite mee. Ik denk ook dat het daarom belangrijk is dat we alle nuttige ICT-oplossingen gebruiken om die leerlingen te helpen het vak beter te begrijpen. De vernieuwingen gaan alleen zo snel dat ik zelf amper de tijd heb om te kijken of het wel het nodige rendement oplevert. Ik zie het dan ook als een uitdaging om een mooie interactieve omgeving te creëren voor mijn leerlingen, zodat ze het meeste uit dit korte examenjaar kunnen halen."

Anderen bekeken ook dit

Scholieren een laptop: wie betaalt?

Geplaatst: 28-08-2017 Scholieren een laptop: wie betaalt?

Middelbare scholen zijn bezig met een inhaalslag als het gaat om digitalisering en werken daarom ...

Het rooster van… docent Nederlands ...

Geplaatst: 19-09-2017 Het rooster van… docent Nederlands Priscilla Soputan

In de rubriek 'Het rooster van' geven we je een kijkje in het leven van ...

Het rooster van… docent ICT ...

Geplaatst: 12-10-2017 Het rooster van… docent ICT en biologie Jan Baan

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van ...

  •  *