Het rooster van… docent Nederlands Priscilla Soputan

In de rubriek Het rooster van geven we je een kijkje in het leven van een professional uit het onderwijs. Deze week een sneak peak van het dagboek van Priscilla Soputan, docent Nederlands aan het Cals College in IJsselstein.

Priscilla Soputan geeft bijna vier jaar les aan mavo-3 en mavo-4 klassen op het Cals College. Naast het docent-zijn vervulde ze een mentorfunctie, werkte ze als stagecoördinator en geeft ze trainingen om leerlingen te helpen over faalangst heen te komen. Ook is ze kolomvoorzitter van de sectie Nederlands voor mavoklassen.

8.30

“Ik geef het eerste uur geen les, maar toch ben ik al op tijd op school. Vandaag geef ik zes klassen les en het eerste uur kan ik mooi gebruiken om dingen te regelen voor komende lessen. Bij de ICT-afdeling reserveer ik voor morgen de kar met iPads. Die gebruik ik om mijn mentorleerlingen in mavo-3 op de Yubu-app (persoonlijke loopbaankeuze traject dat de leerling en zijn omgeving activeert, red.) een oefening te laten maken. Via oefeningen brengt de app hun interesses in kaart; zodoende weten zij en ik waar de focus op moet liggen. Vervolgens neem ik nog even mijn PowerPoint door om de laatste aanpassingen door te voeren. Tijdens eerdere lessen deze week kwam ik er namelijk achter, dat een aantal dingen beter konden. Als laatste maak ik wat kopietjes van de schriftelijke overhoring in het derde uur.”

9.20

“De leerlingen stromen binnen. Het zijn er dertig, dat is een flink aantal. Zoveel zelfs dat er een leerling op mijn plek moet zitten. Een smartboard is een interactief schoolbord. Daarmee kun een presentatie laten zien en ook aantekeningen maken. Je kunt er ook op internetten, dingen aanklikken of zelfs een spelletje spelen. Eigenlijk kun je er alles mee wat je ook op een desktop- of laptopcomputer kunt. Om een smartboard te kunnen gebruiken, heb je drie dingen nodig: allereerst natuurlijk het smartboard zelf. Dat lijkt op een diascherm. Als tweede is een beamer nodig en als derde een computer. Ik sluit mijn laptop aan en start de PowerPoint-presentatie met de vraag: ‘Wat gaan we vandaag doen?’. Tijdens de les maakt de leerling die op mijn plek zit aantekeningen op het smartboard. Ik merk door de kleine aanpassingen in de PowerPoint dat wat ik wil vertellen, beter overkomt.”

10.30

“Ik zie dat een leerling op zijn mobiele telefoon zit te snapchatten. Dat mag niet tijdens lesuren, tenzij ik als docent zeg dat ze een telefoon mogen gebruiken. En dat doe ik alleen als ik wil dat ze gebruikmaken van een app die iets toevoegt aan de les. Terwijl de kinderen de overhoring maken, start ik de laptop op. Ik gebruik een andere presentatie dan bij de vorige les, omdat dit mavo-4 is.”

12.00

“Lunchtijd. In de docentenkamer lunch ik met wat andere docenten. We bespreken een aantal aandachtspunten die tijdens een kernteamvergadering van volgende week op de agenda moeten komen. Een van die punten is: hoe om te gaan met de update van Magister? Het programma lijkt niet zo goed te werken als vóór de laatste update. Met een andere collega die verantwoordelijk is voor stages, bespreek ik los van de rest de status van een stage van mavo 3.”

15.30

“De laatste les begint. Ik vraag alle leerlingen hun telefoon te pakken en Kahoot te openen. Kahoot is een quiz, waarmee je in een kort tijdsbestek kunt meten of de kennis van de vorige les is blijven hangen. In groepjes van vijf nemen de leerlingen het tegen elkaar op. Ze zijn erg competitief. Dat is het mooie aan een digitale quiz. Het maakt het de docent een stuk gemakkelijker; de kids doen echt hun best om andere kinderen te verslaan, terwijl ze er niet eens een cijfer voor krijgen. Digitale testen motiveren kinderen gek genoeg zelfs meer dan een schriftelijke overhoring.”

19.00

“Na het eten thuis kijk ik de schriftelijke overhoring na en zet ik de aangepaste PowerPoint-presentatie in Magister. Zo kunnen leerlingen elke les terugkijken als ze dat willen. Vervolgens check ik of de leerlingen die morgen het eerste uur heb, hun huiswerk hebben gemaakt.”

Anderen bekeken ook dit

Het rooster van… ICT-hoofd Artwiech ...

Geplaatst: 17-08-2017 Het rooster van… ICT-hoofd Artwiech Jan Flier

Deze week een sneak peak van het dagboek van Artwiech Jan Flier, ICT-hoofd op het ...

Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

Geplaatst: 16-09-2017 Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

DDoS aanvallen, ransomware en keyloggers; de digitale bedreigingen voor onderwijsinstellingen stapelen zich op, en ze ...

Scholieren een laptop: wie betaalt?

Geplaatst: 28-08-2017 Scholieren een laptop: wie betaalt?

Middelbare scholen zijn bezig met een inhaalslag als het gaat om digitalisering en werken daarom ...

  •  *