Het rooster van… docent natuurkunde Ruud Glas

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van een professional uit het onderwijs. Deze week werpen we een blik in het dagboek van Ruud Glas, docent natuurkunde bij het Vellesan College in IJmuiden.

Het Vellesan College is één van de vijf Nederlandse scholen die zich sinds dit schooljaar een GLOBE Science School mag noemen. In samenwerking met onderzoekers van onder andere NASA en Wageningen University hebben deze scholen onder andere de wetenschappelijke onderzoekscyclus omarmd en geïmplementeerd in hun lesprogramma.

08.32

“Het eerste uur geef ik les aan de havo/vwo 2 iPadklas. Vorig jaar ben ik onder andere met deze klas begonnen met het gebruik van Microsoft OneNote. Dit is een digitale notitie-app die we gebruiken in deze iPadklas. Ik heb als het ware een digitaal boek opgesteld. Alle leerlingen hebben een eigen deel in het boek waar ze opdrachten kunnen maken en een generiek samenwerkingsdeel. In het digitale boek kan ik per leerling persoonlijke opdrachten uitzetten en hun ontwikkeling bijhouden. Terwijl ze op hun iPad de antwoorden intikken, kijk ik van achter mijn scherm mee. Ideaal om direct gerichte persoonlijke feedback te geven.”

11.04

“Tijd om te puzzelen met Edpuzzle. Ik heb met een screenrecorder een filmpje gemaakt van de te leren lesstof. Met het programma Edpuzzle voeg ik vragen toe aan het filmpje. Deze vragen moeten mijn leerlingen tijdens het kijken van het filmpje beantwoorden via de mobiele app of via een laptop. Dankzij de interactieve quiz die de leerlingen thuis gemaakt hebben, kan ik per leerling inschatten hoe groot hun kennis over het onderwerp is. De leerlingen die achterlopen kan ik aan het begin van de les wat meer aandacht geven dan de leerlingen die alle quizvragen goed hadden, zodat zij met de opgaven kunnen beginnen.”

14.00

“Ik heb in de vorm van vwo 3 vandaag mijn tweede iPadklas in het lokaal zitten. De antwoorden op de vragen die de derdejaars maken, voeren ze zelf in binnen OneNote in een digitaal nakijkboek in de samenwerkingsruimte. Zo leren ze zelf beter met het programma omgaan en het maakt ze verantwoordelijk voor hun huiswerk. Omdat leerlingen hun eigen werk willen nakijken, zodat ze verder kunnen, helpen ze elkaar met antwoorden in het antwoordenboek invullen. En niemand komt meer weg met de smoes dat ze iets hebben gemaakt, maar dat het per ongeluk is gewist. Want ik kan alles één-op-één bijhouden in OneNote.”

15.31

“Het is tijd voor het begeleidingsuurtje voor een bovenbouw-leerling die een profielwerkstuk natuurkunde doet. Hij wilde met zijn mobieltje een zelfgemaakt autootje aansturen. Een erg leuk idee en gaaf om te zien hoe enthousiast hij is. Na het bouwen van de hardware is het tijd om de besturing van het wagentje met zijn mobiel in te stellen. Hier gebruiken we Arduino voor. Met deze open-source software programmeert hij de toepassingen. Arduino is een gratis programma en de school faciliteert de computers die nodig zijn voor zijn project. Inmiddels heeft het autootje een sensor met remsysteem. Als je het autootje op een muur afstuurt, neemt de besturing het zelf over en remt en draait het autootje weg van de muur.”

16.43

“Benieuwd naar de ervaringen van een collega loop ik even bij haar binnen. Zij heeft in het kader van de GLOBE Science school met haar klas een waterzuiveringsinstallatie bezocht en op school metingen met lokaal oppervlaktewater met hen gedaan. De uiteindelijke onderzoeksdata hebben de leerlingen op een internationale GLOBE Science-website ingevoerd. Daar kunnen ze hun resultaten vergelijken met watermetingen van andere GLOBE Science scholen. Leuk om te zien hoe de resultaten op onze school verschillen met scholen in Afrika en in Amerika.”

19.16

“Na het eten kruip ik nog even achter de laptop. Mijn leerlingen gebruiken het programma Coach Software voor hun huiswerk. Hiermee kun je video’s van bewegingen analyseren. De opdracht die ik leerlingen heb gegeven, is het bepalen van de zogenoemde valversnelling op aarde. Oftewel de versnelling waarmee een object door de zwaartekracht op aarde naar beneden valt. Thuis hebben ze filmpjes gemaakt om met Coach via een snelheid-tijd diagram de valversnelling te bepalen. Benieuwd naar hun bevindingen kijk ik deze vanuit huis even na.”

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan… ethisch hacker ...

Geplaatst: 04-12-2017 Drie vragen aan… ethisch hacker Jan van Kampen

NS, de Efteling en de rijksoverheid. Een paar organisaties die ethisch hacker Jan van Kampen ...

Het rooster van… Jeroen Borgsteede, ...

Geplaatst: 23-11-2017 Het rooster van… Jeroen Borgsteede, algemeen directeur SLB Diensten

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van ...

Het rooster van... docent wiskunde ...

Geplaatst: 08-11-2017 Het rooster van... docent wiskunde Tom Roedema

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van ...

  •  *