Het reisdagboek van... Dwayne Selsig over de studiereis naar Dublin

Op 14, 15 en 16 november is voor de kenniskring een studiereis verzorgd naar Dublin. Tijdens deze reis brachten we een bezoek aan het datacenter van Microsoft, het kantoor van Microsoft met DreamSpace en aan twee Showcase scholen. We hebben goed kunnen ervaren hoe volgens Microsoft techniek optimaal kan worden ingezet in de klas.

Dag 1: Vlucht en acclimatiseren
Na een korte vlucht van 1:15 uur kwamen we aan in Dublin. We kregen te horen dat het bezoek aan de eerste Showcase school zou vervallen. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant ook prettig om even te kunnen wennen aan Dublin en in te kunnen checken bij het hotel. Het definitieve programma werd doorgenomen in een Ierse pub, waarna we op eigen gelegenheid Dublin konden verkennen. De wandeling ging richting Trinity College, de universiteit van Dublin. Op dat moment was de universiteit niet toegankelijk en konden we alleen het centrale plein bezoeken. Daarna liepen we terug naar het hotel voor het gezamenlijk diner bij Mr. Fox.

Dag 2: bezoek Stepaside ETSS
In de ochtend bezochten wij Stepaside Educate Together Secondary School, een Microsoft Showcase school die volop gebruik maakt van leerling-apparaten en software in de vorm van Microsoft Surface, Microsoft Teams en OneNote. We hadden een gesprek met directeur Barbara Mullhall. De school bestaat nog maar kort, waardoor nieuwe werkwijzen meteen de standaard werkwijzen zijn. Er is geen schoolbel om de rust te bewaren. De docent bepaalt wanneer de les is afgelopen. Dit kan enkele minuten voor of na de gestelde tijd zijn, waardoor de gangen niet overvol zijn. Er zijn geen schooluniformen, wat erg nieuw is voor Engels onderwijs. Er is geen ICT-afdeling, maar een groep leerlingen met de naam ‘DigiNinjas’ die docenten en leerlingen helpen bij IT-problemen. Lesmateriaal wordt door docenten ontwikkeld in OneNote. Toetsen vinden online plaats.
We mochten deelnemen aan de lessen om te zien hoe deze plaatsvinden. Er waren wat technische problemen met schoolborden, maar de docenten en de leerlingen bleven rustig en zochten samen naar oplossingen.

Bezoek datacenter
In de middag werden we met speciaal vervoer naar het datacenter gebracht. Daar aangekomen werd het meteen duidelijk dat we op een streng beveiligd terrein stonden. Beveiligde toegangspoorten, cameratoezicht, geen logo en één pad om bij de ingang te komen. Ondanks de koude omgeving werden we hartelijk en warm ontvangen.
Na een presentatie over de geschiedenis en toekomst van Microsoft datacenters mochten we kennismaken met de realiteit. Microsoft was in de gelegenheid om zijn spierballen te tonen en deed dat ook. Het werd meteen duidelijk dat Microsoft op wereldschaal opereert en dat de achterliggende techniek ongekend robuust en kosteneffectief wordt opgezet.
De vraag die blijft is: Hoe kan ik die techniek nu goed en efficiënt inzitten binnen mijn organisatie?

Pub tour
Als afsluiter van de dag gingen we op ‘pub tour’. Twee Ieren namen ons mee in een muzikale beleving waarbij gezongen en verteld werd over de geschiedenis en cultuur van Ierland. Onder het genot van een pint Guinness hebben we erg veel geleerd over het land waar we een bezoek aan brachten.

Dag 3
De laatste bestemming van de reis was het hoofdkantoor van Microsoft in Dublin. Speciaal voor het onderwijs is een volledige zaal ingericht voor DreamSpace. DreamSpace is een sessie voor leerlingen om hen enthousiast te maken voor technologie en hoe zij die technologie kunnen gebruiken in de toekomst. Denk hierbij aan leren programmeren, inzetten van meetsystemen, gebruik van robots en het toepassen van Mixed Reality. De aanwezige groep kreeg een korte les programmeren. De leerlingen waren dolblij toen ze zagen dat hun code werkte op een micro:bit. Daarna werden we meegenomen in de mogelijkheden van Paint 3D.
Tijdens de rondleiding door het hoofdkantoor werd duidelijk dat het thema van het pand ‘een eiland’ is. In het midden van het eiland is een digitaal meer met een digitale waterval. Daaromheen zijn de kantoren gebouwd met enkele abstracte rotsformaties die dienstdoen als trap. Ook is er een zandkleurige, open tribune die dienstdoet als het strand van het eiland.
Er was een meeting georganiseerd bij Microsoft om de afgelopen dagen na te bespreken. Daarna was het weer tijd om richting Nederland te vliegen. Er is enorm veel kennis gedeeld vanuit SLB Diensten, Microsoft en onderling tussen de scholen van de kenniskring.

De toekomst
Microsoft is steeds meer aan het ondernemen richting scholen en bedrijven. Ze willen steeds meer beheer uit handen nemen en daarbij steeds meer software aanbieden om nieuwe inzichten te geven. Het voordeel is dat je als IT’er kunt focussen op de verbinding tussen onderwijs en techniek. De techniek staat. Door deze studiereis is ook duidelijk wie deze techniek en software verzorgt en dat het vertrouwen daarin wel goed zit.