”Wij kijken eerst naar de leerbehoefte van onze teams, dan pas naar de software”

ROC Friese Poort was lange tijd van mening dat ze digitaal een beetje achterliep. De Friese Poort Academie, een online scholingsomgeving, moest daar verandering in brengen. En dat lukt bijzonder goed. Er zijn inmiddels honderden digitale cursussen beschikbaar en elk team gaat gemiddeld vier keer per jaar op ICT-training. Tessa Koster, projectcoördinator van de Friese Poort Academie, vertelt samen met haar collega Joost Willems over deze ‘school binnen de school’.

Kunnen jullie uitleggen wat jullie doen met de Friese Poort Academie? De naam doet vermoeden dat het veelomvattend is.

“Nou, dat klopt wel. De Academie is een online omgeving voor scholing op uiteenlopende thema’s. We zijn er echt voor alle lagen van de onderwijsinstelling: van het management tot de conciërge. We focussen op trainingen die relevant zijn voor de hele organisatie. Zo bieden we bijvoorbeeld cursussen aan als nieuwe ICT-systemen hun intrede doen, maar er draait momenteel ook een cursus over werkdruk. Meer gericht op het onderwijs moet je bijvoorbeeld denken aan de bijscholing van docenten die te maken hebben met examinering.

Toch zeggen we wel heel duidelijk: we doen niet alles. Specifieke scholingen over de bouw, die onze docenten binnen het vakgebied lassen misschien nodig hebben, laten we links liggen. Dat is té specifiek.” 

Via de Academie proberen we de collega’s ook direct ‘digitaal weerbaarder’ te maken.

Is het dan de bedoeling om iedereen op een gelijk kennisniveau te brengen op het gebied van ICT?

“Nee, absoluut niet zelfs. We zeggen bij Friese Poort: de teams bepalen met elkaar wat ze willen leren en wat het instapniveau moet zijn. Bestaande ICT-trainingen zijn vaak opgedeeld in verschillende niveaus: instap-, basis of gevorderd niveau. Maar wij denken dat je daardoor een nog grotere kloof krijgt tussen de digitaal vaardigere medewerkers en diegenen die juist achterlopen.

We vragen aan de teams: waar zou je met elkaar beter in willen worden? Zo proberen we te bevorderen dat mensen als team beter naar elkaar luisteren en gaan samenwerken. Het mooie daarvan is dat het gesprek en de uitdagingen de basis vormen voor de leervraag. Dan gaan we pas kijken hoe software hierbij past en wat voor cursussen we via de Academie aan moeten bieden.”

 

Sturen jullie dan nergens op?

“Wij vinden het als Friese Poort niet erg dat er grote verschillen bestaan als het gaat om het digitale kennisniveau. Maar we hebben natuurlijk wel bepaalde doelen op het gebied van ICT. Zo zagen we een wildgroei aan systemen waarmee gewerkt werd. De ene groep gebruikte Google, een andere docent deelde bestanden met zijn klas via Dropbox; een tool waarvan de beveiliging lang niet zo goed is als de cloud van Microsoft.

Om die wildgroei in te dammen, heeft de school besloten om te werken met drie systemen: Office 365, Eduarte en personeelsinformatiesysteem RAET. De Academie speelt een belangrijke rol in het leren werken met deze systemen. En via de Academie proberen we de collega’s ook direct ‘digitaal weerbaarder’ te maken.

Natuurlijk willen we docenten die digitaal minder vaardig zijn extra helpen, maar als we die mensen blijven trainen zonder dat ze die digitale vaardigheden toe gaan passen, slaan we de plank mis. Het onderwijs inhoudelijk verbeteren blijft altijd belangrijker dan de digitale vaardigheden van docenten opkrikken.”

 

Jullie werken als Academie als onderdeel van de centrale diensten. Hoe zorg je er dan voor dat al die medewerkers op die tientallen ROC-locaties digitaal vaardiger worden, de software gaan gebruiken én ook nog eens die Academie weten te vinden?

“Daar komen de e-coaches – die bij ons i-coaches heten – om de hoek kijken. Dit zijn docenten met een grote interesse in ICT. De taak van de i-coach is om de collega’s mee te nemen op het pad van digitalisering en om te monitoren hoeveel aandacht docenten geven aan e-learning. Momenteel zijn zij aan het inventariseren of er behoefte is aan het ‘verdigitaliseren’ van methodes en of het huidige aanbod van de Friese Poort Academie daarvoor voldoende is.

Zo’n i-coach is bewust iemand ‘van de vloer’, omdat we het belangrijk vinden dat innovaties en veranderingen daar vandaan komen. Een docent weet namelijk inhoudelijk hoe de opleiding draait, kent de collega’s goed en weet wat elk team nodig heeft.”

 

Zien jullie dat deze digitale samenwerking er ook voor zorgt dat docenten elkaar vaker opzoeken?

“We zien dat de Academie in het gat springt van een behoefte. Docenten en andere medewerkers zijn heel gedreven om te leren, met name op het gebied van Office 365. Ze willen heel graag antwoord op de vraag: wat kan ik daar allemaal mee? 

We zien daarnaast dat als collega’s gewend zijn om in digitale teams samen te werken, ze ook voor andere zaken eerder bij elkaar aanschuiven. Maar ook hier geldt weer dat het in kleine stapjes gaat. We moeten de vraag blijven stellen in teams: snapt iedereen waar we nu zijn en wat de volgende stappen zijn die we willen zetten?”

Anderen bekeken ook dit

De i-coach als innovatie-katalysator binnen ...

Geplaatst: 17-10-2019 De i-coach als innovatie-katalysator binnen het mbo

De digitale vaardigheden van het docentenkorps houden de schoolbesturen al jarenlang bezig. Hoe kun je ...

Een 3D-printer, bijbehorende training en ...

Geplaatst: 29-05-2019 Een 3D-printer, bijbehorende training en goede reclame voor de Topklas ICT

Petra van Dinter is docente informatiekunde op het Picasso Lyceum in Zoetermeer. Bovenop het normale ...

“De docent wordt meer een ...

Geplaatst: 08-10-2019 “De docent wordt meer een coach, terwijl kinderen als peers van elkáár leren”

De tijd van puur kennisgedreven onderwijs is passé. In plaats van feiten reproduceren, moeten kinderen ...