Van een eigen app als profielwerkstuk tot professioneel programmeren

Jan van Kampen (26) geeft programmeerles op scholen, maakt wereldwijd bekende apps en hackt op aanvraag multinationals om hun online veiligheid te testen. En dat allemaal vanuit een klaslokaal dat hij huurt in een Beverwijkse voormalige school. Best toepasselijk, want zijn voorliefde voor IT begon tijdens het middelbaar onderwijs.

Jans’ profielwerkstuk was een innovatieve zelfgemaakte app: het eerste digitale donorcodicil. En sindsdien leert Jan dankzij zijn veelzijdige werk nog iedere dag bij over de mogelijkheden van IT.

iDonor: werelds eerste donorcodicilapp

‘‘Als je een project doet voor school is het zonde dat je na het krijgen van je cijfer direct je project weggooit. Ik wil eindproducten maken die ik de wereld in kan slingeren. Bovendien heb ik interesse in IT. Smartphones waren vrij nieuw, dus leek het me leuk mijn eerste appje te ontwikkelen als profielwerkstuk. Het was die week Donorweek en ik kwam er achter dat zo’n 80 procent van de mensen geen donorcodicil op zak heeft. Waarschijnlijk omdat ze er niet mee willen rond slepen. Daarom maakte ik iDonor. Online schrijf je je in en geef je aan naar welke digitale apparaten je je donorcodicil wilt sturen. Daar kan je dan je bloedgroep en een aantal noodnummers aan toevoegen en bijvoorbeeld opslaan op je mobieltje. Naast een goed cijfer kreeg ik ook veel lof voor het feit dat ik werelds eerste digitale donorcodicil had gemaakt. Uiteindelijk is de app achterhaald, omdat er inmiddels zo veel betere alternatieven zijn. Maar het heeft mijn interesse in apps bouwen wel aangewakkerd en ik heb er veel van geleerd.’’

‘‘Neem je eigen leerschool mee naar de schoolbanken’’ 

‘‘Mijn advies aan scholen is om leerlingen zelf de ruimte te geven om zich spelenderwijs te ontwikkelen op IT-gebied. De informaticadocent heeft tegenwoordig niet per se de meeste computerkennis. En dat hoeft ook niet. Alleen moet hij of zij dat wel erkennen om samen met leerlingen nieuwe toepassingen te ontdekken. Toen ik als 14-jarige een eigen website wilde maken, leerde ik de eerste regels code schrijven tijdens het vak informatica. Bij de gekozen programmeertaal moet je de code afsluiten met een puntkomma. Dat was ik vergeten. De leraar wist er geen raad mee. Uiteindelijk kwam hij met een dik Engels programmeerhandboek. ‘‘Misschien stond de oplossing daar wel ergens in.’’ Na uren bladeren, ontdekte ik het foutje. Voor mijn leraar was het echt een ver-van-zijn-bedshow. Maar het kan ook anders. De leraar die me ondersteunde bij het profielwerkstuk deed echt zijn best gedaan me te begrijpen. Ondanks dat hij niet alles wist, voelde hij zich niet in zijn ego aangetast en wilde hij me verder helpen. Dat gaf de ruimte om niet in grenzen, maar in mogelijkheden te leren denken.’’

‘‘Programmeren is zo veel meer dan code kloppen’’

‘‘Mijn cijfers voor natuurkunde en wiskunde waren waarschijnlijk twee punten hoger geweest als ik eerder begonnen was met programmeren. Dat gun ik iedereen. Daarom pleit ik er voor dat leerlingen op de middelbare school al leren programmeren. Programmeren is namelijk niet een kwestie van puur codes rammen. Het is een manier van denken. Welke methode of programmeertaal je gebruikt, maakt niet uit. De code mag zelfs volledig fout zijn. Dat leerde ik pas echt tijdens mijn studie informatica. Bij programmeren is het de kunst een probleem op te delen in subproblemen en die stuk voor stuk op te lossen. Als ik dat in de brugklas wist, had mijn hele middelbare schoolperiode er anders uitgezien. Omdat je niet vroeg genoeg kunt beginnen, deed ik mijn afstudeerscriptie op de Vrije Universiteit over programmeren in het basisonderwijs. Je kan een kleuter bijvoorbeeld leren programmeren door hem een autootje op een racebaantje te laten rijden. Als je het besef overbrengt dat je de finish bereikt door twee keer links en één keer rechts te gaan, heb je de basis gelegd.’’ 

Anderen bekeken ook dit

Fred van Vliet en IT ...

Geplaatst: 23-11-2017 Fred van Vliet en IT al 36 jaar hand in hand bij Grafisch Lyceum Rotterdam

Fred van Vliet is al ruim 35 jaar verbonden aan het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR). ...

Hoe Hilde Maassen Adobe Certified ...

Geplaatst: 01-11-2017 Hoe Hilde Maassen Adobe Certified Instructor werd

Dat Adobe’s software populair is, weten de meeste mensen wel. Maar dat er zelfs landelijke ...

“I-coach of iConsulent zijn is ...

Geplaatst: 13-10-2017 “I-coach of iConsulent zijn is vooral mensenwerk, ondanks de focus op ICT”

Op scholen worden digitale toepassingen steeds vaker ingezet. Docenten hebben hun handen vol aan het ...