Ruimte voor verbetering in aansluiting onderwijs op bedrijfsleven

Onderwijsvernieuwing en -innovatie zijn natuurlijk een taak van de onderwijsinstituten zelf, maar een school bereidt leerlingen ook voor op het werkzame leven. Hoe kijkt het bedrijfsleven aan tegen het onderwijs in Nederland? Britt Breure, HR-manager bij AFAS Software ziet ruimte voor verbetering: “Bedrijven en opleidingen kunnen nog beter samenwerken. Opleidingen hebben vaak moeite om bij te blijven in de snel veranderende IT-markt. Bovendien worden momenteel te veel studenten opgeleid in de breedte in plaats van in een bepaalde expertise.”

AFAS Software is allesbehalve een saaie speler op het gebied van softwareontwikkeling. Het bedrijf ontwikkelt ERP-software voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. De onderneming is bekend van de sponsoring van AFAS Live, voetbalclub AZ en het AFAS Circustheater in Scheveningen. Het is een bedrijf met een bijzondere bedrijfscultuur: je houdt ervan of je vindt het niets, een middenweg is er niet. Vooropleiding is daarom ook niet alleen zaligmakend bij het aannamebeleid, het gaat ook om de klik. Onder de medewerkers zitten ook afgestudeerden aan de Hogere Hotelschool, piloten en psychologen.

Link met het bedrijfsleven vaak minimaal
Breure ziet duidelijk verbetermogelijkheden voor het onderwijs. “De link met het bedrijfsleven is vaak minimaal. Bedrijfskundige kennis en proceskennis ontbreken bij pas afgestudeerden in een specialistische richting. Wat scholen verwachten – kennis van modellen en literatuuronderzoek doen – en wat bedrijven verwachten – heel concreet een product opleveren – ligt nu nog ver uit elkaar. Die koppeling met de praktijk ontbreekt in het onderwijs. Hoe werkt het nou echt in een bedrijf? Daarvoor moet je met de voeten in de klei staan. Het onderwijs zou daarom ook nog meer de samenwerking kunnen zoeken met een aantal enthousiaste bedrijven. Te beginnen door het organiseren van bedrijfsbezoeken.”

Het is een van de redenen waarom AFAS zelf een minor van 20 weken aanbiedt op de Hogeschool Utrecht. De studenten volgen dan twee vakken op de hogeschool en brengen de rest van de tijd fulltime bij de Leusdense automatiseerder door om te werken aan specifieke opdrachten. Ze leren er presentatietechnieken, samenwerken en krijgen een grote verantwoordelijkheid. Breure: “Voor de student werkt dat heel fijn. En wij kunnen met eigen ogen zien hoe ze zich ontwikkelen. De modellen kennen ze wel. Maar hoe je bepaalde trajecten aanvliegt, jezelf presenteert en op een goede manier lef toont: dat leren ze minder. Niet alleen AFAS, maar ook andere bedrijven zijn juist ook op zoek naar deze ‘soft skills’.”

Ook bedrijfsleven heeft nog slag te slaan
Toch ziet Breure ook opleidingen en zelfs specifieke docenten, die wel op een goede manier de koppeling met het bedrijfsleven maken. Naast de Hogeschool van Utrecht werkt AFAS ook samen met de Christelijke Hogeschool Ede, de Universiteit van Amsterdam – vooral voor de ‘hardcore architecten van de software van de toekomst’ – en de IVA Business School in Driebergen. “Het bedrijfsleven heeft zelf ook nog een slag te slaan: stagiairs laat je niet de vervelende klusjes doen, maar geef je juist uitdagende opdrachten en verantwoordelijkheden. Stagiairs moeten daarom ook vaak wennen bij ons: we geven ze dezelfde rechten als medewerkers, maar verwachten ook dat ze hetzelfde leveren. Daar hebben ze de eerste weken wel moeite mee, maar leren ze uiteindelijk het meeste van.”

Altijd blijven leren
Wie bij AFAS wordt aangenomen, begint met een opleiding van twee maanden aan de AFAS Academy. Die twee maanden krijgt de nieuwe werknemer een gedegen kennismaking met de software, het bedrijf en de bedrijfscultuur. Het grootste deel gaat dan aan de slag bij de afdeling support of in het team Commercie / Sales Binnendienst. “Dan gaat het echt om kilometers maken. Je wordt echt in het diepe gegooid,” aldus Breure. Ook daarna blijf je continu leren. “Daar zitten veel soft skills trainingen bij: communicatie, presenteren, hoe ga je om met een boze klant? Allemaal om je voor te bereiden op het vak buiten de deur: de consultancy of sales. Scholing houdt niet op als je aan het werk gaat.”

Anderen bekeken ook dit

Het rooster van... Hoofd ICT ...

Geplaatst: 02-05-2018 Het rooster van... Hoofd ICT Raymond van den Berg

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van ...

Rob Adams: “Zonder experimenteren blijft ...

Geplaatst: 07-05-2018 Rob Adams: “Zonder experimenteren blijft middelbaar onderwijs in de vorige eeuw hangen”

“Mijn zoontje van 4 jaar oud stond ooit voor de televisie en probeerde naar een ...

“Digiwijsheid nodig om de informatiesamenleving ...

Geplaatst: 26-04-2018 “Digiwijsheid nodig om de informatiesamenleving te begrijpen”

Een achttienjarige jongen legde onlangs met een DDoS-aanval de Belastingdienst plat. En mogelijk zit hij ...