Martin Diepeveen: “Ga direct aan de slag met verbeteren digitale vaardigheden”

In het artikel Hoe bereiden we leerlingen voor op een volstrekt onbekende toekomst? besprak Anneleen Vaandrager van Microsoft onder meer welke landen wereldwijd voorop lopen als het gaat om het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Maar hoe is de situatie in Nederland? “Niet goed” oordeelt Martin Diepeveen, binnen Microsoft Nederland verantwoordelijk voor onderwijs, kort maar krachtig. Toch ziet hij ook positieve ontwikkelingen.

In Nederland maken digitale vaardigheden geen deel uit van het curriculum. “Gelukkig heeft de Nederlandse overheid in het nieuwe regeerakkoord ruimte gemaakt voor curriculumvernieuwing”, aldus Martin Diepeveen. De werkgroep Curriculum Nu werkt daaraan vanuit het onderwijs. Dat is niet alleen gericht op de vier basisvaardigheden van Kennisnet – ICT-basisvaardigheden, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid – maar ook op alle 21e-eeuwse vaardigheden, waaronder ook samenwerken, kritisch denken, creatief denken en problemen oplossen.

Direct aan de slag
Met die digitale vaardigheden moet je volgens Diepeveen al in het primair onderwijs beginnen, met daarna een goede overdracht naar het voortgezet onderwijs. “Niet ieder kind hoeft te leren coderen, maar iedereen moet wel begrijpen wat de effecten zijn van technologie op zijn of haar werkveld. Mijn advies aan scholen is: wacht niet tot de overheid aangeeft wat het verplichte curriculum is, maar ga direct aan de slag. Als school heb je immers de plicht om leerlingen voor te bereiden op de wereld van morgen.”

Als school heb je de plicht om leerlingen voor te bereiden op de wereld van morgen.

Zo kun je bijvoorbeeld al starten met het lesmateriaal van de stichting FutureNL voor het primair onderwijs en IturnIT voor het voortgezet onderwijs. Dit zijn doorlopende leerlijnen over alle vier de digitale vaardigheden die aansluiten op de leerlijnen van de SLO. Diepeveen: “Als je als school niet meegaat, kunnen je leerlingen een leerachterstand oplopen. Zo klagen veel ICT-bedrijven al dat ze nieuwe medewerkers opnieuw moeten opleiden.”

Proeverijen
Via FutureNL kunnen PO-docenten ook gratis een teach the teacher-traject volgen en zo hun eigen digitale vaardigheden bijspijkeren. Bovendien organiseert Microsoft samen met IturnIT ‘proeverijen’ om leerkrachten enthousiast te maken. Microsoft werkt met deze organisaties samen en investeert soms door geld of lesmateriaal te doneren of door het gebouw ter beschikking te stellen. Diepeveen: “Niet alle instellingen lopen achter – zo gaan de ontwikkelingen in het primair onderwijs sneller dan in het voortgezet onderwijs – maar er is nog heel veel te doen.”

“Ik zou docenten ook aanraden: bezoek eens een onderwijsdag van SLBdiensten of APS IT-diensten, bijvoorbeeld de Inspiratiedag op zaterdag 10 november. En kijk eens op Education.microsoft.com, een onderdeel van de website van Microsoft voor en door docenten gemaakt. Doe inspiratie op wat jouw collega’s vandaag in de les aan het doen zijn! Een andere tip: de Nacht van de Leraar, die de Hogeschool Leiden organiseert.”

Anderen bekeken ook dit

"Leraren, wees medeverantwoordelijk voor je ...

Geplaatst: 19-10-2018 "Leraren, wees medeverantwoordelijk voor je eigen ICT-skills"

Om ICT-werkzaamheden binnen het onderwijs te laten slagen, is specifieke kennis nodig. De vraag is ...

Anneleen Vaandrager, Microsoft: Hoe ...

Geplaatst: 09-10-2018 Anneleen Vaandrager, Microsoft:  Hoe bereiden we leerlingen voor op een volstrekt onbekende toekomst?

“De kinderen van nu die in 2030 de arbeidsmarkt betreden, zullen in een wereld terechtkomen ...

"21st century skills bestaan helemaal ...

Geplaatst: 26-06-2018 "21st century skills bestaan helemaal niet"

Met het tempo waarin de wereld zich ontwikkelt, is vandaag opgedane kennis morgen alweer achterhaald. ...