Marien Zonnenberg: “Sommige docenten durven het niet aan"

Software ondersteunt de organisatie van het onderwijs, de administratie en steeds vaker ook het digitale leerproces met lesmateriaal en leeromgevingen. Cloud-toepassingen zorgen ervoor dat gegevens altijd en overal toegankelijk zijn. Als een onderwijsinstelling digitaal gaat, is een software specialist geen overbodige luxe, want eenvoudig is het niet altijd. Ict-adviseur Marien Zonnenberg verschaft inzicht in verschillende soorten software en mogelijkheden.

“Toen de middelbare school CSG Willem de Zwijger in Schoonhoven digitaliseerde bleken systeembeheerders onvoldoende kennis van digitale onderwijs te bezitten,” zegt Marien Zonnenberg, Adviseur ICT en Onderwijs op de middelbare school CSG Willem de Zwijger in Schoonhoven en bevlogen digitale hervormer in het onderwijs. “Daarom ben ik er als adviseur bijgekomen.”  Door het enorme aanbod aan apps, software en mediatools is er volop keuze uit eenvoudig bruikbare toepassingen met allerlei functionaliteiten. Hoe gaat een onderwijsinstelling daarmee om? Te grote diversiteit is een hindernis bij het organiseren en ondersteunen van samenwerkend leren.

Office 365: allround

Office 365 is erg populair in onderwijsland. De software biedt overal toegang tot email, chat- en videovergaderingen, audio- en videogesprekken tussen pc's/laptops, en online weergeven en delen van documenten. “Microsoft Office 365 werkt voor ons erg goed”, aldus Zonnenberg. “Al onze scholieren hebben een laptop. Dat hebben we verplicht gesteld. Met office 365 is het gemakkelijk bestanden delen, interactief lesgeven, eenvoudig gepersonaliseerde lessen maken en op verschillende locaties en daardoor flexibel werken. Dankzij toegangsbeheer op basis van rollen kan IT-personeel de autoriteit voor bepaalde beheerderstaken naar anderen delegeren.  Uiteraard beschikt Office over Word PowerPoint en Excel. Tip: probeer het eerst uit, je kunt een proefperiode aanvragen.”

OneNote: digitaal notitieblok

“We zijn nu bezig om OneNote te implementeren”, vertelt Zonnenberg. OneNote is het best te vergelijken met een digitaal notitieblok. Dit notitieblok bewaart tekst, afbeeldingen en video. Aantekeningen zijn te verdelen over verschillende tabbladen zodat ze terechtkomen bij het project of het vakgebied waar ze horen. Net als bij Office 365 is het mogelijk om bestanden te delen. “Het probleem hier is dat sommige docenten er niet aan durven. Maar hopelijk komt daar door de coaching en training die we faciliteren verandering in.” Met het bestaande lesplan als uitgangspunt, kunnen docenten content, video's en audio-opnamen toevoegen voor lessen op maat die die scholieren en studenten prikkelen. Ze hoeven alleen maar het digitale notitieblok te delen om opdrachten uit te delen, geen losse papieren meer uitdelen. Studenten en scholieren kunnen aantekeningen maken, tekenen, opmerkingen toevoegen en hun huiswerk inleveren, allemaal in hetzelfde notitieblok.

Magister

Ouders en leerlingen krijgen via het programma Magister inzage in het huiswerk, cijfers en aanwezigheid van hun kinderen. “Magister is een administratiepakket met daarbij een beperkte leeromgeving”, zegt Zonnenberg. “Wat ik lastig vind: het is niet te koppelen aan 365 of OneNote. Daarom kijk ik halsbrekend uit naar een alles-in-één pakket, waardoor ik niet meer hoef te schakelen tussen verschillende systemen, maar de studiewijzer en de lessen via één platform kan opstellen, delen en aanpassen.”

Microsoft Teams: alleskunner

Op 31 juli 2017 stopt Microsoft met het support op de beta van Microsoft Classroom. De Microsoft Classroom functionaliteit zal geïntegreerd worden in Microsoft Teams en Office 365. De tool, die door Microsoft aangeprezen als een ‘volledig nieuwe ervaring die mensen, content, conversaties en tools verenigt zodat teams efficiënter kunnen samenwerken en meer kunnen bereiken’, voegt een chatfunctie toe, waardoor delen en lesgeven op locatie nog interactiever wordt. Door de toepassing van de Office Groups kunnen eenvoudig mensen worden toegevoegd, is er een kalender waar huiswerk en opdrachten op worden gezet en is het mogelijk om bestanden te delen in de cloud, via een SharePoint-site. “Dit is een ontwikkeling waar ik in de toekomst graag mee zou werken”, aldus Zonnenberg.

De juiste software en dan?

Technologie kan het onderwijs versterken maar de leraar is en blijft cruciaal, zo blijkt uit een onderzoek van Oeso. De kennis van docenten wisselt per leraar. “Over het algemeen kan gezegd worden dat er altijd wel wat te leren valt”,  stelt Zonnenberg. “Kundige didactische en vakinhoudelijke kennis bezitten docenten wel. Sommigen moeten de technologische kennis bijschaven; dan pas profiteren het onderwijs en de leerlingen echt van de hedendaagse mogelijkheden.”

Anderen bekeken ook dit

"ICT is voor 80 procent ...

Geplaatst: 28-08-2017 "ICT is voor 80 procent mensenwerk"

ICTheek.nl neemt regelmatig een kijkje in een andere sector. Hoe gaat het er daar aan ...

Edith van der Linden: ’De ...

Geplaatst: 28-08-2017 Edith van der Linden: ’De vorming van het kind staat voorop’

De ontwikkeling van het kind moet centraal staan in het onderwijs. Dat vindt Edith van ...

Drie vragen aan… Jeroen Borgsteede

Geplaatst: 17-08-2017 Drie vragen aan… Jeroen Borgsteede

Als algemeen directeur van SLBdiensten is Jeroen Borgsteede eindverantwoordelijke van dit platform, ICTheek.nl. We vragen ...