“I-coach of iConsulent zijn is vooral mensenwerk, ondanks de focus op ICT”

Op scholen worden digitale toepassingen steeds vaker ingezet. Docenten hebben hun handen vol aan het verzorgen van de lessen. Daarnaast is de ICT-afdeling bezig met het draaiende houden van de steeds complexer wordende ICT-omgeving. Hierdoor ontstaan regelmatig nieuwe functies op scholen zoals de I-Coach, ICT-Coach of iConsulent. Een iConsulent aan het woord over zijn functie en de veranderende rollen in het onderwijs.

Naast computers hebben scholen nu digitale borden, touchscreens, smartphones, tablets, wifi, 3D-printers en zelfs robots. Op het gebied van software zijn er een digitaal leerlingvolgsysteem, educatieve software, een ouderportal, sociale media en een intranet. Docenten weten niet altijd hoe zij in moeten spelen op deze nieuwe digitale realiteit. Daar kan een zogenaamde ‘i-coach’ op inspringen. De ‘i’ van i-coach kan voor verschillende dingen staan, denk aan innovatie of inspiratie of aan een referentie naar de i van Apple. I-coaches zijn veelal docenten die hun kennis en vaardigheden op gebied van ICT en coaching continu ontwikkelen. Zij richten zich op effectieve inzet van digitale middelen in de klas, het professionaliseren en enthousiasmeren van het onderwijsteam en up-to-date zijn van digitale veranderingen.

ICT in het onderwijs stroomlijnen

Waarom is een focus op technologie zo belangrijk? Het didactisch verantwoord inzetten van multimediale middelen kan ervoor zorgen dat leerlingen makkelijker leren. Daarbij is het van belang dat leraren weten waardoor bepaalde lesstof moeilijk of gemakkelijk te leren is en welke ICT-toepassingen leerlingen kunnen helpen. Voor i-coaches kan het soms lastig zijn om collega’s mee te krijgen in het gebruik van multimediale middelen.

Herm Hoex, iConsulent op het Raayland College in Venray, de meest noordelijke locatie van Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (stichting LVO), ziet de rol van i-coaches net iets anders. Daarom hanteert men binnen de cluster LVO Noord (Noord-Limburg) de term ‘iConsulent’. “Om de steeds complexer wordende ICT-omgeving draaiende te houden zijn er sinds anderhalf jaar ICT-specialisten op het Bestuursbureau in Sittard gestationeerd en ICT-ondersteuners op de onderwijslocaties. Binnen ons cluster, LVO Noord, ontstond een gat tussen het onderwijs en deze nieuwe ICT-organisatie.” De iConsulenten stroomlijnen als het ware ICT in het onderwijs, waarbij de iConsulent de rol aanneemt van adviseur en projectmanager. Ze praten met de docenten, teamleiders en directie om te achterhalen waar de behoeften liggen op ICT-gebied en zorgen ervoor dat de school het beleid op die behoeften aanpast, zodat dit naadloos aansluit op mogelijkheden van de ICT-omgeving.

LVO Noord is de iConsulent-pilot anderhalf jaar geleden begonnen. Momenteel zijn er drie iConsulenten aan het werk in Limburg, elk op een andere locatie. In totaal heeft Stichting LVO dertig locaties en bedient het 21 scholen, 30.000 leerlingen en 3.000 medewerkers. Hoex: “Er is veel samenwerking tussen de locaties, we willen tenslotte niet steeds het wiel opnieuw uitvinden.” De iConsulenten doorlopen een intensieve gesprekscyclus met docenten, teamleiders, directies en de ICT-organisatie. Hoewel de gesprekken vanzelfsprekend over ICT gaan, hebben de iConsulenten niet per se een technische achtergrond. “Dat maakt het wel makkelijker maar de menselijke kant is in dit werk misschien nog wel belangrijker.”

Uitbreiding

Volgens Hoex begint de pilot nu al zijn vruchten af te werpen: “Docenten bedachten voorheen wel eens nieuwe dingen die vervolgens strandden. Nu denken we in het voortraject al na over toepassingen. Dit levert een enorme geld- en tijdsbesparingen op.” Omdat het een pilotproject betreft, betekent dit dat er ook een einde aan zit. Dat is over tweeëneenhalf jaar. Hoex hoopt tegen die tijd dat andere locaties en scholen ook interesse zullen hebben, zodat het project breder voortgezet kan worden.

Anderen bekeken ook dit

"ICT is voor 80 procent ...

Geplaatst: 28-08-2017 "ICT is voor 80 procent mensenwerk"

ICTheek.nl neemt regelmatig een kijkje in een andere sector. Hoe gaat het er daar aan ...

STEAM stoomt leerlingen klaar voor ...

Geplaatst: 19-09-2017 STEAM stoomt leerlingen klaar voor een digitale toekomst

STEAM staat voor Science, Technique, Engineering, Arts and Mathematics. Het is een innovatief onderwijsmodel waarbij ...

Van een eigen app als ...

Geplaatst: 15-11-2017 Van een eigen app als profielwerkstuk tot professioneel programmeren

Jan van Kampen (26) geeft programmeerles op scholen, maakt wereldwijd bekende apps en hackt op ...