Hoe design helpt bij het ontwikkelen van nieuwe onderwijsmethodes

De digitalisering van het onderwijs lijkt al in een vergevorderd stadium. Laptops en tablets zijn niet meer weg te denken uit de klaslokalen en krijtborden hebben al een tijd geleden plaatsgemaakt voor digiborden. Dit zijn veelal digitale oplossingen die voorbijgaan aan de menselijke belevende kant van het onderwijs. Eigenlijk wel gek als je bedenkt dat het ontwikkelen van zachte vaardigheden, zoals probleemoplossend en creatief denken, juist heel belangrijk is in het onderwijs. Studio Tast wil zich daarom júist focussen op mensgerichte vraagstukken in het onderwijs. Zij geloven dat ‘designdenken’ de manier is om kinderen voor te bereiden op de steeds sneller veranderende wereld.

De vraag achter de vraag
Mitchell Jacobs van Studio Tast: “Bij designdenken leer je niet vanuit het resultaat te denken, maar vanuit de waaromvraag. Dus niet: ik wil een app, maar: waarom is een app een goed idee? Je gaat als het ware op zoek naar de vraag achter de vraag. Door vanuit het waarom te denken, staar je je niet blind op het gewenste resultaat. Misschien zijn er wel veel geschiktere oplossingen voor dit vraagstuk. Door deze manier van denken te ontwikkelen, leren mensen flexibel te zijn, waardoor ze ook sneller kunnen schakelen bij tegenslagen. Het designleren kan eigenlijk op alle onderwijsniveaus worden toegepast, van basisschool tot universiteit.  Zelfs bedrijven kunnen er veel baat bij hebben. Je kunt het vergelijken met het leren van Nederlands. Op de basisschool is je taalgebruik nog niet heel complex, maar je ontwikkelt het naar mate je ouder wordt en het is iets wat je de rest van je leven blijft gebruiken. Voor designdenken is dat eigenlijk niet anders. Dat blijf je ook je hele leven lang ontwikkelen en gebruiken.”

Procesmatig leren denken
Het flexibele brein ontwikkelen doet Studio Tast bijvoorbeeld door middel van Groow, een product dat is ontwikkeld om ‘ontwerpend’ te kunnen leren. Het product leert docent en leerling stap voor stap een les of project te ontwerpen. Een leerkracht kan het bijvoorbeeld gebruiken voor themaprojecten die niet in één les te vatten zijn. Leerlingen kunnen met behulp van Groow stap voor stap hun spreekbeurten en werkstukken in elkaar zetten. Jacobs: “Het gaat erom dat leerlingen, maar ook leraren, leren procesmatig te denken. Het is belangrijk dat kinderen van jongs af aan leren dat dingen continu veranderen. Mede door de technologische ontwikkelingen zal de wereld om ons heen in razend tempo blijven veranderen. Kinderen kunnen door middel van deze designlesmethodes, hun flexibiliteit ontwikkelen. Ze leren omgaan met tegenslagen, het vinden van zekerheid in onzekerheid en het vertrouwen dat er altijd een oplossing mogelijk is.”

Anderen bekeken ook dit

"Leraren, wees medeverantwoordelijk voor je ...

Geplaatst: 19-10-2018 "Leraren, wees medeverantwoordelijk voor je eigen ICT-skills"

Om ICT-werkzaamheden binnen het onderwijs te laten slagen, is specifieke kennis nodig. De vraag is ...

Anneleen Vaandrager, Microsoft: Hoe ...

Geplaatst: 09-10-2018 Anneleen Vaandrager, Microsoft:  Hoe bereiden we leerlingen voor op een volstrekt onbekende toekomst?

“De kinderen van nu die in 2030 de arbeidsmarkt betreden, zullen in een wereld terechtkomen ...

"21st century skills bestaan helemaal ...

Geplaatst: 26-06-2018 "21st century skills bestaan helemaal niet"

Met het tempo waarin de wereld zich ontwikkelt, is vandaag opgedane kennis morgen alweer achterhaald. ...