Fred van Vliet en IT al 36 jaar hand in hand bij Grafisch Lyceum Rotterdam

Fred van Vliet is al ruim 35 jaar verbonden aan het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR). Hij begon er toen hij net klaar was op de lerarenopleiding en inmiddels is hij voorzitter van het College van Bestuur. Zijn belangrijkste portefeuille is IT en innovatie. Sterker nog dat is zijn enige portefeuille vanuit het bestuur. Het verraadt in hoeverre IT in het onderwijs is ingebed binnen het GLR.

En laten dat nu net de twee componenten zijn die het Grafisch Lyceum Rotterdam tot het instituut op het gebied van media- en communicatieopleidingen maken. De passie voor IT en innovatie zijn in het bijzonder wel aan de leergierige onderwijsveteraan besteed.

Hekel aan computers 

“Toen ik in 1981 bij het Grafisch Lyceum Rotterdam begon, hadden we een paar honderd leerlingen en 23 personeelsleden. Dit was inclusief de conciërge en de administratieafdeling. Nu lopen er 400 medewerkers en 4.000 MBO- en 500 VMBO-leerlingen rond in ons gebouw. Deze stormachtige ontwikkeling zal in zekere mate gepaard zijn gegaan met onze ambitie om focus op vooruitgang te combineren met interactief leren. Ik had in eerste instantie een hekel aan computers. Ik kon er niets mee. Tot Apple computers met een losse muis ontwikkelde. Ik werd zó blij van dat praktisch nut dat ik me meer verdiepte in computers. Ik kreeg affiniteit met IT en wilde me blijven ontwikkelen. Puur omdat ik het erg leuk vond. En dat is waar we op inspelen bij het GLR. Leerlingen krijgen hier allemaal een iMac te leen die ze dagelijks tot sluitingstijd, om 20:00 uur, mogen gebruiken. Dat sommige scholieren ’s avonds echt naar huis gestuurd moeten worden, komt in veel gevallen vooral omdat ze hun schoolwerk oprecht leuk vinden.”

‘‘Centrale examinering doodsteek voor het onderwijs’’ 

Laat dat ‘leuk vinden’ nou net zijn wat er volgens Van Vliet bij veel opleidingen aan ontbreekt. “Ik vraag me oprecht af waarom het lijkt alsof het onderwijs niet leuk mag zijn. We hoeven bij onze opleidingen alleen maar een vuurtje aan te wakkeren onder enthousiaste leerlingen. De creativiteit en de gedrevenheid zitten er al in. Dat hoef je ze niet aan te leren. Hooguit moeten we de juiste handvaten aanbieden.
Ik vind het dan ook krampachtig dat de focus in het middelbaar en beroepsonderwijs alleen ligt op een papiertje halen. Leerlingen doen hun ding, halen een bescheiden cijfer en hun diploma. Vervolgens hebben ze niet alles uit zichzelf gehaald. Schaf de examinering in het onderwijs daarom wat mij betreft maar af. Dan kunnen we mensen beoordelen op wat ze kunnen en op hoe ze hun netwerk benutten. Zaken waar wij ze bij het GLR mee helpen. Onze filosofie wat betreft leren komt naar voren in de manier waarop we praktijklessen geven. We leren onze leerlingen dat ze misschien over twintig jaar wel klaar zijn met het beroep waar ze nu voor leren. En dat dat niet erg is. Zolang je jezelf maar uitdaagt om niet voor een gat te vangen te zijn. Dat we daarbij geavanceerde apparatuur inzetten, past bij onze visie dat we leerlingen leren hoe ze zich blijven ontwikkelen en aanpassen. Voor de bedrijven waar ze komen te werken, maar ook voor zichzelf.”

Laat bedrijven leren van onze leerlingen

De verantwoordelijkheid ligt daarbij niet alleen bij zijn leerlingen, vindt de bevlogen onderwijsbestuurder. Bedrijven hebben daarbij ook andersom een verplichting. “Want ook voor bedrijven geldt dat je waarschijnlijk niet twintig jaar hetzelfde kunstje kan blijven doen. Als organisatie moet je je continu ontwikkelen en daar heb je mensen voor nodig die dat kunnen. We leiden onze leerlingen niet op zodat ze kunnen zeggen: “Meneer de baas, Ik heb precies geleerd wat u van me verwacht”. Als ze kunnen zeggen: “Bij ons op school pakten we het anders aan. Zullen we kijken of we de processen kunnen optimaliseren?”, dan zijn we geslaagd.

Zelf ook niet stil zitten

Van Vliet legt de verantwoordelijkheid tot voortdurend ontwikkelen niet alleen bij zijn leerlingen of het bedrijfsleven neer, maar ook bij zichzelf. Het helpt daarbij dat zijn visie past bij die van het grafisch lyceum.
“Halverwege de jaren negentig kreeg iedere medewerker bij ons een laptop op school. Dat was toen even wennen. Maar omdat iedereen de moderne techniek bij ons omarmt, is het mogelijk nieuwe ontwikkelingen heel soepel te integreren in ons werk. Zo hebben we een fulltime innovator in dienst en doen drie hoofddocenten onderzoek naar innovatie. Ze bezoeken beurzen en bedrijven om de nieuwste ontwikkelingen te ontdekken en uit te zoeken wat de markt nodig heeft. Het enthousiasme dat mijn werk oplevert, neem ik vervolgens mee naar huis en andersom.” Van Vliets huis is dan ook een heuse ‘smart home’. “Op iedere plek in de wereld kan ik onze tv en lampen bedienen en de deurbel gaat ook op mijn iPads. Als je van je leerlingen en van het bedrijfsleven verwacht dat je vooruit kijkt, mag je dat immers ook van jezelf verwachten.” En met die bril ziet hij de toekomst van het GLR ook. Uiteraard is dit wel een Virtual Reality-bril.

Anderen bekeken ook dit

Van een eigen app als ...

Geplaatst: 15-11-2017 Van een eigen app als profielwerkstuk tot professioneel programmeren

Jan van Kampen (26) geeft programmeerles op scholen, maakt wereldwijd bekende apps en hackt op ...

Drie vragen aan... Fred van ...

Geplaatst: 23-11-2017 Drie vragen aan... Fred van Vliet

Het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR) beschikt over ruim 2.500 iMacs in haar gebouw. Haar leerlingen ...

"21st century skills bestaan helemaal ...

Geplaatst: 26-06-2018 "21st century skills bestaan helemaal niet"

Met het tempo waarin de wereld zich ontwikkelt, is vandaag opgedane kennis morgen alweer achterhaald. ...