Edith van der Linden: ’De vorming van het kind staat voorop’

De ontwikkeling van het kind moet centraal staan in het onderwijs. Dat vindt Edith van der Linden, Leader for Learning Curriculum bij de International School Eindhoven (ISE). Het onderwijs moet dit ondersteunen, waarbij digitale aspecten essentieel zijn: “We moeten niet proberen op de leerlingen vooruit te lopen, maar het leerproces van de leerlingen faciliteren en ondersteunen”, vertelt Van der Linden. “De digitalisering is niet meer weg te denken uit onze samenleving en is vanzelfsprekend een wezenlijk onderdeel van de vorming van het hedendaagse kind.”

Alles op één lijn

Een eerste stap is alle docenten op één lijn te krijgen. “Het is belangrijk dat ze allemaal dezelfde ondersteuning kunnen bieden wat betreft digitaal onderwijs, ondanks verschillende interesses en visies op dit gebied. Daarom zorgen we ervoor dat ze dezelfde digitale competenties hebben”, aldus Van der Linden. “Op deze manier weten de leerlingen wat er van ze verwacht wordt en wordt er optimaal gebruikgemaakt van de technologie.” De meeste docenten maken al gebruik van Google Drive. Ze geven huiswerk online op, plannen lessen en projecten via de online planningstool in, en publiceren de rapporten voor de kinderen en ouders. “We proberen alles zo goed mogelijk bij elkaar te brengen om zo het onderwijs zo efficiënt en effectief mogelijk te maken. Hierdoor krijgen kinderen volop de kans zich te ontwikkelen.”

Voordelen voor het kind

Ook de VO-Raad ziet voordelen van de digitalisering op de vorming van leerlingen. ICT-toepassingen “maken het makkelijker onderwijs aan te bieden dat is aangepast aan het niveau, tempo en de interesses van leerlingen en hun vorderingen in de gaten te houden”, staat te lezen op de website van de raad. Hierop kan het onderwijs vervolgens weer op kan worden afgestemd. Door de tijdswinst als gevolg van ICT kunnen leraren bovendien meer tijd besteden aan het individueel begeleiden van kinderen. Het biedt leerlingen de ruimte te experimenteren, zich te ontwikkelen en te groeien in hun eigen tempo.

Onderwerp van discussie

Niet alleen het gebruik van digitale technologieën, maar ook het bespreken ervan draagt bij aan de vorming van de kinderen, stelt Van der Linden. “We focussen als school erg op het ontwikkelen van een kritische mindset en onafhankelijkheid. Zo spreken we met de kinderen over het veranderende landschap, waar nieuwe technologieën een belangrijk deel van uitmaken. In hoeverre is de huidige golf van technologie vernieuwend in vergelijking met eerdere golven? We hebben uitgebreide discussies over deze thematiek op school, waardoor kinderen kritisch leren denken. Ook daarbij helpt technologie!”

Anderen bekeken ook dit

Marien Zonnenberg: “Sommige docenten durven ...

Geplaatst: 28-08-2017 Marien Zonnenberg: “Sommige docenten durven het niet aan"

Software ondersteunt de organisatie van het onderwijs, de administratie en steeds vaker ook het digitale ...

Drie vragen aan… Frans Peeters

Geplaatst: 15-10-2017 Drie vragen aan… Frans Peeters

De wereld waarin onze kinderen opgroeien, is en wordt steeds digitaler. De producten en apparaten ...

“De leraren snappen het niet”

Geplaatst: 29-08-2017 “De leraren snappen het niet”

Digitalisering is ook in het onderwijs noodzakelijk. De ene school is meer overtuigd van het ...