Drie jaar Kenniskring: wat is er bereikt?

“Waarom zou je als school niet veel vaker kennis met elkaar delen? We werken allemaal voor het onderwijs, hebben er geen commercieel belang bij en dus is er alle reden om elkaar juist vaker op te zoeken.” Om die reden is Simon van Roon van het Coenecoop College in Waddinxveen een enthousiaste deelnemer aan de Kenniskring Onderwijs & ICT. En eigenlijk is hij een van de grondleggers van het idee. Inmiddels bestaat de Kenniskring drie jaar. Wat is er bereikt?

“Nog voordat de Kenniskring er was, had ik er behoefte aan om kennis te delen met andere ICT-coördinatoren,” vertelt Simon van Roon. “Voor de school waar ik werk, het Coenecoop College in Waddinxveen, had ik net veel tijd en effort gestoken in de implementatie van Office 365. Toen dacht ik: waarom doen we niets met die kennis? Iedereen mag mij bellen om daar wat over te vragen. Dat deelde ik met Jeroen Borgsteede van SLBdiensten en korte tijd later kwam hij er bij mij op terug: we hebben je idee opgepakt en richten een Kenniskring op. Ik was een van de eerste leden.”

In januari 2016 sloten de eerste tien scholen zich aan bij de Kenniskring. Het netwerk richt zich vooral op ICT-coördinatoren en -managers, maar daarnaast zijn ook beleidsmedewerkers en bestuurders van middelbare scholen van harte welkom. De Kenniskring is een actief netwerk dat continu kennis en ervaringen deelt. Dat gebeurt online, via het sociale netwerk Yammer, en in real lifedoor het organiseren van netwerkbijeenkomsten, studiereizen en workshops voor de leden. Zo ontstaan er ook mooie samenwerkingsverbanden tussen de deelnemers. De Kenniskring is een netwerk waar het ‘halen en brengen’ van kennis centraal staat. 

Allemaal dezelfde baas
Wat biedt de Kenniskring Van Roon? “Allereerst: het is belangrijk dat scholen samen zo’n initiatief hebben. We worden eigenlijk betaald door dezelfde baas: waarom zou je al je kennis dan voor jezelf houden? De Kenniskring functioneert ook als verzekering: als je er zelf niet uitkomt en je kunt niet bij de leverancier terecht, dan kun je het altijd in de groep gooien. Ik geloof niet dat er iemand schroomt om iets te vragen. Soms is het ook de geruststelling dat je op de goede weg bent en niet de enige bent die met vallen en opstaan aan de weg timmert. Ook is de relatie met SLBdiensten verbeterd en verdiept.”

De Kenniskring heeft ook meerwaarde voor het Coenecoop College zelf: “Door de kennis die ik opdoe, ontwikkelt onze ICT-omgeving zich. Wat ik leer in de Kenniskring, zie je hier direct terugkomen. Zo volgde ik 1,5 jaar geleden een training over het hybride maken van je netwerk; binnen een half jaar hadden we dit op school gerealiseerd.” 

De Kenniskring organiseert vijf keer per jaar een sessie, die altijd wordt gehouden bij een school. “Een zalencentrum zien we niet zitten; ik zie liever hoe een andere school het aanpakt.” Deze school presenteert dan een bepaald onderwerp. Gespreksonderwerpen kunnen uiteenlopen van werken in de cloud, systeembeheer aan de serverkant, de backbone van het netwerk, ervaringen met het gebruik van touchscreens of meer in het algemeen de professionalisering van het onderwijs en haar medewerkers. 

Stapje verder
Het liefst zou Van Roon zelfs nog een stap verder gaan dan alleen kennis delen: “Waarom zou je niet ook onderling medewerkers uitwisselen? Als ik een groot project heb, wil ik wel een systeembeheerder van een andere school inzetten. Waarna die andere school een systeembeheerder van mij terug krijgt. Voor velen gaat dat nog een stap te ver.” 

De Kenniskring is inmiddels gegroeid van tien naar vijfendertig scholen. Wat kan er nog verbeteren volgens Van Roon? “Hoe meer scholen hoe beter, dat voorop. Ik zou wel willen pleiten om binnen de groep kleinere groepen van scholen te maken die een vergelijkbare omvang en configuratie hebben. Dan heb je ook kortere lijnen. Het Coenecoop College heeft zo’n duizend leerlingen, gebruikt Office 365 en geen Magister, maar SOM. Dat is niet te vergelijken met een school met zeventien vestigingen en zesduizend leerlingen: daar zijn de budgetten en de manier waarop ze het aanvliegen heel anders.” 

Ook zou Van Roon graag de kennissessies uitbreiden: “Wat ik nog zou willen toevoegen zijn evenementen zonder specifiek onderwerp, maar die alleen bedoeld zijn om te netwerken. De intentie moet er uiteraard wel zijn om kennis met elkaar te delen, maar mijn vermoeden is dat je dan ook meer korte-termijnonderwerpen gaat bespreken. Een van de beste sessies die ik heb bijgewoond was een boottocht over het IJ. Toen heb ik met vijf personen over vijf verschillende onderwerpen gesproken en eigenlijk de beste gesprekken gehad.” 

Volgens Van Roon zou iedereen die klant is van SLBdiensten lid moeten worden van de Kenniskring. “De overheid schiet tekort als het gaat om kennis delen. Die zou eigenlijk op allerlei gebieden een Kenniskring moeten initiëren. Nu moet iedere school zelf steeds opnieuw het wiel uitvinden en dat is zonde van de tijd!” 

Op slbdiensten.nl/kenniskring vindt u meer informatie over het programma, deelnemers en de bijeenkomsten. Voor vragen en deelname kunt u contact opnemen met Paulien Lakeman, relatiemanager SLBdiensten of via de Servicedesk, servicedesk@slbdiensten.nl

Anderen bekeken ook dit

Hoe maak je je eigen ...

Geplaatst: 25-02-2019 Hoe maak je je eigen videolessen met Camtasia?

Er zijn veel voorbeelden van leraren die zelf aan de slag zijn gegaan met het ...

"Leraren, wees medeverantwoordelijk voor je ...

Geplaatst: 19-10-2018 "Leraren, wees medeverantwoordelijk voor je eigen ICT-skills"

Om ICT-werkzaamheden binnen het onderwijs te laten slagen, is specifieke kennis nodig. De vraag is ...

Teach4Amsterdam wil tekort aan informaticadocenten ...

Geplaatst: 21-02-2019 Teach4Amsterdam wil tekort aan informaticadocenten in Amsterdam verhelpen

Marco van der Werf staat niet alleen aan het roer van zijn eigen bedrijf BIT, ...