Leven lang leren

Nieuw!

Leren in het interbellum tussen lesboeken- en ICT-tijdperk

Leiden middelbare scholen leerlingen wel goed genoeg op voor de banen van de toekomst? Met welke ICT-skills moeten ze daartoe uitgerust worden? En beschikken leraren zelf al wel voldoende over deze skills? Aan schoolbestuurders en leden van de VO-raad de ...

“De training was meteen heel praktisch”

Het Maerlant Lyceum in Den Haag begon vorig jaar met het gebruik van Microsoft Office 365. Outlook was eigenlijk het voornaamste programma dat de docenten gebruikten. Julien de Kleijn,  docent Natuurkunde, had echter al vrij snel door dat er veel ...

“De training maakte voor mij het ...

Scholieren leren, maar hun leraren en het ondersteunend onderwijspersoneel schaven eveneens hun kennis bij. Slim in de Klas, het leercentrum van SLBdiensten, levert hen trainingen en cursussen op allerlei (technologische) onderwijsgebieden. Clemens Linderhof, Project Manager I&A bij de Gelderse Onderwijsgroep ...

Peter Lakeman: “Iedereen kan overweg met ...

Meer ICT in de klas? ’Daar heb ik geen tijd voor.’ ’Daar heb ik geen verstand van.’ ’Daar hebben we de informaticadocent al voor.’ Deze antwoorden zijn voor veel docenten in het middelbaar onderwijs waarschijnlijk herkenbaar. “Maar puzzelen met een ...

"21st century skills bestaan helemaal niet"

Met het tempo waarin de wereld zich ontwikkelt, is vandaag opgedane kennis morgen alweer achterhaald. Vanuit deze gedachte leggen onderwijsinstellingen en de overheid steeds meer nadruk op het aanleren van '21st century skills' zoals creativiteit en samenwerken. Toch is er ...

Ruimte voor verbetering in aansluiting onderwijs ...

Onderwijsvernieuwing en -innovatie zijn natuurlijk een taak van de onderwijsinstituten zelf, maar een school bereidt leerlingen ook voor op het werkzame leven. Hoe kijkt het bedrijfsleven aan tegen het onderwijs in Nederland? Britt Breure, HR-manager bij AFAS Software ziet ruimte ...

“Digiwijsheid nodig om de informatiesamenleving te ...

Een achttienjarige jongen legde onlangs met een DDoS-aanval de Belastingdienst plat. En mogelijk zit hij achter DDoS-aanvallen op grote Nederlandse banken. “Het is indrukwekkend dat een scholier zulke technische vaardigheden beheerst. Maar blijkbaar heeft hij geen enkel besef van de ...

Fred van Vliet en IT al ...

Fred van Vliet is al ruim 35 jaar verbonden aan het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR). Hij begon er toen hij net klaar was op de lerarenopleiding en inmiddels is hij voorzitter van het College van Bestuur. Zijn belangrijkste portefeuille is ...

Van een eigen app als profielwerkstuk ...

Jan van Kampen (26) geeft programmeerles op scholen, maakt wereldwijd bekende apps en hackt op aanvraag multinationals om hun online veiligheid te testen. En dat allemaal vanuit een klaslokaal dat hij huurt in een Beverwijkse voormalige school. Best toepasselijk, want ...

Hoe Hilde Maassen Adobe Certified Instructor ...

Dat Adobe’s software populair is, weten de meeste mensen wel. Maar dat er zelfs landelijke en internationale kampioenschappen in worden gehouden, is minder bekend. Hilde Maassen weet als Adobe Certified Instructor ongeveer alles dat er te weten is over Adobe. ...

“I-coach of iConsulent zijn is vooral ...

Op scholen worden digitale toepassingen steeds vaker ingezet. Docenten hebben hun handen vol aan het verzorgen van de lessen. Daarnaast is de ICT-afdeling bezig met het draaiende houden van de steeds complexer wordende ICT-omgeving. Hierdoor ontstaan regelmatig nieuwe functies op ...

"ICT is voor 80 procent mensenwerk"

ICTheek.nl neemt regelmatig een kijkje in een andere sector. Hoe gaat het er daar aan toe? Wat kunnen we ervan leren? Ditmaal is het de beurt aan de accountancysector.

Marien Zonnenberg: “Sommige docenten durven het ...

Software ondersteunt de organisatie van het onderwijs, de administratie en steeds vaker ook het digitale leerproces met lesmateriaal en leeromgevingen. Cloud-toepassingen zorgen ervoor dat gegevens altijd en overal toegankelijk zijn. Als een onderwijsinstelling digitaal gaat, is een software specialist geen ...

Edith van der Linden: ’De vorming ...

De ontwikkeling van het kind moet centraal staan in het onderwijs. Dat vindt Edith van der Linden, Leader for Learning Curriculum bij de International School Eindhoven (ISE). Het onderwijs moet dit ondersteunen, waarbij digitale aspecten essentieel zijn: “We moeten niet ...