Leven lang leren

Nieuw!

Hoe houd jij je ICT-kennis op peil?

Hoe houd jij je ICT-kennis op peil? Dat is een van de vijftien vragen uit het mini-onderzoek over kennis delen dat nu online staat. Beantwoord ze en maak kans op een van de tien taarten die we verloten. De resultaten ...

Een 3D-printer, bijbehorende training en ...

Petra van Dinter is docente informatiekunde op het Picasso Lyceum in Zoetermeer. Bovenop het normale lesprogramma biedt het lyceum de Topklas ICT aan voor leerlingen die meer willen leren over ICT. Met ‘haar’ topklas won Dinter in 2018 de STEAM ...

Training Teams: “Goede manier om ...

Op het Amadeus Lyceum in Vleuten worden stappen gezet om de onderlinge samenwerking te verbeteren. Eerst wordt Sharepoint schoolbreed uitgerold. In de toekomst moet ook Microsoft Teams bij gaan dragen aan een soepelere samenwerking. ICT-medewerker Dennis van Dijk was vooral ...

Hoe begin je met certificering ...

Alle ins en outs van een softwareprogramma leren en er nog een internationaal erkend certificaat aan overhouden ook. Ook scholen in het voortgezet onderwijs en mbo’s kunnen dit hun leerlingen aanbieden. SLBdiensten biedt certificering aan van Microsoft, Adobe en Cisco. ...

Drie jaar Kenniskring: wat is ...

“Waarom zou je als school niet veel vaker kennis met elkaar delen? We werken allemaal voor het onderwijs, hebben er geen commercieel belang bij en dus is er alle reden om elkaar juist vaker op te zoeken.” Om die reden ...

De verborgen wereld van beelddenkers ...

Er zijn kort door de bocht twee soorten mensen in de wereld: beelddenkers en talige denkers. Ons educatieve systeem is altijd gericht geweest op talige denkers en minder op zogenoemde beelddenkers. Volgens coach bij debeelddenker.nl, Caroline Wiebenga, maakt dit het ...

Hoe design helpt bij het ...

De digitalisering van het onderwijs lijkt al in een vergevorderd stadium. Laptops en tablets zijn niet meer weg te denken uit de klaslokalen en krijtborden hebben al een tijd geleden plaatsgemaakt voor digiborden. Dit zijn veelal digitale oplossingen die voorbijgaan ...

"Leraren, wees medeverantwoordelijk voor je ...

Om ICT-werkzaamheden binnen het onderwijs te laten slagen, is specifieke kennis nodig. De vraag is dan ook wat er gebeurt als je een externe ICT-expert met werkervaring bij (lokale) overheden en het bedrijfsleven daar invliegt. Eric den Oudsten is manager ...

Martin Diepeveen: “Ga direct aan ...

In het artikel Hoe bereiden we leerlingen voor op een volstrekt onbekende toekomst? besprak Anneleen Vaandrager van Microsoft onder meer welke landen wereldwijd voorop lopen als het gaat om het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Maar hoe is de situatie in ...

Anneleen Vaandrager, Microsoft: Hoe ...

“De kinderen van nu die in 2030 de arbeidsmarkt betreden, zullen in een wereld terechtkomen waarin technologie een nog belangrijkere rol speelt dan nu. Hoe bereiden we hen daar goed op voor?  Daarvoor zijn veranderingen in het onderwijs noodzakelijk.” Dat ...

Rondetafelgesprek over ICT-skills van leraren ...

Ruim 80 procent van de toekomstige banen wordt beïnvloed door nieuwe technologische ontwikkelingen. Tegelijkertijd vraagt 30 tot 40 procent van de toekomstige jobs om soft skills, zo blijkt uit onderzoek van Microsoft. Dat betekent nogal wat. Hoe zorgen we ervoor ...

Rondetafelgesprek over ICT-skills van leraren ...

Ruim 80 procent van de toekomstige banen wordt beïnvloed door nieuwe technologische ontwikkelingen. Tegelijkertijd vraagt 30 tot 40 procent van de toekomstige jobs om soft skills, zo blijkt uit onderzoek van Microsoft. Dat betekent nogal wat. Hoe zorgen we ervoor ...

ICT-vaardigheden docenten moeten met ontwikkelingen ...

Veel digitale hulpmiddelen kennen amper geheimen voor de huidige middelbare scholier: deze is er immers mee opgegroeid. Dit in tegenstelling tot veel docenten, waarvan een deel nog in het analoge tijdperk de lerarenopleiding heeft gevolgd en afgerond. Voor hen is ...

Leren in het interbellum tussen ...

Leiden middelbare scholen leerlingen wel goed genoeg op voor de banen van de toekomst? Met welke ICT-skills moeten ze daartoe uitgerust worden? En beschikken leraren zelf al wel voldoende over deze skills? Aan schoolbestuurders en leden van de VO-raad de ...

“De training was meteen heel ...

Het Maerlant Lyceum in Den Haag begon vorig jaar met het gebruik van Microsoft Office 365. Outlook was eigenlijk het voornaamste programma dat de docenten gebruikten. Julien de Kleijn,  docent Natuurkunde, had echter al vrij snel door dat er veel ...

“De training maakte voor mij ...

Scholieren leren, maar hun leraren en het ondersteunend onderwijspersoneel schaven eveneens hun kennis bij. Slim in de Klas, het leercentrum van SLBdiensten, levert hen trainingen en cursussen op allerlei (technologische) onderwijsgebieden. Clemens Linderhof, Project Manager I&A bij de Gelderse Onderwijsgroep ...

Peter Lakeman: “Iedereen kan overweg ...

Meer ICT in de klas? ’Daar heb ik geen tijd voor.’ ’Daar heb ik geen verstand van.’ ’Daar hebben we de informaticadocent al voor.’ Deze antwoorden zijn voor veel docenten in het middelbaar onderwijs waarschijnlijk herkenbaar. “Maar puzzelen met een ...

"21st century skills bestaan helemaal ...

Met het tempo waarin de wereld zich ontwikkelt, is vandaag opgedane kennis morgen alweer achterhaald. Vanuit deze gedachte leggen onderwijsinstellingen en de overheid steeds meer nadruk op het aanleren van '21st century skills' zoals creativiteit en samenwerken. Toch is er ...

Ruimte voor verbetering in aansluiting ...

Onderwijsvernieuwing en -innovatie zijn natuurlijk een taak van de onderwijsinstituten zelf, maar een school bereidt leerlingen ook voor op het werkzame leven. Hoe kijkt het bedrijfsleven aan tegen het onderwijs in Nederland? Britt Breure, HR-manager bij AFAS Software ziet ruimte ...

“Digiwijsheid nodig om de informatiesamenleving ...

Een achttienjarige jongen legde onlangs met een DDoS-aanval de Belastingdienst plat. En mogelijk zit hij achter DDoS-aanvallen op grote Nederlandse banken. “Het is indrukwekkend dat een scholier zulke technische vaardigheden beheerst. Maar blijkbaar heeft hij geen enkel besef van de ...

Fred van Vliet en IT ...

Fred van Vliet is al ruim 35 jaar verbonden aan het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR). Hij begon er toen hij net klaar was op de lerarenopleiding en inmiddels is hij voorzitter van het College van Bestuur. Zijn belangrijkste portefeuille is ...

Van een eigen app als ...

Jan van Kampen (26) geeft programmeerles op scholen, maakt wereldwijd bekende apps en hackt op aanvraag multinationals om hun online veiligheid te testen. En dat allemaal vanuit een klaslokaal dat hij huurt in een Beverwijkse voormalige school. Best toepasselijk, want ...

Hoe Hilde Maassen Adobe Certified ...

Dat Adobe’s software populair is, weten de meeste mensen wel. Maar dat er zelfs landelijke en internationale kampioenschappen in worden gehouden, is minder bekend. Hilde Maassen weet als Adobe Certified Instructor ongeveer alles dat er te weten is over Adobe. ...

“I-coach of iConsulent zijn is ...

Op scholen worden digitale toepassingen steeds vaker ingezet. Docenten hebben hun handen vol aan het verzorgen van de lessen. Daarnaast is de ICT-afdeling bezig met het draaiende houden van de steeds complexer wordende ICT-omgeving. Hierdoor ontstaan regelmatig nieuwe functies op ...

"ICT is voor 80 procent ...

ICTheek.nl neemt regelmatig een kijkje in een andere sector. Hoe gaat het er daar aan toe? Wat kunnen we ervan leren? Ditmaal is het de beurt aan de accountancysector.

Marien Zonnenberg: “Sommige docenten durven ...

Software ondersteunt de organisatie van het onderwijs, de administratie en steeds vaker ook het digitale leerproces met lesmateriaal en leeromgevingen. Cloud-toepassingen zorgen ervoor dat gegevens altijd en overal toegankelijk zijn. Als een onderwijsinstelling digitaal gaat, is een software specialist geen ...

Edith van der Linden: ’De ...

De ontwikkeling van het kind moet centraal staan in het onderwijs. Dat vindt Edith van der Linden, Leader for Learning Curriculum bij de International School Eindhoven (ISE). Het onderwijs moet dit ondersteunen, waarbij digitale aspecten essentieel zijn: “We moeten niet ...