Studiekeuze via speeddates, live chats en webinars

Voor veel leerlingen op het voortgezet onderwijs is de studiekeuze een van de moeilijkste beslissingen die zij tijdens hun schoolcarrière moeten maken. Dit jaar werd de moeilijkheidsgraad nog een tandje opgevoerd toen dankzij de COVID-19-uitbraak veel open dagen niet door konden gaan. Het ROC van Amsterdam - Flevoland zette, onder leiding van Wikash Chaitram, manager Voorlichting en Informatie, een online alternatief op.

Wikash Chaitram noemt zichzelf een “kind van de beroepskolom”, omdat hij van het lbo (nu vmbo) naar het mbo en vervolgens het hbo is doorgestroomd, om uiteindelijk te eindigen met een universitaire studie Communicatiemanagement aan de Universiteit van Utrecht. Ook zijn loopbaan kenmerkt zich door een continue doorstroom van de ene naar de andere functie. “Ik begon als docent Informatica, maar ben ook teamleider en opleidingsmanager geweest. Inmiddels ben ik manager van het informatiecentrum van het ROC van Amsterdam en ga ik specifiek over de portefeuille Voorlichting en Informatie. Samen met mijn team heb ik de belangrijke taak om leerlingen te informeren over hun toekomstmogelijkheden en hen te begeleiden bij de overgang van het vo naar de vervolgstudie. Normaal geef ik op scholen en beurzen voorlichting over het maken van de studiekeuze, maar dat verloopt wegens de omstandigheden nu vooral online.”

Zelfkennis testen

Voor veel leerlingen – en voor hun ouders – is het kiezen van een studie een hoofdbreker die de nodige vragen oplevert. “Een studiekeuze maken, is een uitgebreid proces. In de eerste plaats moeten leerlingen ontdekken wie zij zelf zijn, wat ze leuk vinden, wat ze kunnen en welke sector en opleiding daarbij past.” Om leerlingen hierin te ondersteunen, organiseren ze op het ROC van Amsterdam - Flevoland verschillende activiteiten. “Zo doen wij altijd mee aan ‘Skills Heroes’. Dat zijn vakwedstrijden die landelijk voor mbo-studenten worden georganiseerd. Wij organiseren dan activiteiten waarmee vmbo leerlingen op een leuke, laagdrempelige manier hun eigen vaardigheden en talenten kunnen ontdekken en de toekomstmogelijkheden waarmee deze gepaard gaan zelf kunnen zien.” Een andere manier waarop leerlingen op zelfverkenningstocht kunnen gaan, is via de studiekeuze- en motivatietesten die het ROC van Amsterdam- Flevoland online aanbiedt.

Als leerlingen eenmaal weten in welke hoek ze moeten zoeken, is de volgende stap in het oriëntatieproces volgens Chaitram om de opleidingsmogelijkheden te verkennen en mee te maken. “Je moet ervaren wat je leuk vindt. Dan pas kun je een gefundeerde studiekeuze maken. Daar zijn natuurlijk de open dagen de uitgelezen kans voor. Hier kunnen leerlingen alvast even de sfeer proeven en kunnen zij gesprekken aangaan met leerlingen en vragen stellen aan onze docenten. Maar de laatste open dagen kwamen door de coronacrisis te vervallen, terwijl dit laatste moment juist zo doorslaggevend kan zijn bij de beslissing van leerlingen. Dat viel nu opeens weg.”

"Het was zo'n succes dat we sindsdien op elke donderdag tussen twee en vier 's middags een Live Studiekeuze Chat houden"

Speeddaten met de studiekeuzeadviseur

Het ROC van Amsterdam – Flevoland kwam toen met een alternatief plan. “We zijn allereerst de Try-Out Tour-pagina’s van onze mbo-scholen gaan aanvullen met interviews, een uitgebreid opleidingenoverzicht, informatieve filmpjes en een studiekeuzechecklist. Ook zijn we al op twee april gestart met de Live Studiekeuze Chat, waarbij twintig studiekeuzeadviseurs via de chat beschikbaar waren voor alle vragen. We hebben die eerste keer in twee uur tijd 167 mensen op de chat geholpen! Het was zo’n succes dat we sindsdien op elke donderdag tussen twee en vier ’s middags zo’n sessie houden.”

Waar de Studiekeuze Chat bedoeld is voor opleidinggerelateerde vragen, riep het ROC van Amsterdam - Flevoland het ‘College Spreekuur’ in het leven voor vragen over de verschillende scholen. “Op elk van onze twaalf mbo-colleges is een contactpersoon aangewezen die via de telefoon of app vragen kan beantwoorden. Leerlingen willen bijvoorbeeld weten hoe de sfeer op school is, of ze een grote kantine hebben en of de school makkelijk te bereiken is met het openbaar vervoer.”

Het College Spreekuur moet men op zijn beurt niet verwarren met de Studiekeuze Speeddate, waarbij leerlingen een half uur de tijd krijgen om één-op-één met de studiekeuzeadviseur te bellen. “In dit half uur kunnen leerlingen die behoeften hebben aan een studiekeuzegesprek op maat, gerichte vragen stellen.”

"Live waren er misschien zo'n twintig aanwezigen en acheteraf hebben nog eens vijf keer zoveel mensen het webinar teruggekeken"

Online voorproefje

Ook voor de vervallen open dagen bedacht men een online alternatief. “In deze webinars leggen voorlichters onder andere uit hoe de opleiding is ingedeeld, welke vakken leerlingen moeten volgen en welke werkvormen de opleiding hanteert. Via de chat konden de kijkers tegelijkertijd vragen stellen aan de voorlichter.” De opgenomen webinars staan nu op de website en kunnen door iedereen op elk gewenst moment bekeken worden. “Live waren er misschien zo’n twintig aanwezigen en achteraf hebben nog eens vijf keer zoveel mensen het webinar teruggekeken.”

Chaitram heeft het geven van online voorlichting als zeer efficiënt ervaren en verwacht dat de school ook volgend jaar gebruik zal maken van deze optie. “Als er niets in het opleidingsprogramma verandert, kunnen we deze filmpjes ook volgend jaar gebruiken. Ook ouders zijn er namelijk erg blij mee, omdat zij nu op hun gemak de video’s met extra informatie kunnen terugkijken. Wel zouden we de video’s nog iets professioneler willen opnemen, omdat de filmpjes nu natuurlijk voornamelijk thuis zijn opgenomen. Ook willen we volgend jaar video’s maken over de verschillende sectoren. Niet als promotiefilmpje, maar om leerlingen een beeld te geven van wat een bepaalde sector is en wat ervoor nodig is om in deze sector aan de slag te gaan.”

Anderen bekeken ook dit

“Bij online lesgeven is duidelijker ...

Geplaatst: 26-06-2020 “Bij online lesgeven is duidelijker wie de lesstof wel of niet begrijpt”

Op haar pagina blijvenleren.net deelt Shauna Plompen, docent omgangskunde aan het ROC van Flevoland, haar ...

Directeur Van de Gronden: “Anderhalvemeterschool ...

Geplaatst: 04-06-2020 Directeur Van de Gronden: “Anderhalvemeterschool biedt kansen”

Het Anna van Rijn College heeft zich de afgelopen maanden volledig thuisgemaakt in het online ...

Voor- en nadelen van lesgeven ...

Geplaatst: 03-04-2020 Voor- en nadelen van lesgeven op afstand: een docent en haar leerlingen aan het woord

De afgelopen weken stonden scholen op z’n kop: de deuren moesten dicht, leerlingen bleven thuis ...