STEAM Cup Challenge: laagdrempelige start met STEAM

Docenten in het voortgezet onderwijs kunnen vanaf september samen met leerlingen de STEAM Cup Challenge aangaan. Samen bedenken ze een oplossing voor een duurzaamheidsuitdaging met behulp van de Mirco:bit: een minicomputer, waarmee diverse leuke toepassingen gemaakt kunnen worden door hem eenvoudig te programmeren.

De STEAM Cup Challenge is een initiatief van Slim.nl en trainingspartner IT Randsteden. STEAM is de Engelse afkorting van Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics. De term is bedacht om leerlingen op een kritische manier – en met een praktische, oplossingsgerichte invalshoek - te laten nadenken over echte problemen, terwijl ze ondertussen ongemerkt aan hun wiskundige- en wetenschappelijke kennis werken. Via de STEAM Cup Challenge kunnen docenten op een laagdrempelige manier starten met STEAM.

Kritisch nadenken

Door mee te doen aan het avontuur, dagen docenten leerlingen uit kritisch na te denken over een actueel thema en maken zij bovendien een begin met programmeren. De docent krijgt hiervoor een training, waarin hij kennismaakt met de werking van de Micro:bit en MakeCode.

Grand finale

Op 28 maart vindt de Grand Finale plaats, waar de vakjury de winnende klas uitroept. Er zijn fantastische prijzen te winnen! Niet alleen deze klas, maar de hele school krijgt fantastische prijzen. Verschillende docenten kunnen zich opgeven, vanuit verschillende disciplines zoals wiskunde, aardrijkskunde, biologie, natuurkunde of informatica. Inschrijvingen zijn geopend tot 31 oktober.

Anderen bekeken ook dit

Van cd-rom naar de cloud: ...

Geplaatst: 29-08-2017 Van cd-rom naar de cloud: verandering roept veel vragen op

De transitie van de cd-rom naar de cloud is niet voor iedereen even eenvoudig. Waar ...

“De leraren snappen het niet”

Geplaatst: 29-08-2017 “De leraren snappen het niet”

Digitalisering is ook in het onderwijs noodzakelijk. De ene school is meer overtuigd van het ...

Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

Geplaatst: 16-09-2017 Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

DDoS aanvallen, ransomware en keyloggers; de digitale bedreigingen voor onderwijsinstellingen stapelen zich op, en ze ...