Iedereen een eigen device, binnen een cloud-based netwerk

Met uiteenlopende devices op één Microsoft-netwerk werken: welke (beheers-)uitdagingen brengt dat met zich mee? Hoe beveilig je dit netwerk, maar zorg je er tegelijkertijd voor dat docenten en leerlingen niet gehinderd worden? We praten erover met Wim den Ronde, Hoofd ICT van De Nassau, een middelbare school in het Brabantse Breda.

De eerste vier leerjaren van de Bredase onderwijsinstelling De Nassau – een middelbare school met zo’n 1.750 mavo-, havo- en vwo-leerlingen, verdeeld over twee locaties – beschikken inmiddels over een eigen laptop. “En dat groeit per leerjaar door, dus volgend jaar heeft ook het gehele vijfde leerjaar een eigen device en over twee jaar beschikken alle leerlingen over een laptop”, legt Wim den Ronde uit. Als Hoofd ICT begeleidt hij dit traject voor iedere leerling, waar De Nassau nu al zo’n acht jaar mee bezig is.

“Als dit eenmaal goed is getest en ingericht, draait het wel door; of je nu één laptop hebt of duizend.”

‘Je eigen device’ is misschien niet helemaal correct: de leerlingen huren deze laptops van school. “Ze mogen de computers mee naar huis nemen en kunnen er ook privé gebruik van maken, maar ze kunnen er niets op installeren. Ook wat betreft support en reparatie kunnen ze alleen op school terecht.” Op deze manier houdt Den Ronde het beheersbaar voor De Nassau. Een deel van de leerlingen die momenteel al over een device vanuit school beschikken, is inmiddels ook overgegaan op de cloud. “Momenteel maken er zo’n driehonderd apparaten gebruik van Microsoft Intune. De rest werkt nog via onze lokale servers, maar die laptops zijn wel zo ingericht dat leerlingen er ook thuis mee kunnen werken.”

Uitdagingen
Na verloop van tijd gaat de gehele organisatie over op Intune. Op het gebied van beheersbaarheid gaat dit Den Ronde en zijn ICT-collega’s veel winst opleveren. Het testen en doorvoeren van updates neemt momenteel nog veel tijd in beslag. “Laptops die op onze lokale server draaien, kunnen alleen ge-update en getest worden wanneer we ze in-house hebben. Pas dan kunnen we ervoor zorgen dat ze alle nieuwe instellingen en updates op hun device hebben staan. In het geval van kleine updates en aanpassingen is op school zijn voldoende, voor grote updates en wijzigingen moeten de leerlingen hun schoollaptops inleveren. Eigenlijk heb je het liefst dat ook tijdens de vakanties updates worden geïnstalleerd.” Daarnaast sluit Intune beter aan op de nieuwste versies van Microsoft.

Zo’n zeven jaar geleden werkten alle leerlingen nog op de vaste pc’s die in de klaslokalen en de mediatheek stonden. Namen leerlingen een eigen apparaat mee, dan konden ze daar maar heel weinig mee uitrichten op school. De mediatheken van toen zijn nog steeds in gebruik, aangezien nog niet alle leerlingen over een schoollaptop beschikken. In dat opzicht levert de transitie extra werk op. “De computerlokalen zijn gewoon blijven bestaan, ook die moeten onderhouden worden. Daar zijn inmiddels 1.300 laptops voor de leerlingen en 100 devices voor de docenten bijgekomen. Bovendien hebben we in ICT geïnvesteerd door ICT-medewerkers aan te nemen.” Tegelijkertijd werken alle laptops wel op één netwerk, met grofweg allemaal dezelfde instellingen. Den Ronde: “Dus als dit eenmaal goed is getest en ingericht, dan draait dat wel door; of je nu één laptop hebt of duizend.”

“Hoe meer cloud-based onze infrastructuur is, des te eenvoudiger wordt het updaten.”

Bestaande omgeving
Aangezien Den Ronde en zijn collega’s binnen een bestaande ICT-infrastructuur werken, moet alles goed getest worden alvorens een release wordt doorgevoerd. “Anders heb je straks tientallen leerlingen bij de helpdesk staan, omdat hun laptops niet meer goed werken.” Om te voorkomen dat er meer dan noodzakelijk getest moet worden, besloot De Nassau al vrij snel om met vergelijkbare devices van één specifiek merk te gaan werken. “Anders kom je bijvoorbeeld met de drivers in de problemen.”

Na verschillende testpilots met enkele tientallen deelnemers benut de ICT-afdeling van De Nassau voornamelijk de vakantieperiodes om grote updates door te voeren. Den Ronde: “Hoe meer cloud-based onze infrastructuur is, des te eenvoudiger wordt dit updaten.” Ook de vaste pc’s wil Den Ronde daarom in Intune hebben staan: daar staan tijdens de meivakantie testuren voor gereserveerd. “Mochten ook die testen positief uitpakken, dan gaan we in de zomervakantie met alle devices over op Intune.”

Cloud-based servers
Met betrekking tot het Microsoft-netwerk van De Nassau lopen er eigenlijk twee projecten naast elkaar. Een daarvan betreft het bezorgen van een eigen device bij iedereen, dat ook nog eens in de cloud draait. Het tweede project focust op het afbouwen van het eigen lokale serverpark. Dit laatste is een grote stap, die geleidelijk wordt gezet. Daarvoor maakt de Bredase onderwijsinstelling gebruik van Microsoft Azure.

“Op dit moment dient ons cloud-based netwerk in Azure voornamelijk als een back-up voor ons lokale netwerk. Naarmate we meer en meer richting de cloud bewegen, gaan we echter ook steeds meer gebruikmaken van onze cloudservers in Azure.” Over twee jaar, wanneer ook leerjaar vijf en zes hun schoollaptop hebben ontvangen, moet deze transitie grotendeels zijn afgerond.


Wil je meer weten over Azure? Kijk dan op onze website

Anderen bekeken ook dit

Onderwijsgroep SVOAZ (Amsterdam) met Microsoft ...

Geplaatst: 05-02-2019 Onderwijsgroep SVOAZ (Amsterdam) met Microsoft 365 volledig in de cloud

De stichting Voortgezet Onderwijs Amsterdam Zuid (SVOAZ) omvat drie scholen: het Fons Vitae Lyceum, het ...

Pantarijn geeft leerlingen vrije keuze ...

Geplaatst: 31-05-2019 Pantarijn geeft leerlingen vrije keuze in laptops

RSG Pantarijn koos drie jaar terug voor een Bring Your Own Device (BYOD) aanpak. “Mits ...

Gemengd netwerk GSG Guido kenmerkt ...

Geplaatst: 28-06-2019 Gemengd netwerk GSG Guido kenmerkt zich door keuzevrijheid

Hoe vorm je een netwerk waarbinnen niet alleen Microsoft-apparaten functioneren, maar leerlingen en medewerkers ook ...