SintLucas loopt voorop bij introductie nieuwe Adobe-toepassingen

Als docent digital publishing & graphic design bij de grafische mbo-opleiding SintLucas is Ruud Hendrikx de persoon die als een van de eersten met nieuwe toepassingen van Adobe aan de slag gaat. En, samen met zijn studenten, input levert voor de bestaande producten van Adobe. Wat vindt hij de handigste nieuwe Adobe-toepassingen voor zijn studenten?

Op 17 juni 2013 introduceerde Adobe voor het eerst de Creative Cloud. Software kwam niet meer in pakketten waar een versienummer aan hing, maar werd op abonnementsbasis beschikbaar. Updates konden daardoor ook regelmatiger worden doorgevoerd. De cloud zorgde dus ook bij de Adobesoftware voor grote veranderingen.

Van de app op je mobiel rechtstreeks naar je laptop
Een van de belangrijkste gevolgen is volgens Ruud Hendrikx de recente focus van Adobe op apps op de iPad en de smartphone die communiceren met de programma’s op je laptop. Een topper in dat opzicht is volgens hem Adobe Capture: “Met Capture maak je een foto van een object en die zet je om in een zwart-wit vectorafbeelding. Een onderdeel van Capture is What the Font. Stel, je ziet een mooi font dat je wilt gebruiken. Dan scan je het in en vindt Capture in de Adobe Fonts het lettertype dat het dichtst in de buurt komt. Ook met kleuren kan Capture overweg. Zie je in je omgeving een bijzondere kleurcombinatie, dan richt je je camera erop en zet Capture de kleuren om in een kleurenpaletje van vijf kleuren. Ook kun je met Capture structuren fotograferen, zoals hout of stof, die je vervolgens in het programma Adobe Dimensions op verschillende 3D-modellen kunt gebruiken. Zo kun je in no-time een product de gewenste structuur geven. Al deze tools maken gebruik van je CC libraries in onder andere Photoshop, Illustrator en InDesign.”

“We willen dat onze studenten vooroplopen voor ze de creatieve markt opgaan.”

Met tekeningen in Adobe Illustrator Draw werkt het net zo: een illustratie getekend op de iPad open je vanuit Illustrator Draw in de Illustrator app op je desktop. “Dat is voor ons ideaal voor het ontwerpen van illustraties en logo’s!”, vertelt Hendrikx enthousiast.

Een andere aanrader is Adobe Spark, ook voor studenten die geen grafische opleiding volgen. Je maakt er bijvoorbeeld websites, afbeeldingen (bijvoorbeeld voor Facebook of Instagram) of video’s mee. Hendrikx: “Ik laat mijn studenten Spark gebruiken om presentaties te maken van de opdrachten die ze krijgen. Dat werkt perfect. Ik krijg een linkje binnen en kan het zo digitaal bekijken. En zij kunnen er direct een presentatie mee geven tijdens de evaluatie. Sommige studenten maken hier zelfs hun portfolio in en sturen de link dan naar het stagebedrijf voor ze daar een gesprek hebben.”

Wie enkele jaren terug in het klaslokaal van Hendrikx rondliep, zag daar leerlingen vooral aan het werk met de bekende Adobe-programma’s Photoshop, Illustrator, InDesign en de DPS-tool (de Digital Publishing Suite voor onder andere tabletvormgeving). Daar zijn inmiddels de nodige opties bijgekomen. “Wij begonnen als een van de eerste met de DPS-tool in InDesign: daarmee kon je interactieve magazines maken voor de tablet. Toen Adobe besloot het uit InDesign te halen, hadden wij een probleem. Gelukkig kwamen ze met XD. Daarmee kun je een klant het prototype van een website laten zien, volledige clickable. De webbouwer kan er direct mee verder: hij heeft een voorbeeld, beschikt over alle content die erin moet en kan dus aan de slag.” Zowel Spark als XD zijn gratis beschikbaar; ze vereisen alleen een Adobe ID.

Nieuw is ook dat de opslagcapaciteit in de Adobe Cloud voor studenten is uitgebreid. Hendrikx vindt dat een pluspunt, maar nog geen vrijgeleide om geen back-up meer te maken van je werk. Immers: als je later geen Adobe-licentie meer hebt, is je werk ook weg. “Daarom geven wij studenten altijd het advies om een back-up te maken op een externe harde schijf.”

“Voor XD hebben we ons onderwijsprogramma aangepast. Maar dat doen we met liefde!"

Nieuwste van het nieuwste
Wat in de smaak valt bij Hendrikx is dat Adobe, mensen uit de praktijk laat werken met bèta-versies van programma’s en hun input gebruikt om deze producten te verbeteren. Ook zijn studenten laat hij werken met de bèta’s.

Door alle nieuwe tools is het onderwijs veranderd. “Voor XD hebben we bijvoorbeeld ons onderwijsprogramma aangepast. Maar dat doen we met liefde! We willen dat onze studenten voorop lopen voor ze de creatieve markt opgaan. Een mooi voorbeeld is DPS. Dat werd in de markt nauwelijks gebruikt, maar onze studenten werden richting bedrijven waren ambassadeurs van die tool, en dat is uniek!”

Hoe makkelijker de programma’s worden, hoe beter, zou je denken. Toch plaatst Hendrikx ook zijn kanttekeningen. “Ik ben een voorstander van programma’s als Adobe Spark. Maar al is zo’n tool nog zo makkelijk, het wil niet zeggen dat er bij iedereen iets fatsoenlijks uitkomt. Uiteindelijk blijft het gaan om het talent om iets moois te maken, concepten te verzinnen en een goed product neer te zetten. Daar leiden we onze studenten voor op.

Trainingen
Zelf een training volgen in een van de Adobe-toepassingen? Kijk op www.slimindeklas.nl naar het complete trainingsaanbod.

Trainingsaanbod

Anderen bekeken ook dit

Games ontwerpen én certificaat behalen ...

Geplaatst: 19-11-2019 Games ontwerpen én certificaat behalen met Unity: MBO Utrecht pioniert

Medio 2019 hebben leerlingen van MBO Utrecht succesvol een pilot met Unity afgerond. Dit is ...

Hoe kan IT helpen om ...

Geplaatst: 11-02-2020 Hoe kan IT helpen om het nijpende lerarentekort terug te dringen?

Vorige maand gingen leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs weer massaal de barricade op. ...

Katja Korver: “We zijn er ...

Geplaatst: 17-05-2019 Katja Korver: “We zijn er door het gebruik van tablets en devices echt op vooruit gegaan”

Via Google Drive de leerlingen attent maken op een interessant artikel of via een digitale ...