Pantarijn geeft leerlingen vrije keuze in laptops

RSG Pantarijn koos drie jaar terug voor een Bring Your Own Device (BYOD) aanpak. “Mits dat device wel Windows-georiënteerd is”, voegt Herman Bremer, teamleider van RSG Pantarijn in Rhenen, daaraan toe. Geen Chromebooks en Apple MacBooks dus, en de laptops moeten voldoen aan bepaalde criteria. Hoe kwam de school tot haar beleid?

Een criterium voor de Windows-devices van de leerlingen is dat de software die Pantarijn gebruikt er goed op moet kunnen draaien. Het apparaat moet bovendien voldoende accuduur hebben en het moet geen ‘oud beestje’ zijn. “Hoe die eruit ziet en welk merk het is, is minder interessant. Wij werken met The Rent Company. De leerlingen kunnen daar een laptop huren of kopen en hebben er dan direct een onderhoudscontract bij. Bovendien zetten zij de software er standaard op. Wanneer een laptop defect is, pakt The Rent Company dat binnen de servicevoorwaarden op. Als een laptop moet worden opgestuurd, krijgt de leerling een leenlaptop mee. We hebben er altijd een paar liggen.”

Kopen of huren
Wanneer leerlingen zelf een device aanschaffen, zijn ze ook zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van software als Office 365 en Magister. Als de ouders het niet kunnen betalen, zorgt de school voor een laptop. De leerlingen die de richting media, vormgeving en ICT kiezen, hebben een zwaardere computer nodig met hogere grafische kaart en processorsnelheid. Doordat dat vrij kostbaar is, zorgt de school voor hen voor een volledig geoutilleerd lokaal, waar alle apparatuur staat.

“Devices kunnen een goed middel zijn om de digitale wereld te ontsluiten in je les. Maar het onderwijskundig uitgangspunt moet wel leidend zijn.”

Ontstaan van BYOD
Het BYOD-beleid begon enkele jaren terug bij de ambitie van de school om goed onderwijs te verzorgen. De scholengemeenschap liep tegen de beperkingen aan van de vaste computers. Daarbij kwamen er steeds meer methodes beschikbaar die je deels online kon doen of ‘achter glas’ kon plaatsen. Ook learning analytics waren in opkomst.

Bremer: “Als je een onderwijsambitie hebt, kunnen devices een goed middel zijn om de digitale wereld te ontsluiten in je les. Maar het onderwijskundig uitgangspunt moet altijd leidend zijn: als dat is wat we willen, wat hebben we daar dan voor nodig? Waar het apparaat wat extra kan meebrengen in de les, zetten we het in, maar we gebruiken ook nog steeds boeken. Zo moeten de leerlingen bij de methode voor Nederlands in de onderbouw opdrachten uitwerken. Dat kunnen ze via een filmpje doen of een PowerPoint, maar ook op een stuk papier. Wat het beste past, kan per klas of per moment verschillend zijn. Deze mogelijkheden vormen voor docenten geen vervanging van, maar een aanvulling op hun huidige lessen.”

Klassenmanagement
De docent is er vrij in om de apparaten in te zetten in zijn lessen. Dat kan extra uitdagingen geven. “Als de jongeren de klas in komen en ze zijn minder gefocust, dan worden ze al gauw te veel afgeleid door het apparaat. Als de docent even de aandacht centraal wil hebben, kan hij ook de schermen dicht laten doen. Maar hij kan ze ook even op het device een opdracht laten doen. Het is maar net wat je lesdoel is en hoe de leerlingen binnenkomen.

De docent moet zelf goed in staat zijn om het klassenmanagement voor elkaar te boksen, waardoor de kinderen doen wat hij wil. Het scherm kan ook een afleiding vormen. Hoe goed kun je daarmee omgaan?”

“Waar je bij de leerlingen behoorlijke ICT-vaardigheden zou verwachten, valt dat stiekem tegen”

Een ander element is volgens Bremer ook: hoe vaardig is het kind? “Waar je bij de leerlingen behoorlijke ICT-vaardigheden zou verwachten, valt dat stiekem tegen. In het begin hebben we daarom geïnvesteerd in trainingen, bijvoorbeeld over het opslaan van je bestanden. Hoe kies je een handige naam? Dergelijke trainingen moet je veel herhalen. Kinderen leren het snelste waar ze intrinsiek behoefte aan hebben. Het zorgvuldig opslaan van bestanden behoort daar niet toe.”

Bremer noemt als aandachtspunt bij BYOD de onderwijslicenties voor software. Bij sommige partijen mag je de software onder een schoollicentie niet op een BYOD-apparaat plaatsen, omdat het geen eigendom van de school is. “Dan kan de leerling thuis niet verder werken met de software. Vooral bij de leerlingen met het profiel media, vormgeving en ICT is dat jammer. Juist deze leerlingen zijn vaak intrinsiek gemotiveerd om aan een opdracht te werken en willen heel graag thuis creatief doorklussen. Zij kunnen thuis dan niet verder met de software en kunnen deze ook niet op hun stageadres gebruiken. Dat vind ik wel jammer.”


Over Pantarijn
Pantarijn is een brede scholengemeenschap in het midden van het land, waar van praktijkonderwijs tot en met gymnasium wordt gedoceerd aan ruim 2.600 leerlingen. De scholengemeenschap heeft vestigingen in Rhenen, Kesteren en Wageningen. Herman Bremer leidt locatie Rhenen waar 240 leerlingen les krijgen in mavo- en havo-kansklassen. In de mavo-kansklas zitten kaderleerlingen, die mogelijk kunnen doorstromen naar de mavo; in de havo-kansklas kunnen mavoleerlingen proberen op de havo te komen.

De leerlingen kunnen een diploma halen in de mavo theoretische leerweg en in kader, de beroepsgerichte leerweg. Daarin worden vier profielen geboden: economie en ondernemen, zorg en welzijn, dienstverlening en producten, media, vormgeving en ICT. “Op iedere vestiging van Pantarijn zoeken we naar manieren om talent naar boven te halen en leerlingen naar een hoger niveau te krijgen.”

Anderen bekeken ook dit

Boeken de deur uit: devices ...

Geplaatst: 22-05-2019 Boeken de deur uit: devices voor iedereen

Bring Your Own Device (kopen) of Choose Your Own Device (huren)? Lokale servers, of toch ...

Cloud een logische keuze voor ...

Geplaatst: 14-05-2019 Cloud een logische keuze voor Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur

Een onafhankelijke scholengemeenschap die al vroeg vaststelde dat zoveel mogelijk ICT-gerelateerde zaken richting de cloud ...

Iedereen een eigen device, binnen ...

Geplaatst: 21-06-2019 Iedereen een eigen device, binnen een cloud-based netwerk

Met uiteenlopende devices op één Microsoft-netwerk werken: welke (beheers-)uitdagingen brengt dat met zich mee? Hoe ...