Picasso Lyceum stelt Surface Go op de proef

Drie collega’s van het Picasso Lyceum in Zoetermeer onderwierpen de Microsoft Surface Go aan een grondige test. Systeembeheerder Bart Pauw, docent Engels Anthonie Fens en wiskundeleraar Emiel Kaper gebruikten de Surface Go ieder twee weken. Wat zijn hun ervaringen?

Bart Pauw is systeembeheerder en ervaren gebruiker van de Surface Pro. Hij bekeek de Surface Go niet voor eigen gebruik maar als optie voor leraren en leerlingen. “Wat mij positief verrastte was de batterijduur. Ik kon er de volle acht uur mee aan de slag en dat is nodig in een onderwijsomgeving. Wij vragen de leerlingen ook altijd met een volledig opgeladen apparaat naar school komen. Qua hardware voldoet het apparaat voor de meeste zaken prima. Verbinding maken met de wifi gaat goed. Qua specificaties, performance en accuduur is de Go voor leerlingen heel geschikt. De snelheid is meer dan voldoende. Bovendien ziet hij er gelikt uit; ook dat zal bij de leerlingen goed in de smaak vallen.”

Voor gebruik door leerlingen is een beschermhoes een minimale vereiste.

Het meest bezorgd is Pauw over de gevoeligheid van het scherm: voor gebruik door leerlingen vindt hij een beschermhoes een minimale vereiste. “Met hoes overleeft hij een val, maar zonder dat kunnen er gauw barsten in het glaswerk komen. Het glas loopt door tot aan de rand van het scherm. Dat ziet er heel gelikt uit, maar voor de leerlingen was een dikkere plastic rand een handiger keuze geweest. Die zou veel schade voorkomen.”

De pen gebruikte Pauw niet, maar de typecover des te meer. “Ik moest even wennen aan de kleine toetsen, maar de toetsaanslag is prettig. Het touchpad is groot genoeg. Het apparaat heeft niet veel aansluitpunten. Voor leerlingen is dat niet erg, maar docenten zullen het apparaat graag aan een los scherm willen koppelen. Zelf geef ik de voorkeur aan de Surface Pro, maar voor de leerlingen is de Go met beschermhoes zeker een goede optie.” Voordat je besluit om wel of niet over te stappen op de Go, zul je moeten kijken naar de doorlooptijd voor reparaties. “Een leerling kan niet meer zonder apparaat aan het werk. Dan stopt het onderwijs. We hebben in het verleden devices gehad waarbij er wekelijks minimaal twintig schadegevallen waren. Dat was echt geen doen.”

Docent Engels Anthonie Fens gebruikte de Surface Go ook in de les. “Over het algemeen ben ik positief”, vertelt hij. “De Go maakt me mobieler in de klas. Je loopt door het lokaal en kunt makkelijker extra uitleg geven aan een leerling. Aangezien ik in verschillende lokalen lesgeef, zou het handig zijn als er bij ieder smartboard een kabeltje ligt om de Go aan te sluiten. Nu is de computer in het lokaal daar vaak op aangesloten. De pen heb ik redelijk veel gebruikt: een erg prettige toevoeging, niet alleen om door een presentatie te klikken, maar ook om ermee te schrijven. Het magnetische effect werkt goed; je ‘gooit’ hem tegen het scherm aan en hij kleeft vast. De typecover vind ik een groot succes. Ik zou aanraden deze erbij te nemen. De toetsen voelen lekker aan en het klinkt niet als een mechanisch toetsenbord.”

Je loopt door het lokaal en kunt makkelijker extra uitleg geven aan een leerling.

Fens zou wel graag een groter scherm willen. “Dan kan ik meer vensters tegelijk open hebben. Voor mezelf zou ik eerder de Pro kiezen. Mijn leerlingen waren echter erg geïnteresseerd in mijn nieuwe device en vonden hem er gaaf uitzien. De accuduur is ruimschoots voldoende voor een dag werk. Het opladen duurt langer dan ik gewend ben, maar als hij vol is, kun je hem lang gebruiken. Hij is erg snel, pagina’s openen rap en hij loopt niet vast. Van het klepje, waarmee je hem neer kunt zetten, ben ik geen fan. Dat voelt heel fragiel; alsof het zo kan afbreken. Ik was ook bang dat hij over de rand van de tafel zou vallen. Als er veel troep op tafel ligt bij leerlingen, vraag ik me af of dat goedkomt. Voor leerlingen zou hij wat steviger moeten zijn, meer ‘hufterproof’. Leerlingen zullen gaan uitproberen hoe ver ze zo’n klepje kunnen buigen.”

Emiel Kaper is naast docent wiskunde aan de onderbouw en bovenbouw ook eindredacteur van een wiskundetijdschrift voor jongeren. Hij ziet zeker de voordelen van de Go, maar blijft een fan van zijn laptop. “Wat ik prettig vond, was om met de pen op het scherm schrijven alsof ik op een bord schreef: een fijne manier om mijn lessen voor te bereiden. Het werken met een tablet ben ik echter wat ontwend. Ik houd van het grotere scherm en toetsenbord van mijn laptop. De Go is natuurlijk wel handzamer en lichter. Ik heb hem twee keer opgeladen; dat ging best vlot en je kunt er daarna ook lang mee werken. Er zat een lekker lang snoer en een licht stekkertje bij om het apparaat op te laden.”

Ik zie de voordelen van de Go, maar blijf een fan van mijn laptop.

De Go aansluiten op het smartboard lukte niet. “Daarvoor is een hdmi-kabel nodig, die heb ik niet. Wel was het handig om met de Go door de klas te lopen en de leerlingen te helpen doordat de digitale lesstof op de Go staat. Dat doe je met een laptop minder snel. Als de Go gekoppeld kan worden aan het smartboard dan is hij beter inzetbaar in de klas.”

Emiel vindt de Go geschikt om in de klas te gebruiken als vervanging voor de laptop, maar vindt zijn huidige laptop toch functioneler. “Het kleine toetsenbord van de Go is voor mij wat behelpen; als je veel moet typen is dat niet zo’n geschikte kandidaat. Voor gebruik door leerlingen is het apparaat wellicht wat fragiel. Ik vermoed dat ze daarnaast de pen gaan kwijtraken. Tenslotte is ook voor hen het toetsenbord aan de kleine kant. Als je veel werkstukken moet tikken, is een groter toetsenbord fijner.”

Scores op een rij

Kort samengevat de scores op een rijtje:

Bart Pauw

+ accuduur, snelheid, performance

-  robuustheid

Anthonie Fens

+ pen, typecover, accuduur, snelheid

-  stevigheid

Emiel Kaper

+ pen, handzaam, opladen

-  toetsenbord, stevigheid

Anderen bekeken ook dit

Collega’s Coenecoop College gaan twee ...

Geplaatst: 30-04-2019 Collega’s Coenecoop College gaan twee weken voor de Go

Na het Picasso Lyceum in Zoetermeer, legden dit keer drie collega’s van het Coenecoop College in ...

Winnaar STEAM Cup Challenge bekend: ...

Geplaatst: 19-04-2019 Winnaar STEAM Cup Challenge bekend: nooit meer je fietslampje laten branden!

Het was een schitterend gezicht bij binnenkomst: tientallen middelbare scholieren, druk rond rennend, aan het ...

“Zo’n 65% van de huidige ...

Geplaatst: 24-04-2019 “Zo’n 65% van de huidige leerlingen in het basisonderwijs krijgt een baan die nu nog niet bestaat”

Drie grote spelers in onderwijssoftware gingen op Certification Experience Day het gesprek aan over de ...