Lesgeven op afstand op het SSVOZ (deel 3)

Door het hele land proberen docenten uit te vogelen hoe zij hun online leeromgeving het beste vorm kunnen geven. In deze reeks spreken wij ICT’ers van verschillende scholen over hoe zij invulling geven aan de virtuele lessen en welke middelen zij hierbij inzetten. Deze keer is Antoon Fens aan het woord, coördinator ICT & PR op de Stichting Stedelijk Voortgezet Onderwijs Zoetermeer (SSVOZ).

Op het SSVOZ, bestaande uit het Picasso Lyceum, MAVO Zoetermeer en Beroepscollege Zoetermeer, zaten ze nog midden in de transitie naar Microsoft Office 365 toen het traject door het coronavirus in een stroomversnelling kwam. “We zijn al jaren met digitaal onderwijs bezig, maar nu zit het echt in een snelkookpan. We moesten de afronding van het traject, dat normaal enkele maanden duurt, nu binnen enkele dagen doen”, zegt Fens. Hij vertelt over hoe hij en zijn collega’s de eerste week hebben ervaren, hoe zij de communicatie richting leerlingen, ouders en leerkrachten hebben ingericht en over de kansen die deze versnelde digitale transformatie de scholengroep biedt.

“Ik ben elke dag bekaf, maar niemand hier moppert over de situatie. We hebben allemaal zoiets van: schouders eronder!”

Schouders eronder
Fens en zijn collega’s trekken alles uit de kast om digitale lessen op te zetten voor de aan huis gebonden leerlingen. En dat doen ze met man en macht. “Ik ben elke dag bekaf, maar niemand hier moppert over de situatie. We hebben allemaal zoiets van: schouders eronder!”, vertelt Fens. Om deze reden heeft hij vorige week de taak op zich genomen om een crash course op te zetten voor collega’s die nog wel wat extra hulp konden gebruiken bij het inzetten van Teams. Zij kregen uitleg over hoe zij lessen live kunnen streamen, maar ook over hoe zij hun scherm kunnen delen om aan de hand van een PowerPoint les te geven. “We hebben het nu zo ingericht dat de audio van de leerlingen niet aanstaat tijdens de lessen en dat ze alleen vragen kunnen stellen via de chatfunctie. Docenten kunnen deze tijdens de les beantwoorden of hier later via de chat op terugkomen. Daar moet iedereen nog zijn eigen weg in vinden. We zien de komende tijd dan ook echt als een proefperiode. Als alles goed loopt, willen we de mondelinge examens uiteindelijk ook via Teams afnemen.”

Communicatie is key
In crisistijd wordt het maar weer eens pijnlijk duidelijk hoe cruciaal goede communicatie is. “Om leerlingen, ouders en leerkrachten op de hoogte te houden van alle laatste updates omtrent de maatregelen die we treffen, hebben we een aparte pagina aangemaakt op onze website”, legt Fens uit. Ook is er op dezelfde website nu een aparte pagina aangemaakt waar leraren en leerlingen via een meldformulier technische tekortkomingen of storingen kunnen aangeven. Deze mails komen binnen bij de ICT’ers van de school, die er direct mee aan de slag gaan. “De techniek moet namelijk perfect werken om de online leeromgeving succesvol te maken.” Ook is het belangrijk dat de communicatie tussen de scholen onderling goed verloopt, zodat zij alles op elkaar af kunnen stemmen. “Elke school is namelijk op een ander niveau qua techniek en training. We mailen behoorlijk wat af, maar wel met de uiteindelijk boodschap: kijk voor meer informatie op de centrale Teams-pagina. Op deze manier houden we alle informatie op één plek”, stelt Fens.

"Het kan dan zomaar zijn dat je als docent opeens vijftig leerlingen in je virtuele klaslokaal hebt zitten."

Twee kanten van dezelfde medaille
De snelheid waarmee de digitale transformatie zich nu moet voltrekken binnen het SSVOZ, brengt ook enkele voordelen met zich mee. “Onderwijs op maat is een belangrijk speerpunt van onze scholengroep. We zien de digitale leermethode die we nu opzetten dan ook als een belangrijke manier om deze gepersonaliseerde manier van lesgeven verder vorm te geven. Daarom krijgen de docenten binnen elke sectie de mogelijkheid om te kiezen welke les of welke groep zij voor hun rekening nemen. Het idee is dat leerlingen zich uiteindelijk in kunnen schrijven voor de les die het best aansluit bij hun leerdoelen”, vertelt Fens. Het kan dan zomaar zijn dat je als docent opeens vijftig leerlingen in je virtuele klaslokaal hebt zitten. Dat, en het feit dat alle lessen nu worden opgenomen, voert de druk voor docenten verder op. “Nu worden alle lessen nog live gegeven en opgenomen, maar uiteindelijk willen we meer video’s maken met Flipping the Classroom. Dat kost op de korte termijn te veel tijd om voor te bereiden en op te nemen, maar biedt ons op de lange termijn weer nieuwe mogelijkheden.”

 

Bekijk voor de laatste ontwikkelingen rondom digitaal lesgeven deze pagina:

Digitaal lesgeven goed en veilig inrichten

Anderen bekeken ook dit

Lesgeven op afstand op CSG ...

Geplaatst: 24-03-2020 Lesgeven op afstand op CSG Willem van Oranje (deel 2)

Door het hele land proberen docenten uit te vogelen hoe zij de online leeromgeving het ...

Voor- en nadelen van lesgeven ...

Geplaatst: 03-04-2020 Voor- en nadelen van lesgeven op afstand: een docent en haar leerlingen aan het woord

De afgelopen weken stonden scholen op z’n kop: de deuren moesten dicht, leerlingen bleven thuis ...

Lesgeven op afstand op het ...

Geplaatst: 20-03-2020 Lesgeven op afstand op het Montessori College (deel 1)

Door het hele land proberen docenten uit te vogelen hoe zij de online leeromgeving het ...