Lesgeven op afstand op CSG Willem van Oranje (deel 2)

Door het hele land proberen docenten uit te vogelen hoe zij de online leeromgeving het beste vorm kunnen geven. In deze reeks spreken wij ICT’ers van verschillende scholen over hoe zij invulling geven aan de virtuele lessen en welke middelen zij daarbij inzetten. Deze keer is Berco Wegman aan het woord, systeembeheerder op CSG Willem van Oranje. 

CSG Willem van Oranje is een Google-school met chromebooks voor elke leerling en het nodige digitale lesmateriaal. Maar ook hier moesten zij een tandje bij zetten om van de een op de andere dag over te gaan op volledig digitaal lesgeven. Wegman vertelt over de afweging tussen Google Classroom en Microsoft Teams, over de mogelijkheden die deze crisissituatie biedt en het belang van goede communicatie.

Google Classroom vs. Microsoft Teams
Wegman heeft zelf ook het advies van het RIVM ter harte genomen en werkt momenteel thuis, terwijl hij zijn collega’s ondersteunt via TeamViewer. Want een handjevol van hen is nog op school aanwezig om gezamenlijk de digitale leeromgeving vorm te geven. “We proberen vooral nuchter te blijven onder de hele situatie en het van de positieve kant te bekijken: de ICT bij ons op school neemt namelijk een enorme vlucht nu!”, vertelt Wegman.

“We proberen vooral nuchter te blijven onder de hele situatie en het van de positieve kant te bekijken: de ICT bij ons op school neemt namelijk een enorme vlucht nu!”

Op het CSG Willem beschikt elke leerling over een Chromebook. Veel docenten werken dan ook met Google Hangouts Meet om videogesprekken te voeren en zetten nu steeds vaker Google Classroom in. “Dit is de tegenhanger van Teams, maar beschikt over minder functionaliteiten. Aangezien onze school ook een volledig ingerichte Office 365-omgeving heeft, stimuleer ik het gebruik van Teams. Hierin kun je namelijk makkelijker samenwerken en chatten en heb je ook de mogelijkheid om privé chats te starten. Ook biedt dit platform meer opties, zoals OneNote Class Notebook.” Zowel de leraren als de leerlingen hadden een korte introductie Teams nodig, waarbij Wegmans advies luidt: “Je leert het meest door te doen.”

Alles ontdekken, iedereen betrekken
Volgens Wegman biedt juist deze crisistijd docenten de kans om te ontdekken welke mogelijkheden er allemaal zijn op het gebied van online lesgeven, welke methode het best past bij het vak en bij de eigen voorkeur. “Wij proberen zoveel mogelijk per sectie te bepalen welke manier van werken het beste past bij het vak. Alle opties staan nu open. Als je een programma of applicatie kent waar je mee wilt werken, probeer het dan vooral uit. Nu is het moment. En let daarbij ook vooral op wat jij makkelijk vindt werken”, adviseert Wegman. Volgens de systeembeheerder is deze beginfase dus vooral een periode van inventariseren en uitproberen. “Vervolgens kan dit in een later stadium weer worden teruggebracht naar een meer eenduidige werkwijze.” Bij het ontwikkelen van een succesvolle leeromgeving is het volgens Wegman belangrijk om iedereen erbij te betrekken. Daarom vragen docenten op CSG Willem van Oranje actief aan de leerlingen wat zij de fijnste manier van werken vinden en nemen ze dit mee in hun overweging bij het kiezen van een bepaald programma.

“Je leert het meest door te doen.”

Doe maar normaal
Om de overgang naar het digitale leren voor de leerlingen zo makkelijk mogelijk te maken, proberen ze op CSG Willem van Oranje verder alles zoveel mogelijk hetzelfde te houden. “We proberen zoveel mogelijk vast te houden aan de normale lestijden van het rooster. De leerlingen zijn gewend om te werken via Magister, via de optie ‘huiswerk’ kunnen zij zien welke docenten op welk tijdstip lesgeven”, vertelt Wegman. Daarnaast wordt ook in Classroom veel informatie gedeeld. En als er dan toch van de norm afgeweken moet worden, proberen ze hier zo duidelijk mogelijk over te communiceren. “Regels en afspraken die we gemaakt hebben omtrent de nieuwe situatie zijn op de website te vinden. Ook sturen we dagelijks een mailing naar leerlingen over de huidige stand van zaken en getroffen maatregelen.” De communicatie tussen collega’s onderling verloopt voornamelijk via videogesprekken en gedeelde documenten. “Op deze manier kunnen we met alle collega’s in één document werken, tips delen en blijven de gemaakte afspraken overzichtelijk”, besluit Wegman.


Meer informatie
Hulp bij les op afstand: https://it-workz.nl/oplossingen/technische-oplossingen/les-op-afstand/.

Hulp bij lesgeven op afstand

Anderen bekeken ook dit

Lesgeven op afstand op het ...

Geplaatst: 20-03-2020 Lesgeven op afstand op het Montessori College (deel 1)

Door het hele land proberen docenten uit te vogelen hoe zij de online leeromgeving het ...

Lesgeven op afstand op het ...

Geplaatst: 26-03-2020 Lesgeven op afstand op het SSVOZ (deel 3)

Door het hele land proberen docenten uit te vogelen hoe zij hun online leeromgeving het ...

Leren op afstand met Teams

Geplaatst: 19-03-2020 Leren op afstand met Teams

Scholen blijven sowieso tot en met 6 april gesloten, om verdere verspreiding van het coronavirus ...