Hoe ‘de cloud’ het werk van systeembeheerder Ron Jacobs op z’n kop zet

Vijftien jaar na de introductie van de term cloudcomputing is het niet meer weg te denken uit het alledaagse leven. Waar technische voorzieningen gebruikt voor ict-doeleinden voorheen in huiskamers, kantoren of scholen te vinden waren, zijn deze nu via het internet te bereiken. Klinkt als een tijdsbesparing voor ict-professionals, maar systeembeheerder Ron Jacobs van het Jac. P. Thijsse College in Castricum heeft het absoluut niet rustiger gekregen: “Het takenpakket is wel veranderd. En dat is soms best jammer.”

Van alles wat er in zijn achttien jaar als systeembeheerder is veranderd, was de stap naar de cloud toch wel de grootste verandering. “Ik moet bekennen dat ik niet meteen fan was toen het werd geïntroduceerd. Je weet niet waar alle data van de school staan, wat ermee gebeurt en wie erover gaat”, vertelt Jacobs. “Er komen dan zoveel vragen boven.”

Afgelopen zomer heeft de school de transitie gemaakt naar de cloud en gekozen voor Office 365. “Er is wel een ommekeer geweest in mijn houding tegenover de cloud. Hoewel ik nog steeds nadenk over de risico’s, zie ik ook de enorme voordelen. Zo is de cloud platform- en device-onafhankelijk. Zeker met de opkomst van bring-your-own-device is dit essentieel; zo hebben alle leerlingen en docenten toegang tot de juiste informatie en tools, ongeacht welk device ze meebrengen.” 
Samenwerken staat voorop bij het gebruik van de Office-applicaties, vertelt Jacobs. Het Jac. P. Thijsse College maakt ook veel gebruik van OneDrive (opslag), Mail én Classnotebook, waarmee docenten gericht opdrachten klaar kunnen zetten voor een enkele leerling, een groepje leerlingen of een hele klas.

Opleiden personeel

Het hebben van een goed ICT-plan is één. De volgende stap is dat alle docenten optimaal gebruikmaken van de beschikbare systemen. “Als we de docenten niet begeleiden, is zo’n transitie bij voorbaat al mislukt. Zij moeten op hun beurt de leerlingen begeleiden op het onderwijskundige gebied”, stelt Jacobs. “Er wordt vaak gedacht dat leerlingen alles van technologie weten omdat ze jong zijn, maar dat is lang niet altijd het geval. Samen met de collega’s van onze ICT-afdeling en twee onderwijskundige ICT-coördinatoren is het onze taak optimaal onderwijs met behulp van technologie te faciliteren. De cloud helpt daar absoluut bij.”

Een veranderend vak

“Ik ben systeembeheerder geworden omdat ik het leuk vind om met servers te werken en deze in te richten; om computers bij te houden en mensen daarin te ondersteunen”, vervolgt Jacobs. “Deze servers staan nu in de cloud, waarmee ik het technische gedeelte waar ik plezier uit haalde uit handen geef. Wel heb ik nog een stukje gebruikersbeheer en beveiligingsbeheer, maar hoe mijn werk verder gaat veranderen moet blijken.”

Overleg essentieel

Het Jac. P. Thijsse College werkt samen met andere scholen als het gaat om ict en hoe dit ingezet moet worden om het onderwijs ten goede te komen. “Een nieuw onderdeel van mijn werk is overleggen met systeembeheerders een andere betrokkenen van andere onderwijsinstellingen. De organisatiestructuur tussen de verschillende onderwijsinstellingen was er al, maar de laatste jaren was het centraliseren van de ict met behulp van de cloud een speerpunt. Hierdoor kan ik niet meer in mijn eentje beslissingen nemen en is het overleg een essentieel onderdeel geworden.”
 

Anderen bekeken ook dit

Van cd-rom naar de cloud: ...

Geplaatst: 29-08-2017 Van cd-rom naar de cloud: verandering roept veel vragen op

De transitie van de cd-rom naar de cloud is niet voor iedereen even eenvoudig. Waar ...

“De leraren snappen het niet”

Geplaatst: 29-08-2017 “De leraren snappen het niet”

Digitalisering is ook in het onderwijs noodzakelijk. De ene school is meer overtuigd van het ...

Nieuwe mogelijkheden met Veeam Software

Geplaatst: 28-08-2017 Nieuwe mogelijkheden met Veeam Software

Het Stanislascollege, onderdeel van de Stichting Lucas Onderwijs, is een degelijke scholengemeenschap die hecht aan ...