Het ICT-lab van VC Cortenbosch als digitale speeltuin

Bij een ICT-Lab kun je denken aan een geheim laboratorium waar FBI-agenten cybercrime aanpakken. Maar in de praktijk zijn het leerlingen van Veluws College Cortenbosch die in een heus ICT-lab aan de slag gaan met computers, drones en robotjes. De Apeldoornse vmbo-leerlingen voelen zich thuis in het speciale ICT-lokaal waar ze tijdens en na schooltijd tot 17:00 uur ’s middags informaticatoepassingen kunnen ontdekken. In gesprek met de bedenker van het ICT-Lab: docent René van Vliet.

De oprichter en beheerder van het lab, René Van Vliet toont trots ‘zijn’ lokaal. “Het was een bibliotheek. Samen met vmbo-leerlingen hebben we in onze vrije tijd deze hele ruimte verbouwd. Kabelgootjes trekken, servers installeren en computers neerzetten. Ik deed als remedial teacher op het Cortenbosch een master aan Hogeschool Windesheim. Ik wilde onderzoek doen naar motivatie onder leerlingen. In de tussentijd wilde ik mijn interesse in informatica uitbouwen door een interactief ICT-lokaal in te richten. Al snel bleek dat ik beide uitstekend kon combineren, toen ik zag hoe enthousiast leerlingen waren over het helpen opzetten van het ICT-lab.”

Inmiddels is het ICT-lab niet weg te denken uit de school. Tijdens lessen informatica en buiten schooltijd kunnen leerlingen er terecht om hun eigen gekozen plannen op ICT-gebied uit te voeren. “Ik hoorde leerlingen na hun lessen informatica zeggen dat ze de vijftig minuten les te kort vonden om zelf ICT-toepassingen te ontdekken. Die gedachte heb ik doorgevoerd naar het ICT-lab. Leerlingen geven bij mij aan wat ze willen leren en ze maken zelfstandig een plannetje in Microsoft Word. En dan kijken we hoe we het aanpakken.”

“Je hebt toegang tot Google. Succes!”

Wil er iemand graag leren photoshoppen of met een drone vliegen? Dan kan hij of zij zich aansluiten bij bestaande groepjes. Of wil iemand met een 3D-printer producten vervaardigen voor zijn zelf te maken webshop? Of leren programmeren om een eigen game te maken? In het ICT-lab is het mogelijk. “We hebben een 3D-printer, een green screen, Photoshop, verschillende robotjes, Lego Mindstorms, soft- en hardware en wat al niet meer. Alles is mogelijk als leerlingen maar willen leren. Ik ben geen leraar die zegt hoe het moet, maar ik laat het leerlingen zelf uitvinden en ik ondersteun ze vervolgens. Dan zeg ik: “Hier heb je instructievideo’s op YouTube en hier heb je toegang tot Google. Succes.” Op die manier daag ik ze uit zelf oplossingen te vinden. Maar het is niet alleen hard werken in het ICT-lab. Soms gaan we ook gewoon een middagje Minecraften met elkaar, omdat ICT in het onderwijs ook vooral leuk moet zijn.”

Het ICT-lab waarborgen voor de toekomst

Van Vliet: “Het ICT-lab is een digitale speeltuin voor onze leerlingen. Maar mijn doel is wel het voortbestaan goed te waarborgen. Ik ben daarom een beleidsstuk aan het schrijven om het ICT-lab te continueren. En ik maak een module om het lab ook te integreren in de bovenbouw. De examenklassen moeten binnen een gekozen vak bijvoorbeeld een webshop maken. Dus als iemand verzorging heeft gekozen, is het de bedoeling een product te bedenken en dat in een webshop aan te bieden. Oorspronkelijk moet de verzorgingsdocent zich ook met het ontwerpen van een webshop bemoeien. Mijn doel is dat het ICT-lab op technisch gebied hulp biedt. Laat de verzorgingsdocent zich focussen op de inhoud en de economiedocent op het financiële aspect, dan richt ik me samen met de leerling op de structuur achter de webshop. Zo zijn op dit moment twee meisjes bezig om digitaal nagels te lakken, door foto’s in te scannen van nagels van klanten. Op basis van hun wensen lakken ze de nagels op de computer om te laten zien hoe dat er uit ziet. Ik help ze met de techniek er achter. Dan kan hun leraar bezig zijn met de nagellak zelf. Daarnaast school ik docenten in mijn lab bij. Veel middelbareschooldocenten zijn niet erg ICT-vaardig. We zijn hier op school ook bezig met ‘flipping the classroom’. Om collega’s te ondersteunen, geef ik ze hier minicursusjes om daar mee om te gaan.”

Anderen bekeken ook dit

DENK NA: In 6 vragen ...

Geplaatst: 23-11-2017 DENK NA: In 6 vragen naar mediawijsheid

Tijdens de ‘Week van de Mediawijsheid’ van 17 t/m 24 november geeft Henk Orsel lezingen ...

Calvijn Juliana beheert mobiele apparaten ...

Geplaatst: 20-12-2017 Calvijn Juliana beheert mobiele apparaten gemakkelijk dankzij Intune

“Boeiend onderwijs gaat hand in hand met de inzet van ICT-middelen. Dat zegt Dimitri Verschoor, ...

Vaak onbeveiligde verbinding bij schoolwebsites

Geplaatst: 08-12-2017 Vaak onbeveiligde verbinding bij schoolwebsites

Veel websites van scholen gebruiken geen beveiligde internetverbinding. Dat meldde de NOS onlangs op basis ...