Het digitiek team: ICT-ondersteuning voor docenten door docenten

Het Omnia College was tien jaar geleden één van de eerste scholen waar met digitaal onderwijs werd gestart, iets wat destijds heel vooruitstrevend was. De school richtte een gebruiksvriendelijke elektronische leeromgeving (elo) in waar docenten hun lesmateriaal in konden organiseren. Sinds drie jaar heeft de school ook een digitiek team dat docenten ondersteunt bij het softwaregebruik. Uit wie bestaat dit team en hoe zet het zich in voor het digitale onderwijs op het Omnia College?

In 2015 wilde het Omnia College aan de slag met het doorvoeren van veranderingen in het digitale onderwijs. De aanleiding was een evaluatie met docenten. Om input van de werkvloer te verzamelen en de nodige veranderingen zo laagdrempelig mogelijk door te voeren werd het digitiek team in het leven geroepen. “We wilden meer participatie vanaf de werkvloer bewerkstelligen en dat wilden we bottom up doen. Het team moest uit docenten bestaan. Het doel was docenten zelf zaken laten initiëren en andere leerkrachten kennis bij te brengen. Een soort teach the teacher”, zegt Randee Gagné, teamleider bij het Omnia College. In het team kwamen leraren terecht met kennis van ICT die hun collega’s konden helpen bij de verschillende aspecten van het digitale onderwijs.

We wilden meer participatie vanaf de werkvloer bewerkstelligen en dat wilden we bottom up doen.

Zo helpen leden van het team collega’s bij het softwarebeheer en bij problemen hiermee. “We hebben experts op verschillende gebieden in het team. Sommige mensen zijn gespecialiseerd in elo, anderen in mediawijsheid of social media. Naast het helpen van collega’s, denkt het team ook na over de implementatie van nieuwe software of de aanschaf van nieuwe devices. Gagné: “Op dit moment buigt het digitiek team zich bijvoorbeeld over nieuwe devices, zoals laptops, iPads en Chromebooks. Zij doen hier onderzoek naar en zetten de verschillende opties tegen elkaar af.” Ook geven de leden trainingen over bepaalde onderwerpen aan de rest van het personeel. “Het team houdt zich niet met hardware en het internet bezig, daar hebben we aparte ICT-afdeling voor”, aldus Gagné.

Het digitale onderwijs past goed in onze steeds sneller veranderende samenleving, maar het gebruik van laptops in de les brengt ook bepaalde uitdagingen met zich mee. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat leerlingen alleen maar naar het scherm van hun laptop kijken tijdens de les? “We moeten uitkijken dat lessen geen ‘klep open, klep dicht’ worden. Er moet nog wel interactie zijn met de leraar. Het digitiek team is daarom altijd bezig met het vinden van de meest effectieve manieren om digitale middelen in te zetten in de les, ” aldus Gagné.  Ook kan een leerling stiekem iets anders gaan doen op zijn of haar laptop tijdens de les. Dat kan een docent niet altijd controleren. “We hebben het op de school regelmatig over meekijksoftware, waarbij de docent op zijn of haar scherm kan zien wat leerlingen op hun computers aan het doen zijn. Maar hier is nog veel discussie over. Sommigen vinden het een goede manier om te controleren of de leerlingen wel met hun opdrachten bezig zijn. Anderen vinden het niet passen bij een onderwijsvisie waarbij leerlingen vertrouwen krijgen en eigen verantwoordelijkheid leren. Een lastige kwestie dus.”

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan… Marjolijn Bonthuis, ...

Geplaatst: 21-12-2018 Drie vragen aan… Marjolijn Bonthuis, adjunct-directeur bij ECP

Marjolijn Bonthuis is adjunct-directeur bij ECP, Platform voor de Informatiesamenleving. Inhoudelijk is ze verantwoordelijk voor de ...

Microsoft Translator: handige tool voor ...

Geplaatst: 23-11-2018 Microsoft Translator: handige tool voor vertalingen

Soms zijn er van die handige tools waar je het bestaan niet van kent en ...

Amstelveen College opent eerste onderwijskundig ...

Geplaatst: 15-11-2018 Amstelveen College opent eerste onderwijskundig medialab

Het Amstelveen College opende op 7 november het eerste onderwijskundig medialab van Nederland. Het medialab ontstond ...