Greijdanus College kiest voor talensoftware Rosetta Stone

Het Greijdanus College is een gereformeerde scholengemeenschap in Oost-Nederland met vier vestigingen: in Zwolle, Meppel, Hardenberg en Enschede. Samen bieden ze onderwijs aan 4.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs, op vmbo-, havo- en vwo-niveau. Ries de Vries werkt aan het Greijdanus als docent Frans, Spaans en ICT-coördinator en bemerkte dat er onvoldoende aansluiting was tussen het talenonderwijs in het primair en het voortgezet onderwijs. Het gebruik van de talensoftware van Rosetta Stone draagt bij aan de doorlopende leerlijn voor Engels van po naar vo. 

Op de IPON, een beurs over onderwijsinnovatie en ICT, kwam De Vries enkele jaren terug een kennis tegen die Rosetta Stone gebruikte om een nieuwe taal aan te leren. De Vries was geïnteresseerd, omdat hij voor het Greijdanus College op zoek was naar talensoftware. Hij begon met Level 1 Spaans en was enthousiast. “Het was de eerste applicatie waarbij je echt móet gaan praten. Vanaf de eerste minuut moet je iets zeggen; anders kom je niet verder. Zelfs als je alleen thuis voor de computer zit, ben je aan het praten. De software beoordeelt of je poging goed genoeg is. Alles berust op het principe van immersion, een complete onderdompeling in de vreemde taal.” 

Uitdaging
Het leek de docent Frans een mogelijke oplossing voor de doorlopende leerlijn Engels van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. “Sommige basisscholen geven al vanaf groep 1 Engels; sommige vanaf groep 7. Geen van de basisscholen doet een eindmeting van het niveau waarop de leerlingen kunnen spreken. De overheid heeft ook vage doelstellingen voor Engels in het primair onderwijs; er is geen koppeling met het Europese referentiekader (ERK). Daarom beginnen we in het voortgezet onderwijs weer op nul. Rosetta Stone kan de oplossing zijn om ook op het vo een hogere leeropbrengst te realiseren.” 

Daar kwam bij dat in het voortgezet onderwijs het vreemdetalenonderwijs zich kenmerkte door grote klassen en ‘frontaal’ lesgeven, waardoor het onderwijs niet gepersonaliseerd is. “Bovendien is de doeltaal te weinig ook de voertaal en er is te weinig contacttijd om spreek- en luistervaardigheid voldoende te oefenen.”

Maar: hoe krijg je de financiering van dure talensoftware rond? En hoe zorg je dat alle scholen ook voldoende en goede devices hebben? Immers, alle leerlingen die de software gebruiken moeten een koptelefoon met microfoontje hebben en een voldoende goede wifi-verbinding. “Vooral bij een aantal po-scholen was de ICT onvoldoende op orde om het programma te kunnen introduceren.” 

Oplossing
Het kostte twee jaar lobbyen voor hij het voor elkaar kreeg, maar inmiddels heeft het Greijdanus samen met twee po-clusters een contract voor de Engelse talensoftware van Rosetta Stone voor 4.000 accounts. “We kregen het voor elkaar door schaalgrootte te zoeken. Samen met 36 andere gereformeerde scholen zitten we in het Gereformeerd Onderwijs Oost Nederland. Door de schaalgrootte werd de aanschaf betaalbaar voor ons.”

De software wordt gebruikt in de laatste twee jaar van het primair onderwijs en de eerste twee jaar van het voortgezet onderwijs. “Doordat het primair onderwijs de leerlingen op een aantoonbaar niveau aflevert, kunnen wij uitgaan van een hoger ingangsniveau. De docent wordt niet overbodig; op een bepaald niveau moet de docent ingrijpen, omdat er meer uitleg nodig is.”
 
Ervaringen
De Vries is erg te spreken over de resultaten. “Meer dan 80 procent van de leerlingen is zeer gemotiveerd. Ze moeten even wennen aan de headset. Die is wel nodig bij gebruik in de klas; het programma is te omgevingsgevoelig om zonder koptelefoon en microfoon te gebruiken. ” De leraar kan het niveau van de leerlingen bijhouden, zowel individueel als voor de hele klas. Ook ouders kunnen meeliften op het account en bijvoorbeeld hun vakantie-Italiaans bijspijkeren. 

Het belangrijkste resultaat is volgens De Vries dat de leerlingen hun spreekangst overwinnen: in groep 7 houden ze een spreekbeurt in het Engels van twee minuten en in groep 8 van vijf minuten. “Alles wat je eerder gezegd hebt, komt steeds terug. Als je een woord zeven keer in een verschillende context hebt gehoord, onthoud je het voortaan. Aan het eind van ieder level krijgen de leerlingen een certificaat; zonder status, maar dit werkt wel motiverend.”

Een aantal beperkingen heeft Rosetta Stone nog wel, aldus De Vries. “De culturele context van inhoud en illustraties kan nog verbeterd worden voor andere landen dan de Verenigde Staten. Bovendien is het programma minder geschikt om de leesvaardigheid te verbeteren: de kracht van de software zit in het spreken en luisteren.” Docenten raadt hij aan om via Rosetta Stone zelf een taal te gaan leren die ze nog niet kennen, net zoals hij zelf deed: “Dan krijgen ze de echte Rosetta Stone-ervaring vanzelf.”
 

Anderen bekeken ook dit

Wat is de meerwaarde van ...

Geplaatst: 29-05-2018 Wat is de meerwaarde van gepersonaliseerd onderwijs?

Leerlingen de eigenaar van hun leerproces laten zijn: daar draait het om bij gepersonaliseerd leren. ...

Vier voordelen van het gebruik ...

Geplaatst: 26-02-2018 Vier voordelen van het gebruik van Microsoft OneNote in de klas

Microsoft OneNote, hét digitaal notitieblok: veel leerlingen en docenten hebben er wel van gehoord, maar ...

Speciale IT-vakschool voor mensen met ...

Geplaatst: 27-03-2018 Speciale IT-vakschool voor mensen met autisme groot succes

Leerlingen met autisme vinden niet altijd de juiste aansluiting op school en in het bedrijfsleven. ...