Digitale lesvoorbereidingen vormgeven

Ieder kind heeft zijn of haar eigen leerniveau en -tempo. Terwijl de ene leerling na een korte inleiding al aan de slag kan, heeft de andere wat extra duiding nodig. In dat kader is een instructievideo vooraf veel geschikter dan een klassieke introductie. Vraag dat maar aan Gerben Bakker. Hij maakt namens de christelijke scholengemeenschap Melanchthon gebruik van editing-software Camtasia.

Uitdaging
Gerben Bakker is natuurkundedocent op de Schiebroekse locatie van Melanchthon, een christelijke scholengemeenschap met vestigingen in Rotterdam en Lansingerland. Tijdens zijn werkzaamheden constateerde hij en zijn collega-leraren in 2013 dat de sterke leerlingen te weinig goede resultaten behaalden, terwijl de ‘zwakkere’ studenten wél prima presteerden. Bakker: “De instructies werden qua tempo toegespitst op de middengroep. De zwakke leerlingen geef je dan nog extra ondersteuning om ze mee te nemen, maar de betere leerlingen vervelen zich en zakken in. “Ze werden niet uitgedaagd”; aldus Bakker. “Daar wilden we een oplossing voor vinden.” De instructie wordt nu niet (of minder) in het klaslokaal gegeven, maar door de kinderen thuis gevolgd aan de hand van YouTube-video’s die ze voorafgaand aan de les moeten hebben gekeken. Bakker deelt die video’s op YouTube kanaal BOEMLAUW Natuurkunde.

Oplossing
In deze video’s worden beelden van de docent én beelden uit PowerPointpresentaties gecombineerd. Om deze video’s vorm te kunnen geven, ging Bakker op zoek naar een geschikt softwareprogramma. Hij kwam uit bij Camtasia, een programma van TechSmith en geleverd door SLBdiensten. “Je moet er wel rekening mee houden dat we hiermee begonnen in 2013”, plaatst Bakker zijn zoektocht in de juiste context. “Toen stond dit digitale lesgeven nog in de kinderschoenen.” Inmiddels passen allerlei (hoge)scholen en universiteiten dit toe en zijn er dus veel meer aanbieders op de markt. “Destijds wat het óf gratis en kon je eigenlijk weinig tot niets bewerken óf was heel erg duur.” Met Camtasia vond Bakker een geschikt programma dat ook nog eens betaalbaar was. “Er was wel zoiets als het gratis alternatief Screencast-O Matic, maar daarmee kon je alleen opnemen, maar niet bewerken.” Vandaag de dag zijn er meer programma’s op de markt die de combinatie van opnemen en editen aanbieden; nu veel andere (hoge)scholen en universiteiten hiermee aan de slag zijn gegaan.

Ervaringen
Bakker is zonder enige twijfel positief over het gebruik van Camtasia. Een groot voordeel van het programma vindt hij de ‘separate streams’. De presentatie en het beeld staan los van elkaar, wat het vormgeven van de digitale lesvoorbereiding een stuk eenvoudiger en flexibeler maakt. Bakker: “Wanneer je een presentatie hebt gemaakt en het bijhorende beeld hebt opgenomen, kom je er tijdens het editen vaak achter dat er nog wat schoonheidsfoutjes in de presentatie staan. Bijvoorbeeld een spel- of tikfoutje. In Camtasia is dat erg makkelijk aan te passen. Je hoeft niet in één totaalbestand te werken, waarin presentatie en beeld zijn gecombineerd. In plaats daarvan kun je de zelfstandige PowerPoint op zichzelf verbeteren.” Zeker voor docenten - niet altijd softwarekenners en cameraspecialisten - is Camtasia daarom een uitermate handig programma. “Met Camtasia kunnen docenten doen waar ze het best in zijn: lesgeven, maar dan digitaal in plaats van in het klaslokaal.” Daarnaast vindt Bakker het leuk om met het programma te werken.

Er zijn altijd verbeterpunten aan te dragen, ook wat betref Camtasia. Zo ondervindt Bakker dat het bij langere filmpjes toch vaak wat begint te haperen. “Nu is dat voor mijn video’s geen enkel probleem, aangezien we die niet langer dan tien minuten willen laten duren. Maar als je er video’s van meer dan een kwartier mee gaat maken, dan kan er nog weleens wat misgaan. Een video die zo nu en dan hapert of waarbij beeld en geluid  niet helemaal synchroon lopen; daar loop je dan wel tegenaan.”

Of Bakker bij problemen schakelt met SLBdiensten? “Nee, ik ben zo iemand die zelf de zoekmachines afstruint om een probleem te verhelpen. Zo vond ik uit dat je een veel hogere opnamekwaliteit krijgt wanneer je een HD-scherm aansluit op je laptop.”

Anderen bekeken ook dit

Slim MBOWebshop.nl: ook boeken slim ...

Geplaatst: 10-01-2018 Slim MBOWebshop.nl: ook boeken slim geregeld!

Hoe bestel je als leerling het handigst je boeken voor een bepaald vak? De

Calvijn Juliana beheert mobiele apparaten ...

Geplaatst: 20-12-2017 Calvijn Juliana beheert mobiele apparaten gemakkelijk dankzij Intune

“Boeiend onderwijs gaat hand in hand met de inzet van ICT-middelen. Dat zegt Dimitri Verschoor, ...

Het rooster van… docent natuurkunde ...

Geplaatst: 04-12-2017 Het rooster van… docent natuurkunde Ruud Glas

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van ...

  •  *