“De leraren snappen het niet”

Digitalisering is ook in het onderwijs noodzakelijk. De ene school is meer overtuigd van het nut dan de andere en sommigen van de docenten zijn handiger met ICT dan de andere. Maar hoe kijken de leerlingen er zelf eigenlijk tegenaan? We namen een ‘kijkje in de klas’ en spraken Luna van Laar (16 jaar, Marnix College in Ede, foto) en Bodil Diamant (9 jaar, OBS de Hagenport in Deventer) over hun ervaringen met ICT op school.

Wat doen jullie op school allemaal op de computer?

Luna: “Veel rekenopdrachten moeten we via de computer maken, zoals laatst: bereken de oppervlakte van school. We maken gebruik van SmartRekenen. Dat is nog best lastig. Ook oefenen we met teksten in het Engels en Frans, met het programma XL (eXtra Learning, red.). We werken heel veel met Magister. Daar staat het huiswerk, zien we welke lessen we hebben en welke uitvallen. Ook de cijfers staan in Magister. We maken best vaak Powerpoint-presentaties. Ook moeten we wel filmpjes maken. Laatst moest ik in 35 seconden vertellen waarom ik geschikt ben voor een bepaalde opleiding – een elevator pitch: in hele korte tijd naar kern. Dan zet ik dat in Magister; de hele klas kan het zien.”

Bodil: “In groep 1 begonnen we al met computers te werken. Toen deden we er spelletjes op of eenvoudige rekenopdrachtjes, twee kleuters tegelijk mochten dan naar juf Paula, de conciërge. Vanaf groep 3 ga je echt opdrachten maken op de computers. Nu zit ik in groep 6. Sommige reken- en spellingopdrachten doen we met computers. Met taal werken we aan een werkstuk op de computer. We hebben Basispoort Leerling, een soort programma waar we altijd eerst heen gaan als we aan een opdracht werken. We krijgen geen huiswerk via het systeem, we hebben sowieso niet zoveel huiswerk. En als we het al krijgen, krijgen we het op papier mee naar huis.”

Zou je nog meer op de computer willen doen?

Luna: “Nou, ik zou wel willen dat er meer computers waren. Die in de mediatheek zijn te traag en ze zijn vaak bezet. Daardoor kan ik in de tussenuren mijn huiswerk niet maken en moet ik het alsnog thuis doen. Op het gymnasium werken ze met iPads; wij niet. Het is een pilot; ik ben benieuwd of onze school daar echt mee gaat werken. Ik vind trouwens wel dat we in de lessen sowieso meer gebruik mogen maken van ICT. Dat we dat niet doen, komt vooral doordat de leraren het niet snappen. De technische dienst maar ook de leerlingen zelf moeten vaak helpen. Dat zou niet moeten.”

Bodil: “We gebruiken de computers elke dag wel minimaal een half uur. Soms wel meer. Ik vind het op zich wel goed zo, maar ik zou het niet erg vinden als het nog wat meer was. Ik werk wel liever met computers dan met werkboeken en schriften. De meeste kinderen denk ik wel. We hebben geen apart computerlokaal, maar werken allemaal gewoon in de klas. We hebben een speciale computerkast met vier grote laptops en een heleboel Chromebooks. Iedereen wil eigenlijk met zo’n grote laptop werken, want dat is handiger met printen. Wie er vooraan staat in de rij, mag als eerste kiezen.”

Waar ben je blij mee?

Luna: “Wat fijn is, is dat we best wel goede Wifi hebben op school. Je mag je telefoon ook meenemen in de klas, dat is chill. We hebben het programma Compass. Daarin moet je allemaal vragen beantwoorden die je helpen een studierichting en beroep te kiezen. Je kunt dit ook gebruiken voor toelating op een studie, dat is handig. We werken vrij vaak met Kahoot op school. Dat is een game waar je tegelijkertijd mee leert. Een soort quiz waarmee je voor repetities en SO’s kunt oefenen. Dat is lachen. Er komt ook een winnaar uit; ik win best vaak.”

Bodil: “Op de laptops, dus niet de Chromebooks, werken we met gewone software, zoals Word en PowerPoint. We typen en maken presentaties – met kleuren, achtergronden, overgangen. Heel handig allemaal. We hebben trouwens een speciale meester, meester Roel, en die weet alles over technische dingen en computers. Als er iets niet goed gaat met het Digibord of een computer, dan roepen ze hem erbij. Het is handig dat hij er is.”

 

Anderen bekeken ook dit

Van cd-rom naar de cloud: ...

Geplaatst: 29-08-2017 Van cd-rom naar de cloud: verandering roept veel vragen op

De transitie van de cd-rom naar de cloud is niet voor iedereen even eenvoudig. Waar ...

Het rooster van… docent Nederlands ...

Geplaatst: 19-09-2017 Het rooster van… docent Nederlands Priscilla Soputan

In de rubriek 'Het rooster van' geven we je een kijkje in het leven van ...

Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

Geplaatst: 16-09-2017 Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

DDoS aanvallen, ransomware en keyloggers; de digitale bedreigingen voor onderwijsinstellingen stapelen zich op, en ze ...