De eerste STEAM Cup Challenge voor SG Newton

SG Newton dankt haar naam aan de geleerde Isaac Newton, die met uitgebreide experimenten onder andere de zwaartekracht ontdekte, de integraal- en differentiaalrekening ontwikkelde en de Newtontelescoop uitvond. Het thema van SG Newton ‘Dare to discover’ past dan ook perfect bij deze geniale ontdekker en sluit naadloos aan bij de STEAM Cup Challenge.

Het SG Newton in Hoorn is een van de vijf scholen van het Atlas College en biedt ruimte aan meer dan achthonderd leerlingen. Op deze middelbare school staan praktisch gericht onderwijs en ontdekken voorop. Op deze manier doen leerlingen kennis en vaardigheden op die zij ook buiten het klaslokaal kunnen inzetten. Sander Garrelts staat net een jaar vers voor de klas als scheikundeleraar op SG Newton en is docent in opleiding voor het vak natuurkunde. Zijn doorgewinterde collega Hans Stolk werkt al eenenveertig jaar in het onderwijs als docent natuur- en scheikunde. Beiden vinden ze dat de STEAM Cup Challenge volledig bij de filosofie van SG Newton past, dus hebben zij zich dit jaar voor het eerst opgegeven voor de challenge.

“Ik liep tegen precies dezelfde problemen aan als de leerlingen. Eerst werkt het niet en moet je nog eens goed naar de instructie kijken, maar als het dan wél werkt, ben je zo blij als een kind.”

Ontdekkingsreis
ICT is op SG Newton binnen het vak natuurkunde niet aan de orde van de dag. “We zouden er meer mee kunnen doen”, bekent Hans. En daar is Sander het volledig mee eens. Hij ziet veel mogelijkheden voor onderwijsvernieuwing bij het vak natuurkunde. “Ik was op zoek naar manieren om de natuurkundelessen meer van deze tijd te maken toen ik op de Micro:bit stuitte. De school schafte er toen twee aan, zodat ik kon uitproberen of het zou bevallen. Via de gratis software die erbij wordt geleverd en de Chromebooks die wij op school hebben, heb ik toen in twee lessen de eerste opdrachten met de Micro:bit gedaan. Ook hebben leerlingen via internet gezocht naar toepassingen ervan. Zo maakte de ene leerling een dobbelsteen en weer een ander een stappenteller.”

De eerste keer werken met de Micro:bit was voor zowel de leerlingen als de leraren een ontdekkingsreis. Hans stak zelfs op zijn vrije zaterdag de handen uit de mouwen om alvast te oefenen. “Ik liep tegen precies dezelfde problemen aan als de leerlingen. Eerst werkt het niet en moet je nog eens goed naar de instructie kijken, maar als het dan wél werkt, ben je zo blij als een kind.” Het enthousiasme van de leerlingen na deze eerste lessen overtuigde Hans en Sander ervan om met de Micro:bit verder te gaan. Inmiddels beschikt SG Newton over vijf Micro:bits. “Als je werkt met de Micro:bit ontdek je gaandeweg wat er technisch mogelijk is. Deze werkwijze sluit prima aan op de beleving van onze leerlingen”, vertelt Hans.

Leuk én leerzaam
Net zoals Sir Isaac Newton toevallig bij het zien van een vallende appel het concept zwaartekracht uitvond, ontdekte Sander ook geheel toevallig het concept van de STEAM Cup Challenge. “Toen ik in gesprek raakte met iemand van de algemene ICT-dienst vertelde hij mij dat een andere school van het Atlas College ooit eens mee heeft gedaan aan de STEAM Cup Challenge. Dat wekte meteen mijn interesse.” Dus dit jaar moet zowel de tweedejaarsklas van Hans als van Sander aan de bak voor de challenge. De twee collega’s hebben al ideeën over hoe ze dit zullen aanvliegen. Sander: “Dit jaar willen we een lesprogramma ontwikkelen voor het werken met de Micro:bit. We gaan ook nog de Steam Cup Challenge-training volgen, waarmee we hopen ons lesmateriaal verder te verrijken.”

Pas als de leerlingen volledig thuis zijn in het werken met de Micro:bit leggen de leraren de challenge voor. “Dan moeten ze eerst maar eens goed brainstormen over de mogelijkheden die er zijn binnen het thema ‘Smart City’,” zegt Hans, “want dat zijn er heel veel!” En als ze bij de brainstorm over het thema een duwtje in de rug nodig hebben, heeft Sander altijd nog een back-up plan. “Als de leerlingen er niet uitkomen, kunnen we ook een film kijken over het thema. Ik kan me voorstellen dat je uit bijvoorbeeld ‘Back to The Future’ veel inspiratie kunt halen.”

"Ik kan me voorstellen dat je uit bijvoorbeeld ‘Back to The Future’ veel inspiratie kunt halen."

Na het film kijken, moet het echte werk beginnen. Uit zowel de klas van Hans als die van Sander wordt een groepje met het beste idee gekozen. Deze twee teams mogen vervolgens meedoen aan de challenge. En omdat het ook voor beide collega’s de eerste keer is dat zij meedoen, is het voor hen net zo’n grote uitdaging als voor de leerlingen. “Na eenenveertig jaar in het onderwijs gaan de meeste lessen op routine, dus ik vind het ontzettend leuk om met deze challenge een sprong in het diepe te wagen. Dat maakt het onderwijs zo leuk”, stelt Hans. Daarbij ziet Sander ook zeker de meerwaarde voor de leerlingen in. “Werken met de Micro:bit is een leuke manier om kennis te maken met verschillende aspecten van natuurkunde. Zo leer je hoe een led-lampje werkt of wat weerstand is. Stof die ze uiteindelijk ook in de tentamens terugzien. Dus het is niet alleen leuk, maar ook leerzaam.”


Meer informatie
Je kunt jouw school ook inschrijven voor de STEAM Cup Challenge. Als je meedoet, ontvangt je school tien Micro:bits, een training voor de docent, een pakket met additionele sensoren, lesplannen, deelname aan de wedstrijd en een uitnodiging voor een webinar. En natuurlijk ding jij met je school mee naar een van de vier prijzen die ook dit jaar weer worden verdeeld onder de teams met de meest vindingrijke en vernieuwende ideeën. Meer informatie: https://www.steamcupchallenge.nl/.

STEAM Cup Challenge

Anderen bekeken ook dit

CSG Het Streek herkanst bij ...

Geplaatst: 12-07-2019 CSG Het Streek herkanst bij STEAM Cup Challenge 2019/2020

De STEAM Cup Challenge 2019/2020 draait om het thema ‘Smart City’. Alhoewel scholen hun STEAM-project ...

Leerlingen over de ICT-skills van ...

Geplaatst: 03-10-2019 Leerlingen over de ICT-skills van hun docenten

Een docent die niet weet hoe hij de beamer moet aanzetten of een YouTube-filmpje aan ...

Vier voordelen van het gebruik ...

Geplaatst: 08-08-2019 Vier voordelen van het gebruik van Microsoft OneNote in de klas

Microsoft OneNote, hét digitaal notitieblok: veel leerlingen en docenten hebben er wel van gehoord, maar ...