CSG Het Streek herkanst bij STEAM Cup Challenge 2019/2020

De STEAM Cup Challenge 2019/2020 draait om het thema ‘Smart City’. Alhoewel scholen hun STEAM-project pas in maart 2020 moeten inleveren, begint de voorbereiding al vroeg in het nieuwe schooljaar. Hans Dekker van CSG Het Streek heeft zijn school voor het tweede achtereenvolgende jaar ingeschreven voor de wedstrijd. Wij vroegen hem hoe hij zijn klas gaat klaarstomen voor deze uitdagende competitie.

Dekker geeft het vak ‘Onderzoeken & Ontwerpen’, dat voortkomt uit de Technasium onderwijsstroom die bètavakken centraal stelt. Vorig jaar hoorde Dekker voor het eerst over de STEAM Cup Challenge, een wedstrijd waarbij leerlingen met een minicomputer genaamd de Micro:bit een oplossing moeten programmeren binnen een vastgesteld thema.

Voor Dekker kwam het mailtje over de challenge op een uitgelezen moment. “Mijn onderwijsassistent had mij al eens eerder op de Micro:bit gewezen, maar ik had er zelf nog nooit mee gewerkt. Zodra ik de aankondiging van de STEAM Cup Challenge zag, ben ik met hem in gesprek gegaan. Het bleek dat hij al meerdere cursussen had gevolgd over de Micro:bit en zelf al spullen had aangeschaft. Toen bleek dat wij de nodige expertise in huis hadden, heb ik onze school meteen ingeschreven voor de wedstrijd.”

“De leerlingen zijn helemaal vrij om in groepsverband een oplossing te bedenken die past bij het thema. Zij gaan zich vanaf september volledig storten op de naderende challenge.”

Veel nieuwe dingen geleerd
Leerlingen die het vak Onderzoeken & Ontwerpen volgen, werken in groepsverband gemiddeld acht weken lang, vierenhalf uur per week aan een project, casus of actuele opdracht uit de praktijk. De STEAM Cup Challenge past perfect binnen deze werkwijze, dus zullen de leerlingen zich vanaf september volledig storten op de naderende challenge.

“We hebben vorig jaar vier klassen met in totaal zo’n 110 leerlingen in contact gebracht met de Micro:bit en dat was een succes! Na de wedstrijd hebben we een evaluatie gehouden onder de leerlingen en daar kwam uit dat zij erg enthousiast waren over de challenge en de Micro:bit. Ze vertelden ook dat ze veel nieuwe dingen hadden geleerd. Daarom heb ik besloten dit jaar weer mee te doen.”

Beter bijsturen  
Vorig jaar kwam CSG Het Streek helaas niet door de voorrondes van de competitie. “De jongens kwamen in tijdnood en konden het prototype niet volledig werkend krijgen voor de inzending. Wel werden we door de jury geprezen om ons originele idee.” Dit jaar moeten de leerlingen van Dekker weer met een ander vernieuwend plan op de proppen komen. Hoe gaan ze dat aanpakken?

“Dit jaar is het thema ‘Smart City’. Een leuk thema waar je enorm veel kanten mee op kunt. Ook dit jaar zal ik met mijn onderwijsassistent een projectboekje opstellen over de werking en de mogelijkheden van de Micro:bit. Vervolgens maken we klassikaal enkele oefenopdrachten, zodat iedereen weet hoe zij met de computer moeten omgaan. Daarna zijn ze helemaal vrij om in groepsverband een oplossing te bedenken die past bij het thema.”

Extraatje
Door schade en schande wijzer geworden, weet Dekker waar hij dit jaar extra op moet letten tijdens de aanloop naar de competitie. “In de eindfase van het eerste STEAM Cup Challenge-project bleek dat leerlingen veel moeite hadden met de laatste stap van hun project, namelijk een werkend prototype maken. Ze hebben vaak genoeg ideeën over het thema en de oplossing die ze willen maken, maar vinden het lastig deze ideeën vervolgens ook uit te werken. Tijdens deze laatste stap willen wij ze dit jaar beter begeleiden, bijvoorbeeld door goed op de hoogte te blijven van de problemen waar de groepjes tegenaan lopen.”

“Doordat de leerlingen hun creatie moeten uiteenzetten in een Sway-presentatie, leren ze ook hoe ze die het beste kunnen opzetten en vormgeven.”

Het leren werken met de Micro:bit is volgens Dekker niet het enige leermomentje tijdens de competitie. “Het team dat namens CSG Het Streek mee mag doen aan de STEAM Cup Challenge moet zijn creatie volgens de reglementen uiteenzetten in een Sway-presentatie. Ik had hier nog nooit mee gewerkt, maar er zijn heel veel mogelijkheden binnen dit programma. Zo leert het deelnemende team ook hoe zij het beste hun presentatie kunnen opzetten en vormgeven.” En nu maar duimen dat zij met een origineel idee, een werkend prototype en een denderende Sway-presentatie deze keer wél door de voorrondes komen!

Meer informatie
Je kunt jouw school nu al inschrijven voor de STEAM Cup Challenge van komend schooljaar. Als je meedoet, ontvangt je school tien Micro:bits, een training, een pakket met additionele sensoren, tien lesplannen en een uitnodiging voor een webinar. Schrijf je jouw school voor 30 juni in, dan ontvang je daarbij een leuke uitbreiding voor de Micro:bit! En natuurlijk ding jij met je school dan mee naar een van de vier prijzen die ook dit jaar weer worden verdeeld onder de teams met de meest vindingrijke en vernieuwende ideeën. Meer informatie vind je op de website van STEAM Cup Challenge.     

Schrijf je school hier in

Anderen bekeken ook dit

Hoe houd jij je ICT-kennis ...

Geplaatst: 20-06-2019 Hoe houd jij je ICT-kennis op peil?

Hoe houd jij je ICT-kennis op peil? Dat is een van de vijftien vragen uit ...

Vijf tips om aan de ...

Geplaatst: 09-07-2019 Vijf tips om aan de slag te gaan met Mobile Device Management

Vaste computers op scholen maken plaats voor mobiele devices zoals laptops en tablets. Een grote ...

Pantarijn geeft leerlingen vrije keuze ...

Geplaatst: 31-05-2019 Pantarijn geeft leerlingen vrije keuze in laptops

RSG Pantarijn koos drie jaar terug voor een Bring Your Own Device (BYOD) aanpak. “Mits ...