Collega’s Coenecoop College gaan twee weken voor de Go

Na het Picasso Lyceum in Zoetermeer, legden dit keer drie collega’s van het Coenecoop College in Waddinxveen vrijwillig hun laptop twee weken in een lade om met de Microsoft Surface Go aan de slag te gaan. Kan de combinatie van laptop en tablet hen bekoren? Lees over de ervaringen van Adri de Heer, Marc Peeters en Rosé Harkes.

Adri de Heer is medewerker ICT bij het Coenecoop College. Hij configureerde de Go’s voor zijn collega’s, zorgde dat de juiste apps erop stonden en ging er als eerste mee aan de slag. “Het apparaat op zich is cool. Het toetsenbord en de oplaadkabel klik je er zo aan. Ondanks het feit dat het scherm niet heel groot is, is het wel goed leesbaar. Het is een handzaam device, dat je via een verloopkabeltje makkelijk aan het smartscreen kunt koppelen. Het docking station is wel vrij zwaar en niet heel geschikt om van het ene naar het andere lokaal te dragen. 

Het allermooiste zou zijn als je een draadloze verbinding kunt maken met het smartscreen. Dan kun je met het device door de klas lopen en ben je als docent veel mobieler. Pas later hoorde ik dat dat wel degelijk kan, met Mirrorcast. Dat is voor docenten ideaal. Ik denk dat het een device kan zijn voor leerlingen én leraren. Zelf vond ik het jammer dat er geen LAN-poort op zat. Bij ons staan de images op de server. We hebben een netwerkconnectie nodig om deze te ‘deployen’ op de devices. Scholen die in de cloud werken, hebben geen LAN-poort nodig.” 

Ik denk dat het een device kan zijn voor leerlingen én leraren.

Marc Peeters is afdelingscoördinator vwo-bovenbouw, decaan vwo en docent aardrijkskunde. Ook hij schoof zijn laptop twee weken aan de kant en gebruikte de Go één reguliere lesweek en een toetsweek. “Eigenlijk was die periode net niet lang genoeg. Maar iedere keer dat ik ermee zat te klooien, was ik er enthousiast over. Het is een tablet en laptop ineen met alle positieve eigenschappen van beiden. Het werkt beter, sneller en handiger en het apparaat is kleiner. 

Voor leerlingen lijkt de Go me fantastisch. Belangrijk voor hen is dat er geen wifi- of opstartproblemen zijn en dat de batterij lang meegaat. Als docent wil je gewoon dat alle laptops van de leerlingen het direct doen; je wilt geen gezeur in de les. In vergelijking met een laptop is de Go een stuk lichter en kleiner. Het apparaat is wel heel gevoelig: ik hoefde hem maar aan te raken of er gebeurde iets. Voor vrijwel alles heb ik de typecover gebruikt. Die lijkt in het begin heel klein, maar dat went snel. De pen heb ik gebruikt, maar niet om toetsen na te kijken. Dat doen we hier nog op papier, maar liever zou ik dat ook digitaal doen met de pen. Voor mij was het scherm groot genoeg; een Pro heb ik niet nodig.” 

Marc had wel graag met Mirrorcast willen werken. “Dan had ik door de klas kunnen lopen met de Go in mijn hand. Met de pen had ik dan zaken kunnen markeren die de leerlingen direct op het smartscreen terugzien. Dan heb je het pas echt over een andere pedagogisch-didactische aanpak. Dat kon ik nu alleen achter mijn bureau doen.” 

Het werkt beter, sneller en handiger en het apparaat is kleiner.

Rosé Harkes, docent economie, gebruikt voor haar werk in de klas nu een klein device met touchscreen van een ander merk. Vanwege een nekhernia kan ze niet op het bord schrijven en gebruikt ze het device om het smartboard te bedienen. “Het liefst zou ik deze uit het raam gooien of met naaldhakken vertrappen. Regelmatig raakt het apparaat in een comateuze toestand als ik alleen al het leerlingvolgsysteem SOM, Word en Excel open heb staan. Dan duurt het vele minuten voor ik hem weer aan de praat heb. Als je voor een klas met dertig kinderen staat, is dat gewoon veel te lang.” 

Met Rosé hebben we de meest enthousiaste gebruiker te pakken. “De Go vond ik een groot succes. De pen werkte erg prettig; schrijven op het scherm ging goed. De pen blijft bovendien goed aan het scherm ‘kleven’, waardoor je hem ook in een grote tas niet kwijtraakt. Ook het toetsenbord werkt lekker. Het apparaat is daarnaast makkelijk mee te nemen. Ik heb er ook mijn lessen op voorbereid. Een PowerPoint maken gaat prima met het touchscreen.” 

Als de school de financiële middelen had, zou volgens Rosé iedere leerling er een moeten hebben. “Zo’n apparaat zou de norm moeten zijn. Omdat we geen draadloos netwerk hebben in de klas, kon ik niet met de Go door de klas lopen. Hij is nu met een kabel verbonden met het smartboard, waardoor ik zittend uitleg heb moeten geven. Je gezag wordt wel ondermijnd, omdat je niet kunt staan: ze zien je minder. In combinatie met een draadloos netwerk zou het dan ook nog beter werken.” 

Een verbeterpunt zou volgens Rosé een verlicht toetsenbord zijn. “Als je in het schemerdonker werkt, moet je met je neus op het toetsenbord zitten of het licht aan doen. Het is me één keer gelukt om hem vast te laten lopen, maar daar moest ik wel mijn best voor doen. Het liefst zou ik deze wel een maatje groter hebben; dan kan ik ook complete berekeningen op het scherm maken. En voor het invoeren van cijfers zou een numeriek toetsenbord ook wel fijn zijn. Daarvoor is de grote laptop handiger.”

Ik heb er ook mijn lessen op voorbereid. Een PowerPoint maken gaat prima met het touchscreen.

Samenvatting testresultaten

Hierbij de scores op een rij:

Adri de Heer

+ Cool apparaat, leesbaarheid, handzaam

- Zwaar dockingstation, geen LAN-poort

Marc Peeters

+ Snelheid, compact, typecover

- Mobiliteit (indien gebruikt zonder Mirrorcast)

Rosé Harkes

+ Pen, toetsenbord, Powerpoint

- Mobiliteit (indien gebruikt zonder Mirrorcast)

Anderen bekeken ook dit

Picasso Lyceum stelt Surface Go ...

Geplaatst: 26-04-2019 Picasso Lyceum stelt Surface Go op de proef

Drie collega’s van het Picasso Lyceum in Zoetermeer onderwierpen de Microsoft Surface Go aan een grondige ...

“Zo’n 65% van de huidige ...

Geplaatst: 24-04-2019 “Zo’n 65% van de huidige leerlingen in het basisonderwijs krijgt een baan die nu nog niet bestaat”

Drie grote spelers in onderwijssoftware gingen op Certification Experience Day het gesprek aan over de ...

Winnaar STEAM Cup Challenge bekend: ...

Geplaatst: 19-04-2019 Winnaar STEAM Cup Challenge bekend: nooit meer je fietslampje laten branden!

Het was een schitterend gezicht bij binnenkomst: tientallen middelbare scholieren, druk rond rennend, aan het ...