Boeken de deur uit: devices voor iedereen

Bring Your Own Device (kopen) of Choose Your Own Device (huren)? Lokale servers, of toch helemaal naar de cloud? Leggen we de financiële verantwoordelijkheid bij de ouders neer, of nemen we als school ook een deel van de kosten voor onze rekening? Het beleid rondom devices levert voor ieder schoolbestuur de nodige vraagstukken op. Adri de Gans van Het Goese Lyceum legt uit welke keuzes zijn school heeft gemaakt rondom device management.

Het Goese Lyceum Bergweg is een relatief kleine vmbo-school met zo’n vijfhonderd leerlingen. Tegelijkertijd geeft de school les aan drie beroepsgerichte leerwegen (basis, kader en de gemengde leerweg), binnen liefst zeven profielen (denk aan Zorg & Welzijn, Bouwen, Wonen & Interieur en Groen). Locatiedirecteur Adri de Gans: “Zes jaar geleden stelden we onszelf de vraag: hoe gaan we ons onderwijs zo vormgeven dat we aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen, en steeds meer maatwerk bieden, gecombineerd met de breedte van ons aanbod?”

“Door enkele jaren op de boeken te besparen, worden de notebooks als het ware weer terugverdiend.”

Om passend onderwijs aan te kunnen blijven bieden, is een efficiënte onderwijsaanpak noodzakelijk. “Dus gingen we zelf kritisch naar onze processen kijken: wat zouden we kunnen automatiseren en hoe gaan we dit organiseren?” Door leerlingen op devices te laten werken, wordt maatwerkonderwijs steeds realistischer. Tegelijkertijd mocht de onderwijsinstelling het kostenplaatje natuurlijk ook niet uit het oog verliezen. “We krijgen ieder jaar geld van de overheid, om leermiddelen aan te schaffen. Vroeger kochten we daar boeken van. Toen we besloten om een automatiseringsslag te slaan, hebben we kritisch gekeken welke boeken we dan nog écht nodig hadden. Ondersteuning bij Frans en Engels, Mens en Maatschappij, Rekenen: we konden al heel veel vakken digitaliseren.” Desondanks zal het voorlopig nog wel een mix van boeken en digitale programma’s blijven.

Uitpak-avond
Door op boeken te besparen, ontstond er financiële ruimte om met devices voor de leerlingen aan de slag te gaan. Het Goese Lyceum kwam toen uit bij de Campusshop van Paradigit. Daar legden ze uit waar het gewenste apparaat aan moet voldoen. De Gans: “Het device moet op Windows draaien en toegang verlenen tot alle relevante applicaties binnen onze digitale leeromgeving, Digicampuz, in de cloud.” Door enkele jaren op de boeken te besparen, worden de notebooks als het ware weer terugverdiend. “Op hun beurt betalen de ouders voor de verzekering van het device. Mocht dat een probleem zijn voor gezinnen, dan mogen zij deze verzekering ook gefaseerd betalen. Niet iedereen heeft het thuis even breed: we willen daar met elkaar een oplossing voor vinden.”

“Door leerlingen op devices te laten werken, wordt maatwerkonderwijs steeds realistischer.”

Ging het schoolbestuur er in eerste instantie vanuit dat leerlingen individueel in staat waren de benodigde programma’s te installeren, inmiddels is Het Goese Lyceum hierop teruggekomen. “Tijdens een uitpak-avond ontvangen de leerlingen hun devices. In samenwerking met de afdeling ICT van het regionale mbo komen er een aantal leerlingen en docenten mee, om het installatieproces uit te leggen en dit samen met de kinderen en ouders uit te voeren. Dat werkt ontzettend goed.”

Gehele schooltijd
In principe moeten leerlingen de volledige tijd op Het Goese Lyceum met één device doen: maximaal vier jaar dus. “Dat is wel krap aan”, erkent De Gans, “maar het kan.” Welk device het precies wordt, bepalen de leerlingen zelf. “We hebben ieder jaar een basismodel, dat voldoet aan onze vereisten. Ouders kunnen echter ook kiezen voor duurdere laptops, met bijvoorbeeld een zwaardere processor. Die meerprijs is dan voor eigen rekening.” Met behulp van een vouchercode kunnen leerlingen en ouders op de Campusshop een device uitkiezen en vervolgens afrekenen. “Is dit het basismodel, dan hoeven ze alleen nog maar de verzekering te betalen.”

Met De Snelle Studenten Service krijgen de leerlingen een telefoonnummer bij de afgesloten verzekering, dat ze kunnen bellen op het moment dat er iets met het apparaat aan de hand is. “Op het moment dat iets niet werkt, komt er een reparateur langs, die vervolgens het euvel verhelpt. In veel gevallen krijgen leerlingen al binnen een uur hun laptop weer terug.” Op het moment dat reparaties langer duren, krijgen de leerlingen een leentoestel van de Campusshop, zodat ze vooruit kunnen met hun schoolwerk. “Pas daarna gaan we kijken naar de aansprakelijkheid: iedere verzekering heeft sowieso een eigen risico van vijftig euro, op het moment dat de schade niet onder de garantie valt.”

“In principe moeten leerlingen vier jaar met één device doen. Dat is wel krap aan, maar het kan.”

WiFi
Het Goese Lyceum Bergweg is één van de drie locaties van Pontes Scholengroep. Naast een bovenschoolse ICT-afdeling, is er ook op locatie een IT’er aanwezig. “Mensen moeten immers direct geholpen worden, ook wanneer bijvoorbeeld een printer of een digibord niet werkt.” Deze medewerker kan ook een inschatting maken, op het moment dat een leerling een probleem heeft met zijn of haar device. “Diegene is ook in staat om enkele quick fixes uit te voeren, maar wordt het enigszins ingewikkeld, dan moeten kinderen toch bellen met De Snelle Studenten Service.”

Inmiddels heeft een aantal docenten ook een eigen device. Tegelijkertijd staat in ieder leslokaal nog een vaste pc, aangesloten op het internet via een kabel. In de ogen van De Gans is daar op zich niets mis mee. “Ook op deze pc’s kun je werken met Office 365, OneNote, Teams en heb je toegang tot de cloud.” De mogelijkheid om met een kabeltje te kunnen werken houden ze er bij Het Goese Lyceum Bergweg voorlopig nog wel in. “We hebben een hartstikke goed WiFi-netwerk, maar als iedereen erop zit met laptops én telefoons moeten de digitale leermiddelen nog steeds gegarandeerd werken. Daarom werken onze vaste pc’s nog steeds via de kabel.”

Anderen bekeken ook dit

Pantarijn geeft leerlingen vrije keuze ...

Geplaatst: 31-05-2019 Pantarijn geeft leerlingen vrije keuze in laptops

RSG Pantarijn koos drie jaar terug voor een Bring Your Own Device (BYOD) aanpak. “Mits ...

Katja Korver: “We zijn er ...

Geplaatst: 17-05-2019 Katja Korver: “We zijn er door het gebruik van tablets en devices echt op vooruit gegaan”

Via Google Drive de leerlingen attent maken op een interessant artikel of via een digitale ...

Nieuwe editie van ICTheek Magazine ...

Geplaatst: 21-05-2019 Nieuwe editie van ICTheek Magazine zoomt in op devices

Devices in het onderwijs: Like of dislike? BYOD of CYOD? Lokale servers, of toch helemaal ...