Thema van de nieuwe STEAM Cup Challenge is bekend!

In april vond de finale plaats van de laatste STEAM Cup Challenge, maar organisatoren Slim.nl en IT-Randsteden stomen direct door met de volgende editie. Het thema van de nieuwe editie is inmiddels bekend. De voorpret kan dus beginnen. En docenten en scholen kunnen de eerste voorbereidingen treffen om dit project een plek te geven in het aankomende schooljaar.

Elk jaar een feestje
Elk jaar is het weer een feestje voor zowel leerlingen als docenten: de STEAM Cup Challenge, georganiseerd door Slim.nl en IT-Randsteden. Deze wedstrijd is er speciaal voor alle docenten uit het voortgezet onderwijs en het mbo die op zoek zijn naar een leuk project voor hun talentklassen of technieklessen. Het afgelopen jaar is de STEAM Cup Challenge ook ingezet tijdens lessen wiskunde, natuurkunde, scheikunde en informatica.

Voor de challenge moeten leerlingen aan de slag met de Micro:bit, een minicomputer met enkele knopjes die eenvoudig geprogrammeerd kan worden. Het is een ideaal opstapje voor leerlingen om spelenderwijs kennis te maken met een programmeertaal. Ook leren de deelnemers wat het inhoudt om een oplossing voor een alledaags probleem te verzinnen en wat ervoor nodig is om dit in teamverband volledig uit te werken. 

En het thema van dit jaar is…
Smart City! Onze steden zijn in een ver verleden opgericht, gebaseerd op de omstandigheden en opvattingen van toen. Door de jaren heen zijn deze steden veranderd en gegroeid, maar zijn ze ook slimmer geworden? ‘Smart City’ is meer dan de volgende nieuwe hypeterm: het is de overtuiging dat een stad efficiënter, goedkoper en slímmer draaiende te houden is als je IT op de juiste manier inzet.

Met de STEAM Cup Challenge maken leerlingen spelenderwijs kennis met programmeren. In teamverband werken ze een oplossing uit voor een alledaags probleem. 

Voor de deelnemers aan de STEAM Cup Challenge betekent dit dat zij op zoek moeten naar een oplossing die de stad zuiniger, veiliger, efficiënter of misschien wel groener kan maken. Een thema met veel vrijheid en de nodige uitdagingen.

Inspiratie opdoen
Om een idee te geven van wat er allemaal mogelijk is met de Micro:bit: twee jaar geleden moesten deelnemers oplossingen ontwikkelen voor een willekeurig duurzaamheidsprobleem. Toen ontwikkelde een groep een lichtstrip voor in de douche die met kleuren aangeeft hoelang je al aan het douchen bent en op die manier waterverspilling tegen gaat. De winnaars van vorig jaar ontwikkelden een rijdende prullenbak om de afvalinzameling op school te verbeteren.

Afgelopen jaar was het thema ‘huis van de toekomst’. Eén team kwam met het innovatieve idee voor de Safe:bit, die verzorgers automatisch een seintje geeft als een ouder persoon is gevallen. De winnaars van deze editie ontwikkelden een fietslamp die automatisch aangaat als je fietst en ook nog eens richting aangeeft als je naar links of rechts stuurt. Vernuftig!

Nu inschrijven
Het is als docent vanaf nu mogelijk om jouw school in te schrijven voor de STEAM Cup Challenge van volgend jaar. Als je meedoet ontvangt je school tien Micro:bits, een training, een pakket met additionele sensoren, tien lesplannen en een uitnodiging voor een webinar. Schrijf je jouw school voor 30 juni in, dan ontvang je daarbij een leuke uitbreiding voor de Micro:bit! En natuurlijk ding jij met je school dan mee naar een van de vier prijzen die ook dit jaar weer worden verdeeld onder de teams met de meest vindingrijke en vernieuwende ideeën. Meer informatie: https://www.steamcupchallenge.nl/ .

Anderen bekeken ook dit

NK Adobe 2019: creatieve strijd ...

Geplaatst: 06-06-2019 NK Adobe 2019: creatieve strijd om ticket naar de WK

Veertien klamme handen, zeven deelnemers en maar één ticket naar Amerika: dat is een korte ...

NK Office: meesterschap in Word ...

Geplaatst: 11-06-2019 NK Office: meesterschap in Word of Excel levert reis New York op

Alleen de beste van de beste scholieren deden mee. Gewapend met hun certificaat in Word ...

Ronald van den Boogaard: “Iedereen ...

Geplaatst: 05-06-2019 Ronald van den Boogaard: “Iedereen moet toegang hebben tot digitaal onderwijs”

Steeds meer scholen introduceren Bring Your Own Device (BYOD) op school. Leerlingen hoeven de laptops ...