Teach4Amsterdam wil tekort aan informaticadocenten in Amsterdam verhelpen

Marco van der Werf staat niet alleen aan het roer van zijn eigen bedrijf BIT, waar de vijftig beste techstudenten van Amsterdam prototypes voor het bedrijfsleven bouwen, maar hij zet zich ook volop in voor Teach4Amsterdam, een initiatief dat het tekort aan informaticadocenten in Amsterdam moet gaan verhelpen. Hij vertelt ons meer over het programma en de verwachtingen van Teach4Amsterdam.

Hoe is Teach4Amsterdam ontstaan?

“Het idee komt eigenlijk van het vergelijkbare Amerikaanse principe Teach4America. Amsterdam kampt momenteel met een groot tekort aan informaticadocenten. Sterker nog: er is op dit moment bij zowel de UvA als de VU géén docentenopleiding Informatica. We hebben inmiddels gelukkig een samenwerking met de UvA en de VU, wat ervoor heeft gezorgd dat die opleiding er wel komt. Teach4Amsterdam is een samenwerking tussen de UvA, de VU, Amsterdam Economic Board en BIT, waarmee we meer mensen voor de IT willen opleiden. Ik vroeg vijftig medestudenten wie er van hen docent zou willen worden, toen gingen er zeker vijfentwintig handen de lucht in. Toen ik vroeg waarom ze dat dan niet deden, waren de antwoorden vooral dat ze niet goed wisten hoe, dat ze weinig zin hadden om ook nog de master hiervoor te volgen of dat ze het eigenlijk ook heel tof vonden om voor een groot bedrijf te gaan werken. Het idee van Teach4Amsterdam is dat net afgestudeerden én voor een grote corporate kunnen werken én voor de klas staan om zo hun eerste- en tweedegraads onderwijsbevoegdheid te halen.”

Hoe gaat het programma er verder uitzien?

“Het wordt een tweejarige traineeship waarbij net afgestudeerden of mensen met nul tot vijf jaar werkervaring in de IT de docentenopleiding Informatica volgen, terwijl ze voor een grote corporate mogen werken én voor de klas staan. Na twee jaar als parttime docent en parttime young professional gewerkt te hebben, kunnen ze met hun master op zak de keuze maken: een hybride docent blijven, gaan werken voor een groot bedrijf of fulltime het onderwijs in. In het omscholingsprogramma zullen de deelnemers één dag leren, één dag voor de klas staan en drie dagen werken voor een grote corporate. In principe is het dan haalbaar om in twee jaar je master Informaticadocent te halen. We hanteren een zware selectie omdat we willen beginnen met een groep die heel ambitieus is. Het is behoorlijk hard werken om aan het programma mee te doen en voor de klas staan past natuurlijk ook niet iedereen. Maar als je dan uiteindelijk een IT’er bent die óók nog een klas kan managen, dan ben je echt een hele goede IT-professional en dat is wat we ze willen leren.

Waarom is Teach4Amsterdam zo hard nodig?

“We horen van middelbare scholen dat heel veel leerlingen interesse hebben in informatica, maar dat ze simpelweg bijna geen docenten kunnen vinden. Informatica is echt een populair vak en je moet een eerstegraads docent zijn om ook in de bovenbouw les te mogen geven. Die docentenopleiding is er op dit moment alleen nog maar in Nijmegen. Helaas zit er ook een groot verschil tussen de salarissen van een beginnend IT’er en een docent. Het is voor middelbare scholen dus onwijs moeilijk om een goede informaticadocent te vinden. De schatting is dat er in de metropoolregio Amsterdam momenteel een tekort is van zo’n honderd à tweehonderd docenten. Dat gat willen we in vier jaar tijd proberen te dichten door driehonderd hybride docenten op te leiden, die dus deels werken en deels voor de klas staan. Eerst richten we ons alleen op het voortgezet onderwijs, maar wie weet kan dat later worden verbreed. Het eerste jaar gaan we testen in Amsterdam en omstreken, dus op middelbare scholen in de Randstad. Als het programma een succes blijkt en alles verder goed verloopt, zie ik geen enkele belemmering om dit ook in andere steden te gaan doen.”

Anderen bekeken ook dit

Hoe maak je je eigen ...

Geplaatst: 25-02-2019 Hoe maak je je eigen videolessen met Camtasia?

Er zijn veel voorbeelden van leraren die zelf aan de slag zijn gegaan met het ...

Nieuwe privacytool gaat scholen veel ...

Geplaatst: 19-02-2019 Nieuwe privacytool gaat scholen veel tijd besparen

Privacy op School helpt scholen door het hele land met het 'AVG-proof' maken van hun ...

Drie jaar Kenniskring: wat is ...

Geplaatst: 01-03-2019 Drie jaar Kenniskring: wat is er bereikt?

“Waarom zou je als school niet veel vaker kennis met elkaar delen? We werken allemaal ...