STEAM stoomt leerlingen klaar voor een digitale toekomst

STEAM staat voor Science, Technique, Engineering, Arts and Mathematics. Het is een innovatief onderwijsmodel waarbij allerlei kunstuitingen (beeldende kunsten, muziek, woord en dans) als werkmethode gehanteerd worden om aan de slag te gaan met exacte wetenschappen en techniek. Brooke Hagen, voormalig docente en nu ‘STEAM evangelist’ bij Microsoft vertelt in een exclusief interview meer over alternatieve lesmethodes.

Volgens Hagen is zowel ict als de rol van docenten aan flinke ontwikkelingen onderhevig. De leraar vervult steeds meer de rol van gids en mentor, in plaats van eenzijdige verstrekker van informatie. Hij of zij wordt geacht een omgeving te creëren en te monitoren waarin leerlingen zelfstandig kunnen leren. Hagen: “Dit betekent niet dat leraren niet meer hoeven te voldoen aan andere eisen. Natuurlijk stimuleert een goede leraar zijn leerlingen en weet hij hoe hij ze kan inspireren. Dat gezegd hebbend, kunnen digitale tools leerlingen helpen in het leerproces, daarom is het van belang dat leraren op de hoogte zijn van de mogelijkheden.”

Nuttige vaardigheden

De STEM naar STEAM-beweging heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen en wordt inmiddels gezien als dé lesmethode die past bij de behoeften van een 21e-eeuwse economie. Het oude STEM, zonder ‘A’, mist een aantal belangrijke componenten en dat heeft gezorgd voor kritiek van werkgevers en ouders. De A van ‘Art’ moet kritisch denkvermogen en creativiteit verbeteren bij leerlingen. De lesmethode moet bovendien resulteren in leerlingen die gecalculeerde risico's kunnen nemen, gebruikmaken van experimentele lesmethodes, volharden in het oplossen van problemen, samenwerken en creatieve processen doorlopen.

Volgens Hagen allemaal nuttige vaardigheden: “Leerlingen hebben universele, toekomstbestendige vaardigheden nodig, zoals kritisch denken, creativiteit, teamspirit, communicatie en leiderschap. Dit was dertig jaar geleden niet anders dan nu. Wat in 2017 anders is, is de snelheid waarmee technologie en de arbeidsmarkt zich ontwikkelen. De leerlingen van vandaag zullen later banen krijgen waar wij nog niet van gehoord hebben. Daarom zijn onderwerpen als coderen en STEAM zo belangrijk in het onderwijs. Jongeren moeten worden opgeleid tot digitale burgers die goed zijn met technologie en makkelijk hun vaardigheden kunnen ontwikkelen om veranderingen in technologie bij te benen.”

Door middel van kunst meer leren over wiskunde

Voor velen is het lastig voor te stellen dat kunst een rol kan spelen in het leren van bètavakken, zoals wiskunde. Toch kan het bij een onderdeel als datavisualisatie, tekenen een handige vaardigheid zijn. Zo resulteerde een samenwerking tussen ontwerpstudenten aan de Rhode Island School of Design en biologiestudenten in dynamische visualisaties die reageerden op gebruikersinput en veranderingen in data. “Het combineren van verschillende skill sets en expertises leidt in veel gevallen tot innovatie en dat is wat STEAM beoogt”, aldus Hagen.

Toch kan het voor veel leraren beangstigend zijn om zomaar te beginnen met STEAM. Hagen: “Het kan daarom goed zijn om een groep te vinden met gelijkgestemden. De Microsoft Educator Community is een plek waar leraren van over de hele wereld met elkaar kunnen communiceren. Er staan trainingen, lessen, bronnen en certificaten voor leraren. Ook is het goed om eens te kijken naar software-tools die kunnen ondersteunen in de klas. Denk aan Minecraft: Education Edition, CS Course/Microsoft MakeCode en Excel.”

Elke dag worden er nieuwe technologieën en lesmethodes geïntroduceerd. Het is aan elke leraar om te beoordelen welke geschikt is voor zijn of haar klas. Omdat STEAM geschikt is voor leerlingen met verschillende digitale niveaus, lijkt het zich op te maken voor een succesvolle toekomst.

Anderen bekeken ook dit

Informatica schudt het stof van ...

Geplaatst: 19-10-2017 Informatica schudt het stof van zich af – lang leve informatica nieuwe stijl!

- Door Frans Peeters, leraar informatica op het Ostrea Lyceum. Niet iedereen weet dat ...

“I-coach of iConsulent zijn is ...

Geplaatst: 13-10-2017 “I-coach of iConsulent zijn is vooral mensenwerk, ondanks de focus op ICT”

Op scholen worden digitale toepassingen steeds vaker ingezet. Docenten hebben hun handen vol aan het ...

Het Entreprenasium: leren ondernemen

Geplaatst: 12-10-2017 Het Entreprenasium: leren ondernemen

Een aantal jaren geleden is er een nieuwe vorm van onderwijs ontstaan waarbij leerlingen worden klaargestoomd ...