STEAM Cup Challenge ook digitaal een succes

Ook de derde editie van de STEAM Cup Challenge, een initiatief van Slim.nl en trainingspartner IT Randsteden om leerlingen te stimuleren om te leren programmeren, verliep ondanks de coronaproblematiek soepel. Dit jaar was het thema ‘smart city’: de stad van de toekomst, waar ict oplossingen biedt voor hedendaagse problemen. Dit jaar vond de finale digitaal plaats via Teams. Hoe hebben de winnaars deze bijzondere editie ervaren?

Het winnende team bestond dit jaar uit vijf leerlingen van het Christelijk College Nassau-Veluwe en was een mengelmoes van leerlingen uit klas twee, vier en vijf. “Het is heel leuk om op deze manier ook schoolgenoten van een ander leerjaar te leren kennen”, zegt teamlid Jonna van Liempt.

Eigen boontjes doppen
Van Liempt vertelt dat zij en haar team alle voorbereidingen voor de STEAM Cup Challenge zelfstandig hebben uitgevoerd. Met zijn vijven hebben ze gebrainstormd over concepten en hebben ze een taakverdeling opgezet die inspeelde op de individuele talenten van elk teamlid. Voor eventuele technische hulp konden ze terecht bij de technisch onderwijsassistent (TOA), maar verder dopten deze leerlingen hun eigen boontjes. Trots vertelt hun docent Vasilijevic hierover: “De leerlingen hebben zo zelfstandig gewerkt dat er helemaal geen behoefte was aan mijn hulp. Ik heb hen alleen gefaciliteerd door bijvoorbeeld de benodigdheden te bestellen, maar ze hebben het voor de rest echt helemaal zelf gedaan.”

“De leerlingen hebben zo zelfstandig gewerkt dat er helemaal geen behoefte was aan mijn hulp.

Smart City, Smart Car
Uiteindelijk kwam het team gezamenlijk op het idee voor Justified Carbon Dioxide. Deze toepassing voor de ‘slimme’ stad bepaalt aan de hand van het rijgedrag hoeveel compensatie er nodig is voor de CO2-uitstoot van de voertuigen. Voor de challenge ontwierpen de leerlingen een miniatuur stad van twee bij twee meter. Met behulp van de Micro:bit programmeerden zij een auto die met een teller bijhoudt hoeveel CO2 het voertuig uitstoot.

De CO2-uitstoot wordt niet alleen bepaald aan de hand van afgelegde kilometers, maar ook aan de hand van het rijgedrag. “Als iemand heel snel optrekt, zorgt dit bijvoorbeeld voor een hogere uitstoot”, legt Van Liempt uit. De auto beschikt over signalen zoals lampjes en trillingen die in werking worden gesteld als de CO2-uitstoot erg hoog is. Dit maakt de automobilist direct attent op ongewenst rijgedrag zoals snel optrekken of te hard rijden, zodat de bestuurder het gedrag kan aanpassen. Zo kan gevaarlijk rijgedrag in steden worden verminderd. Ook berekent de toepassing hoeveel bomen men moet planten om de CO2-uitstoot van het voertuig te compenseren. Dus de teller kan de stad bijvoorbeeld ook helpen bij het doorvoeren van een nieuwe duurzame belasting.

"De laatste dag waren we om vier uur klaar en was de hele school al leeg, terwijl wij daar met zijn allen nog aan het werken waren.”

Driemaal is scheepsrecht
Enkele leden van het team deden dit jaar voor de derde keer op rij mee aan de STEAM Cup Challenge. Het Christelijke College Nassau-Veluwe heeft dan ook al twee keer eerder de finale weten te bereiken, maar hadden nog nooit de hoofdprijs weten te bemachtigen. Echter, dit jaar zag de finale er iets anders uit dan voorgaande jaren. Vanwege de huidige RIVM-maatregelen werden de winnaars van dit jaar bekendgemaakt via Teams. Iedereen kreeg een link toegestuurd naar de video waarin de jury bekendmaakte wie de winnaars waren. Van Liempt: “Normaal zijn er tien teams in de finale, nu gingen vanwege de omstandigheden alle achtentwintig teams door. Normaal gesproken is er ook een presentatie waarin je je prototype kunt laten zien en stelt de jury vervolgens vragen, maar dat was nu ook niet zo.”

Maar dat kon de pret voor het team niet drukken. Van Liempt vertelt lachend over de fratsen die het team nog ‘aardig last-minute’ moest uithalen. “Een teamgenoot die zich had ontfermd over de code zat thuis door de maatregelen. Uiteindelijk moesten we via Discord videobellen, maar het bleef een groot gemis. De laatste dag waren we om vier uur klaar en was de hele school al leeg, terwijl wij daar met zijn allen nog aan het werken waren.” Maar het harde werken heeft geloond en de leerlingen zijn dan ook zeker van plan om zich volgend jaar weer aan te melden voor de STEAM Cup Challenge.


Wil je volgend schooljaar ook meedoen aan de STEAM Cup Challenge? Kijk dan op https://www.steamcupchallenge.nl/ .

STEAM Cup Challenge

Anderen bekeken ook dit

Didactisch verantwoord lesgeven op afstand

Geplaatst: 23-04-2020 Didactisch verantwoord lesgeven op afstand

De basisscholen gaan na de meivakantie weer open; voor het voortgezet onderwijs is het nog ...

Oog houden op privacy bij ...

Geplaatst: 30-04-2020 Oog houden op privacy bij lesgeven op afstand

Datalekken, familieleden op de achtergrond in beeld en gegronde zorgen van ouders, leerlingen en docenten. ...

De Nassau plukt vruchten van ...

Geplaatst: 10-04-2020 De Nassau plukt vruchten van vroege digitalisering

De Nassau, een middelbare school voor mavo, havo, vwo, gymnasium en tweetalig onderwijs, werd vijf ...