Ronald van den Boogaard: “Iedereen moet toegang hebben tot digitaal onderwijs”

Steeds meer scholen introduceren Bring Your Own Device (BYOD) op school. Leerlingen hoeven de laptops of Chromebooks niet meer zelf aan te schaffen, maar huren ze in veel gevallen. Bij The Rent Company, opgericht door Ronald van den Boogaard, kunnen leerlingen een abonnement nemen op een laptop of Chromebook. Voor een vast bedrag per maand hebben zij zo toegang tot digitaal onderwijs. Dat blijkt goed te bevallen. We spreken Ronald van den Boogaard over de voordelen van een abonnement en het opzetten van BYOD-programma’s op school.

Ronald van den Boogaard richtte zo’n twaalf jaar geleden The Rent Company op. Dagelijks faciliteert hij laptop- en Chromebookprojecten op scholen die een Bring Your Own Device (BYOD) of Choose Your Own Device (CYOD) programma willen realiseren. Leerlingen kunnen een abonnement nemen op een Chromebook of laptop, waarbij de software, service en verzekering allemaal inbegrepen zijn en de school er nauwelijks omkijken naar heeft.

“Door devices via een abonnement aan te bieden maak je digitaal onderwijs voor iedereen financieel toegankelijk.”

Elk kind een device
Ronald van den Boogaard heeft het aantal scholen met een BYOD- of CYOD-programma de afgelopen jaren sterk zien groeien. Door ontwikkelingen in het onderwijs hebben scholen er steeds meer behoefte aan dat elk kind een eigen laptop heeft. “Zes jaar geleden leverden we ongeveer 6.000 stuks per jaar uit. Dit jaar gaan we naar 65.000 stuks. Dat is een stevige groei.

Je ziet steeds meer Blended Learning: boeken in combinatie met digitaal lesmateriaal. Dat digitale lesmateriaal wordt steeds adaptiever. De leerling kan zijn eigen tempo bepalen. Scholen hebben daardoor steeds meer behoefte aan een hulpmiddel waarmee leerlingen gemakkelijk toegang hebben tot digitaal onderwijs. Ook willen ze de leerlingen goed voorbereiden op het mbo en hbo. Daar wordt eigenlijk alles digitaal gedaan.”

Waarom abonneren?
Ronald ziet de opkomst van de ‘subscription culture’ (abonnementencultuur) en kostbare aard van devices als laptops en Chromebooks als verklaring voor waarom het huren ervan tegenwoordig zo populair is op school. “Als je een abonnement op muziek wilt, dan neem je Spotify. Wil je een abonnement op films? Dan neem je Netflix. Overal zie je abonnementen terugkomen. Daarnaast is de aanschaf van een device een forse uitgave. Je praat vaak toch over bedragen van 400 tot 800 euro. En mocht er iets stuk gaan dan zijn reparaties duur. Door devices via een abonnement aan te bieden maak je digitaal onderwijs voor iedereen financieel toegankelijk.”

In eerste instantie bood The Rent Company de devices aan via consumentenfinanciering. Toen zagen we dat van de 150 leerlingen er maar 115 leerlingen konden deelnemen. Zij kwamen door de BKR-toetsing en 35 leerlingen niet. Ik dacht: ‘Dit gaat niet werken’. We zijn toen een jaar bezig geweest om ervoor te zorgen dat iedereen kon deelnemen aan het Easy4u abonnement. We hebben een voorraadfinanciering geregeld met een geldverstrekker en zo konden we iedereen – ook mensen met een kleinere portemonnee - toegang bieden tot digitaal onderwijs. Zo is het gaan lopen.”

Ook gezinnen met zeer lage inkomens kunnen aan het abonnement deelnemen. “We zijn nu bijvoorbeeld de U-pas en de Ooievaarspas aan het integreren in onze webshop. Dat zijn speciale passen met tegoeden voor gezinnen met lage inkomens. We werken ook nauw samen met Stichting Leergeld. Je wilt iedereen gelijke kansen bieden, uiteraard ook in het onderwijs.”

“Wil je een abonnement op muziek, dan neem je Spotify. Wil je films zien, dan neem je Netflix. Overal zie je abonnementen terugkomen.”

Intensieve doelgroep
Niet alleen de abonnementencultuur of het prijskaartje van een device zorgen ervoor dat huren een populaire keuze is. Huren blijkt vooral ook een slimme keuze als het gaat om de doelgroep. De devices moeten tegen een stootje kunnen. “Je praat over leerlingen van twaalf tot en met achttien jaar. Die gaan op de fiets door weer en wind; ze doen de laptop tien keer per dag open; ze zetten hem op de grond; ze stoppen hem in hun mandje op de fiets; enzovoorts. Daarom hebben we speciale educatiemodellen met een rubberen stootrand en een beeldscherm dat is voorzien van Gorilla Glass.

Ook gebruiken we speciale schroeven, die in de scharnieren blijven zitten als de laptop in een fietsmandje ligt te trillen. En toch krijgen we 500 telefoontjes per week over onze laptops. Dat geeft aan dat er nogal eens wat mee gebeurt. Daarom hebben we leenlaptops, een eigen reparatiecentrum en zorgen we dat onze servicemedewerkers vaste dagdelen in de week op school aanwezig zijn.”

Drie randvoorwaarden voor succes
Wat is ervoor nodig om een BYOD-programma op school in te voeren? “Een BYOD-project slaagt op basis van drie elementen: dat de wifi goed geregeld is, dat de docenten voorzien zijn van een device en dat er al een studiewijzer in de elektronische leeromgeving zit. Als één van de schakels niet goed functioneert, dan zie je dat het traject niet genoeg draagvlak heeft. Dan krijg je frustraties bij de ouderraad of bij de medezeggenschapsraad en de docenten.”

Verder blijkt het heel belangrijk dat docenten zich comfortabel voelen met de hulpmiddelen die de klas in komen. “Daarvoor heb je een stabiele en betrouwbare omgeving nodig. Daarom is Intune voor Educatie van Microsoft ook zo handig, waarmee je zowel een schoolomgeving als een privé-omgeving kunt creëren. Als leerlingen inloggen met hun schoolaccount zitten ze in een omgeving die begrensd is en waarin alleen applicaties zitten waar ze op school mee werken. Applicaties als Facebook en Netflix staan in de privé-omgeving.”

“Je wilt iedereen gelijke kansen bieden, uiteraard ook in het onderwijs.”

De toekomst van digitaal onderwijs
“Wat ik leuk vind aan digitaal onderwijs is dat de ontwikkelingen enerzijds heel langzaam gaan, maar dat de omgeving aan de andere kant ook heel dynamisch is. Ik zie dat er heel langzaam stappen genomen worden. Wij proberen het de scholen iets makkelijker te maken om de tanker om te krijgen. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. We bieden nu alleen een device aan, maar in de toekomst willen we de tools die erop staan toegankelijker maken voor docenten en leerlingen.

We hebben bijvoorbeeld het idee opgevat om elke twee weken een filmpje te sturen waarin uitleg wordt gegeven over een toepassing. Bijvoorbeeld: ‘Hoe maak ik een poster met Microsoft Sway?’ of ‘Hoe sla ik bestanden op in OneDrive?’, enzovoorts. We gaan geen natuurkunde of wiskunde uitleggen, maar we proberen er wel aan bij te dragen dat leerlingen na een bepaalde periode digitaal geletterd en zelfredzaam zijn en wat mediawijsheid hebben opgedaan. Iedereen toegang bieden tot digitaal onderwijs gaat wat mij betreft dus verder dan alleen het apparaat. We staan pas aan het begin!”

Anderen bekeken ook dit

NK Adobe 2019: creatieve strijd ...

Geplaatst: 06-06-2019 NK Adobe 2019: creatieve strijd om ticket naar de WK

Veertien klamme handen, zeven deelnemers en maar één ticket naar Amerika: dat is een korte ...

Codam: Leren programmeren zonder leraar: ...

Geplaatst: 16-08-2019 Codam: Leren programmeren zonder leraar: kan dat?

Geen lessen, geen boeken, geen docenten, geen collegegeld en een schoolgebouw dat vierentwintig uur per ...

Iedereen een eigen device, binnen ...

Geplaatst: 21-06-2019 Iedereen een eigen device, binnen een cloud-based netwerk

Met uiteenlopende devices op één Microsoft-netwerk werken: welke (beheers-)uitdagingen brengt dat met zich mee? Hoe ...