Onderwijs en ICT: Nederland loopt juist voorop

Terwijl onderzoek naar de inzet van ICT binnen de klaslokalen de ene keer aantoont dat Nederland op ICT-gebied achterloopt op andere landen, beweert Liz Sproat van Google het tegendeel. Volgens haar bewijst ander onderzoek dat Nederland niet het domste jongetje van de klas is, maar juist een koploper.

Onderzoek is vrijwel nooit feilloos: het is maar net waar de accenten worden gelegd. Liz Sproat, Hoofd Education EMEA bij Google, breekt in dat opzicht een ban voor de mate waarin het Nederlandse onderwijs ICT-middelen inzet. In een opiniestuk op Computable gaat ze in op de uiteenlopende onderzoeksresultaten en waarom Nederland op ICT-gebied eerder een model-leerling is dan een scholier die de kantjes er vanaf loopt.

Onderzoek van Smart Technologies wees eind juni uit dat onderwijstechnologie, oftewel ‘edtech’, in Nederland nog te weinig wordt benut, met een lage ranking op een lijst met tien landen (waaronder de VS, China en Duitsland) tot gevolg. Maar Sproat, als hoofd van de educatie-tak van Google dagelijks bezig met ICT en onderwijs, trekt deze conclusie in twijfel. Hiervoor gebruikt zij cijfers uit een ander onderzoek, uitgevoerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD).

Uit de cijfers van het OECD komt Nederland juist als één van de beste uit de bus, getuige een vierde plek op een lijst van 42 landen. Ze betoogt dat Nederland juist een land is dat technologie in het klaslokaal omarmt, getuige onder meer de nadruk op het ontwikkelen van 21st century skills (hoewel niet iedereen hier een groot fan is, schreven we laatst al).

Soft skills
Hoe dan ook zijn en blijven ICT-middelen en -vaardigheden een middel om iets te bereiken, nooit een doel op zichzelf. De aandacht voor soft skills (waaronder communicatieve eigenschappen en sociale vaardigheden) blijkt daarom nog steeds voornaam. Maar liefst 79 procent van de onderwijsmedewerkers hecht nog steeds veel waarde aan de ontwikkeling van soft skills. In de ogen van Sproat zijn de eerdergenoemde 21st century skills, zoals probleemoplossend vermogen en flexibiliteit, wel noodzakelijk om toekomstbestendige stappen op de arbeidsmarkt te kunnen zetten. Afsluitend concludeert ze dat de inzet van ICT in het Nederlandse onderwijs hier voor een groot deel aan bijdraagt.

Anderen bekeken ook dit

STEAM stoomt leerlingen klaar voor ...

Geplaatst: 19-09-2017 STEAM stoomt leerlingen klaar voor een digitale toekomst

STEAM staat voor Science, Technique, Engineering, Arts and Mathematics. Het is een innovatief onderwijsmodel waarbij ...

Ouders willen verplicht onderwijs over ...

Geplaatst: 19-11-2018 Ouders willen verplicht onderwijs over internetveiligheid voor kind

Van de Nederlandse ouders maakt 73 procent zich zorgen over wat hun kinderen allemaal tegenkomen ...

Rolf van der Velden: “specialistische ...

Geplaatst: 18-04-2018 Rolf van der Velden: “specialistische vakkennis blijft hard nodig”

“Leerlingen klaarstomen voor de toekomst doe je niet door ze 21ste eeuwse vaardigheden als samenwerken ...