NK Adobe 2019: creatieve strijd om ticket naar de WK

Veertien klamme handen, zeven deelnemers en maar één ticket naar Amerika: dat is een korte samenvatting van het NK Adobe dat gisteren plaatsvond op het Grafisch Lyceum Rotterdam. In twee en een half uur moesten de kandidaten met Photoshop, InDesign of Illustrator een oogstrelende poster ontwerpen voor het NK Adobe 2020. De winnende poster staat garant voor een ticket naar New York en de kans om aldaar met Adobe-specialisten vanuit alle uithoeken van de wereld te strijden om de titel van wereldkampioen.

Het startschot
Vanaf het lokaal op de zevende verdieping van het Grafisch Lyceum Rotterdam heb je een prachtig uitzicht over de designstad. De kandidaten zitten hier op de eerste rij, terwijl de rest van de bezoekers langzamerhand binnendruppelt. Tijdens het openingspraatje herinnert Jeroen Borgsteede, directeur Slim en SLBdiensten, iedereen er nog een keer aan wat er vandaag allemaal op het spel staat. “Het wordt spannend vanmiddag! Er kan namelijk maar één van jullie de winnaar zijn en naar het WK in New York afreizen.”

Vervolgens legt Tom Vogels, productmanager NK Adobe, nog één keer aan de kandidaten uit wat hen te wachten staat. De leerlingen krijgen twee en een half uur de tijd om een poster te creëren voor het NK Adobe 2020. De tekst voor de poster wordt aangeleverd, maar ze moeten in deze tijd wel het volledige design van de poster ontwerpen. “Veel succes. Take it easy. Ik ben benieuwd naar de resultaten”, aldus Vogels. Daar is iedereen in de zaal het mee eens. Met deze laatste woorden en een aanmoedigend applaus verlaten de leerlingen de ruimte.

Ondertussen
Terwijl de kandidaten zich één lokaal verderop volledig op de opdracht storten, ligt er voor de aanwezigen een goed gevuld programma met sprekers en presentaties klaar. Ilonka van der Knaap, Relatiemanager Leren & Certificeren bij SLBdiensten, trapt af en vertelt over het belang van certificering en welke stappen scholen moeten zetten om dit op school door te voeren. Ruud Hendrikx, leraar Digital Publishing & Graphic Design op het Sint Lucas, volgt met een verhaal over de handige Toolbox die hij in zijn vrije tijd heeft gecreëerd voor mededocenten. Deze Toolbox voorziet leraren van uitleg en lesmateriaal om te werken met Adobe Illustrator, Photoshop en InDesign CC.

Het winnen van het NK Adobe heeft bij Boris Lammertse geleid tot de droombaan die hij nu heeft, als vaste ontwerper voor het label van de wereldberoemde DJ Martin Garrix.

Voor Hilde Maassen en Matthijs Clasener is het een thuiswedstrijd in het lyceum, dus mogen zij de presentatieronde afsluiten. In een dynamische presentatie laten zij de nieuwste functies zien van zes verschillende Adobe-producten, waaronder After Effects, Animate en Premiere Pro.

Pareltjes pitchen
De pauze vindt plaats in een ruimte vol stars and stripes en donuts, om alvast in Amerikaanse sferen te komen. Hierna zijn de kandidaten weer in de zaal te vinden. Zij horen ademloos het verhaal van Boris Lammertse aan, die in 2017 tot winnaar van het evenement werd benoemd. Deze veteraan NK Adobe vertelt met veel plezier over de periode na zijn overwinning, waarin hij naar Los Angeles  ging voor het WK en de telefoon roodgloeiend stond met freelance opdrachten. Uiteindelijk heeft het geleid tot de droombaan die hij nu heeft, als vaste ontwerper voor het label van de wereldberoemde DJ Martin Garrix.

Dan is het de beurt aan de kandidaten. Een voor een komen zij het podium op om vol trots de poster te tonen die zij in de tussentijd hebben ontworpen en te vertellen hoe deze tot stand is gekomen. De pitches worden niet meegenomen in de eindbeoordeling, maar het geeft de bezoekers wel een inkijkje in het creatieve proces. Het ene na het andere originele ontwerp vult het grote scherm op de achtergrond. Het medeleven voor de jury groeit bij het idee dat zij er straks een moeten kiezen.

Moment van de waarheid
Terwijl de jury in beraad gaat, worden de bezoekers van het NK nog getrakteerd op een laatste presentatie, van Esther Vermeer en Rob Jacobs van ontwerpbureau ARA. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laten zij zien wat er allemaal mogelijk is binnen de grafische sector met de verschillende programma’s van Adobe. Halverwege de presentatie komen de juryleden binnen en wordt de spanning op de eerste rij voelbaar. Als eerste mag de nummer drie, Jaydee Naus, naar voren komen. Hij heeft indruk gemaakt op de jury met zijn grootse, Amerikaans aandoende poster. Na hem wordt Rein Vos op het podium geroepen die volgens de jury een “geweldig concept en goed verhaal” heeft neergezet met zijn ontwerp.

Dan wordt de supersized boardingpass tevoorschijn getoverd. Een retourtje New York, een kans op het wereldkampioenschap; wie gaat hem winnen? Na wat volgens de jury een “geanimeerde en verhitte discussie” was, kwam er één kandidaat als winnaar uit de bus: Stijn van Leest. De jury prijst hem om zijn gewaagde creatie. Vol ongeloof neemt Van Leest zijn prijzen in ontvangst. “Ik kan het nog steeds niet geloven. Het is mijn droom om later als kunstenaar mijn geld te verdienen met mijn tekeningen en ontwerpen. Die droom komt door het winnen van deze prijs een stukje dichterbij”, aldus een blije winnaar.  

Bekijk ook het filmverslag van deze spannende dag.

Anderen bekeken ook dit

Ronald van den Boogaard: “Iedereen ...

Geplaatst: 05-06-2019 Ronald van den Boogaard: “Iedereen moet toegang hebben tot digitaal onderwijs”

Steeds meer scholen introduceren Bring Your Own Device (BYOD) op school. Leerlingen hoeven de laptops ...

NK Office: meesterschap in Word ...

Geplaatst: 11-06-2019 NK Office: meesterschap in Word of Excel levert reis New York op

Alleen de beste van de beste scholieren deden mee. Gewapend met hun certificaat in Word ...

Thema van de nieuwe STEAM ...

Geplaatst: 11-06-2019 Thema van de nieuwe STEAM Cup Challenge is bekend!

In april vond de finale plaats van de laatste STEAM Cup Challenge, maar organisatoren Slim.nl ...