Leraren en tech-bedrijven zetten samen een stap in de toekomst

Een proeverij op het gebied van toekomstig onderwijs, met veel ontwikkelingen en ontdekkingen op de menukaart. Zo liet de IPON 2018 in de Jaarbeurs Utrecht afgelopen 7 en 8 februari zich het beste omschrijven. Middelbareschooldocenten en technologie-experts kwamen er bij elkaar om de toekomst te verkennen. De redacteuren van ICTheek.nl waren erbij voor een sfeerverslag van deze bijzondere beurs. 

Na binnenkomst van de tot onderwijswalhalla omgetoverde beurshal; was het net alsof je in een tijdmachine van Back to the Future-achtige proporties had gezeten. Dit magische voertuig was ook op de beurs aanwezig, dus dat beloofde veel. De tijdreis die men tijdens de IPON kon maken, had alleen geen bestemming in het verleden, maar juist in de toekomst. We stapten binnen in een futuristische wereld waarin robots op commando danspasjes oefenden en bezoekers door een VR-bril keken naar de mogelijkheden van de toekomst. HoLolenzen, SMARTboards en andere technologische hoogstandjes die het onderwijs kunnen verrijken werden gedemonstreerd. 

En de tijdreis waar de IPON voor staat, had ook een hele duidelijke geografische bestemming. Gastspreekster Deborah Carter - computerwetenschapsexpert bij NewTechKids – opende het evenement. Ze vertelde over hoe we nog veel van Silicon Valley kunnen leren, als het gaat om de betekenis van techniek voor het middelbare onderwijs. 

Elkaar inspireren
Het viel op met hoeveel enthousiasme docenten elkaar inspireerden en tips gaven. De beurs stond in het teken van exploratie van nieuwe technieken en het aanwakkeren van discussie over de mogelijkheden. Docenten en techneuten gaven elkaar handvaten om eenvoudig de techniek in het onderwijs op te nemen. 



Potentiële digitale genieën 
Scholieren moeten kennismaken met de mogelijkheden maar ook de gevaren van online toepassingen. Leerlingen weten nog niet welk beroep ze later gaan beoefenen maar het is vrij zeker dat ze er IT-vaardigheden bij nodig hebben. Ook bleek dat de kennis van de leerlingen soms wordt overschat. Docenten moeten uitleggen hoe ze een nieuwe pagina moeten invoegen in Word, terwijl ze dachten dat leerlingen de basis wel wisten. Leerlingen die in deze tijd worden geboren zijn niet per definitie digitaal vaardig, ze hebben veel potentie om dit te worden met de juiste begeleiding en tools. Door bijvoorbeeld een Microsoft Office Specialist certificering te halen krijgen leerlingen deze IT-vaardigheden die altijd van pas zullen komen. Zoiets kan al eenvoudig met de begeleiding van SLBdiensten. De robot van robotsindeklas.nl biedt een eenvoudige en leuke introductie om leerlingen de basis van programmeren mee te geven. SMARTboards geven de mogelijkheid om atomen en moleculen inzichtelijk te maken en de planeten van de Melkweg via een spel aan te leren.
 
Vervanging versus toevoeging
Wat essentieel is bij de overgang naar het digitale onderwijs, is dat het geen vervanging van regulier onderwijs of het klassikaal werken met boeken is. Het is een toevoeging. Scholen moeten op zoek naar de balans tussen offline en online leren. Dat is een veel gehoorde conclusie die onderwijsinnovators, aanwezige docenten en overige beursbezoekers met elkaar eens zijn. Een docent vertelde dat leerlingen online duo’s mochten maken voor een opdracht; leerlingen zagen dit als een tool en niet een communicatiemiddel. De leerlingen in de klas draaiden zich om naar hun maatjes en vroegen: ‘Zullen wij samenwerken? Dan nodig ik je nu online uit!’ De dansende robot zal ook niet de wiskundeles overnemen, maar is een ondersteuning om online mogelijkheden en het digitaal denken in de klas te introduceren. De boeken hoeven dan ook gelukkig niet op de brandstapel; de combinatie van lessen, boeken en digitale toepassingen vormen de kracht van het onderwijs van de toekomst.
 

Anderen bekeken ook dit

Race tegen de klok om ...

Geplaatst: 06-02-2018 Race tegen de klok om op tijd ‘AVG-proof’ te zijn

De nieuwe privacywet heeft de nodige gevolgen voor organisaties die persoonsgegevens verwerken. Wat moet er ...

Onderwijsreis naar Silicon Valley – ...

Geplaatst: 13-02-2018 Onderwijsreis naar Silicon Valley – deel 4 – Startups

Om inspiratie op te doen voor de ontwikkelingen op ICT-gebied togen Jeroen Borgsteede en Charles ...

Nieuwe gegevenswet gooit scholen in ...

Geplaatst: 24-01-2018 Nieuwe gegevenswet gooit scholen in het diepe

25 mei 2018 is een datum die elke onderwijsorganisatie omcirkeld moet hebben. Het liefst vergezeld ...