Hoe Design Thinking het vak beeldend tekenen volledig op zijn kop zette

Het begon allemaal met een traditioneel vak, namelijk handvaardigheid en tekenen. Digitale ontwikkelingen dwongen het Dr.-Knippenbergcollege tot verandering van het vak. Het werd tot ‘Vorm&Media’ omgedoopt, maar nog belangrijker: de lesmethode Design Thinking werd geïntroduceerd. Wat hebben de aanpassingen in het beleid en het curriculum de docenten en leerlingen opgeleverd? 

Niet innoveren is stilstaan, ook in het onderwijs. Om gebruik te maken van alle digitale ontwikkelingen om haar heen, besloot het Dr.-Knippenbergcollege, een school voor voortgezet onderwijs op mavo-, havo- en vwo-niveau, om het rigoureus anders aan te pakken. De introductie van Design Thinking vroeg om een andere instelling van leraren en leerlingen, een ander beleid vanuit de school, een aanpassing in het lesaanbod en een compleet vernieuwde inventaris.

“Het eindresultaat van deze nieuwe lesmethode is niet van primair belang, het gaat om de manier van denken”, vertelt Marie-Cecile Swinkels, sectieleider Vorm&Media. “Dit is een procesmatige denkwijze. Wij sporen leerlingen aan om zich eerst maar eens te oriënteren op hoe ze een project willen beginnen. We laten ze online zoeken naar inspiratie, of in tijdschriften. Het idee moet goed gevormd worden, voordat ze gaan experimenteren, uitvoeren en presenteren.”

Grote omwenteling

De leerlingen op het Dr.-Knippenberg worden ook daadwerkelijk beoordeeld op hun denkproces en krijgen niet alleen cijfers op basis van hun eindresultaat. Dit spoort de jongeren aan om verder te kijken dan hun neus lang is en zorgt regelmatig voor verrassende projecten. “Soms hadden wij het zelf niet eens kunnen verzinnen, zo creatief. Zo was er een keer een groepje dat iets moest doen met het thema ‘beweging’. De meesten dachten aan sport, maar dit groepje ging aan de slag met de beweging van water. Ze gooiden flessen water omhoog en filmden de beweging.”

Film, fotografie, vrijwel alles hoort nu bij het vak Vorm&Media. Dit betekende dat de inventaris van de school ook behoorlijk opgeschaald moest worden, met een eigen laptop voor elke leerling, spiegelreflex- en filmcamera’s en een foto- en geluidsstudio. Maar het Dr.-Knippenberg vond het de investering meer dan waard. “Het vak was aan het verouderen, we moesten wel iets doen. We hadden de uitdaging om een nieuw vak neer te zitten dat aantrekkelijk is voor allerlei soorten leerlingen. En dat is gelukt!”

Schoolvoorbeeld

Andere scholen nemen inmiddels een voorbeeld aan het Dr.-Knippenberg. Zij vragen bezoekjes aan bij het college om inspiratie op te doen. Veel scholen zitten immers met hetzelfde probleem: hoe houden we onze vakken up-to-date? De introductie van Design Thinking heeft onderling gezorgd voor veel samenwerkingen; een ware gemeenschap begint zich te vormen. “Pionieren kost veel tijd. Zelfs nu, een jaar na de introductie, zijn we nog steeds in ontwikkeling”, aldus Swinkels.

Voor de implementatie van Design Thinking hebben de docenten geen cursussen gevolgd, maar alles zelf bedacht en ingevoerd. Lesgeven met Design Thinking vergt echter wel wat van de docent, voornamelijk flexibiliteit. “Je moet je inlezen in elke nieuwe opdracht en project en dat zijn er nogal wat, want ieder groepje mag met iets compleet anders aan de slag. Ook uitleg van de nieuwe apparatuur kost veel tijd, gelukkig hebben we daar nu een onderwijsassistent voor. Maar we merken dat de leerlingen en de ouders enthousiaster zijn en dat geeft ons ook meer energie!”

Anderen bekeken ook dit

Nederlandse scholen vrijwel geen visie ...

Geplaatst: 28-08-2017 Nederlandse scholen vrijwel geen visie op digitalisering in onderwijs

Nederland dreigt achter te gaan lopen op het gebied van digitalisering in het onderwijs. Dat ...

Digitale lesvoorbereidingen vormgeven

Geplaatst: 10-01-2018 Digitale lesvoorbereidingen vormgeven

Ieder kind heeft zijn of haar eigen leerniveau en -tempo. Terwijl de ene leerling na ...

Het rooster van… docent Nederlands ...

Geplaatst: 19-09-2017 Het rooster van… docent Nederlands Priscilla Soputan

In de rubriek 'Het rooster van' geven we je een kijkje in het leven van ...