"Het Vechtdal College loopt met de HoloLens op de troepen vooruit"

Op woensdag 9 mei 2018 presenteerden tien onderwijsinstellingen hun ICT-projecten bij de ICT nieuwswebsite Computable. Een van de tien projecten was het Vechtdal College met een project waarin de Microsoft HoloLens centraal staat. Dit project maakt kans op de eerste plaats in de categorie ICT-project van het Jaar in het onderwijs. Ewout Warringa, docent op het Vechtdal College vertelt in deze blog over het HoloLens-project.

Het Nederlandse onderwijs ontwikkelt zich in sneltreinvaart en verwelkomt allerlei technologische ontwikkelingen met open armen. Loop maar eens door een klaslokaal heen, vergelijk dit eens met pak ‘m beet twintig jaar geleden en je zult zien dat lesgeven op technologisch vlak een fikse vlucht heeft genomen. Het krijtbord is vervangen door een smartboard en waar vroeger papieren schriften op de tafels lagen wordt er nu voornamelijk gewerkt op laptops en tablets.

Het onderwijs beweegt enerzijds dus mee met technologische innovaties, maar heeft er anderzijds nog steeds moeite mee om aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen waaraan les wordt gegeven. Waar een recente generatie docenten opgroeide met Mario Bros in een 2D-wereld, zijn de scholieren anno 2018 juist gewend aan een 3D-omgeving. Tablets en laptops zijn mooie devices om lessen mee te ondersteunen, maar verdere ontwikkelingen zijn dus noodzakelijk. Het gebruik van Virtual Reality en Augmented Reality in het klaslokaal is een eerste stap, maar met het gebruik van de HoloLens gaat er écht een hele nieuwe wereld open voor middelbare scholen en het beroepsonderwijs.

Op het Vechtdal College zijn we sinds dit jaar bezig met het integreren van de HoloLens binnen lesmethoden én bekijken we hoe we deze bril verder binnen het onderwijs kunnen inzetten. De leerlingen worden niet meer uit de eigen omgeving gehaald en in een virtuele omgeving geplaatst (Virtual Reality), maar projecteren een extra dimensie binnen de daadwerkelijke omgeving (Mixed Reality). Of dit nu een klaslokaal, een grasveld of een werkplaats is. En de mogelijkheden die door de HoloLens worden geboden zijn eindeloos. Voor techniekleerlingen worden 2D-werktekeningen plots begrijpelijk en inzichtelijk, doordat ze door hun zelfontworpen bouwplaats kunnen lopen. En biologieleerlingen begrijpen hoe een hart daadwerkelijk functioneert, doordat ze met behulp van de HoloLens een hologram van een werkend hart kunnen bekijken en uit elkaar halen.

Als school leiden we kinderen toch niet op voor het verleden, maar juist voor het heden en maken we ze klaar voor de toekomst?

Wij lopen met onze school op de troepen vooruit. Dat merken we aan het feit dat het bedrijfsleven aan óns komt vragen hoe zíj de HoloLens toe zouden kunnen passen. De wereld op zijn kop, want normaliter kijkt het onderwijs het gebruik van technologische ontwikkelingen af van het bedrijfsleven. Wat eigenlijk vreemd is: als school leiden we kinderen toch niet op voor het verleden, maar juist voor het heden en maken we ze klaar voor de toekomst? Toepassingen als de HoloLens gaan de leraren natuurlijk niet vervangen, maar voegen, mits juist gebruikt, écht waarde toe aan de lesmethode binnen íéder vakgebied.

De jury van Computable beoordeelt de projecten op vier eigenschappen: de complexiteit en/of risico’s in/van het project, de toegevoegde waarde voor de klant, de originaliteit en/of mate van innovatie en de kracht van de leverancier. Op 30 oktober 2018 wordt de winnaar bekend gemaakt. Bekijk alle genomineerden op Computable.nl.

Anderen bekeken ook dit

Drie onderwijsspecialisten over examineren: alleen ...

Geplaatst: 11-05-2018 Drie onderwijsspecialisten over examineren: alleen op kennis of ook op vaardigheden?

De examenperiode is weer begonnen. Dus is het weer zwoegen, stampen en stressen voor de ...

Rob Adams: “Zonder experimenteren blijft ...

Geplaatst: 07-05-2018 Rob Adams: “Zonder experimenteren blijft middelbaar onderwijs in de vorige eeuw hangen”

“Mijn zoontje van 4 jaar oud stond ooit voor de televisie en probeerde naar een ...

In vijf stappen aan de ...

Geplaatst: 22-05-2018 In vijf stappen aan de slag met de Aanpak IBP

Informatiebeveiliging en privacy staan meer dan ooit in het middelpunt van de aandacht op scholen. ...