Het Entreprenasium: leren ondernemen

Een aantal jaren geleden is er een nieuwe vorm van onderwijs ontstaan waarbij leerlingen worden klaargestoomd voor ondernemerschap: het Entreprenasium. Bij het VeenLanden College in Mijdrecht heeft de eerste lichting nu eindexamen gedaan. De resultaten zijn veelbelovend. “Van een derde van de leerlingen op deze school is minstens één ouder een ondernemer. Ondernemingsgericht onderwijs past bij ons.”

José Sweerts, teamleider in het Mijdrecht VeenLanden College, heeft zo’n zes jaar geleden samen met de conrector het Entreprenasium ingevoerd. De onderwijsvorm is een relatief nieuwe stroming in het onderwijs, waarin een kleine groep kinderen zich richt op het uitbouwen van ondernemerstalent. Het Entreprenasium bestaat uit twee fases.

Eerste fase

In de brugklas worden alle leerlingen het eerste halfjaar betrokken bij het project ‘Jij de Baas!’. In dat project kunnen brugklassers uitvinden of het Entreprenasium wat voor hen is door een eigen onderneming op te zetten en geld te verdienen voor een zelf geselecteerd goed doel. “De leerlingen mogen alles zelf bepalen. Ze schrijven hun eigen bedrijfsplan, bepalen de naam van hun onderneming en bepalen zelf hoe ze de doelgroep bereiken.” Deze plannen worden vervolgens voorgelegd aan een panel van ondernemers die helpen de plannen aan te scherpen. Niet alle plannen zijn gericht op geld verdienen. Er zijn ook projecten die ondersteunend werken, zoals het organiseren van een activiteit voor gehandicapten. Sweerts: “Na deze periode vindt er een stevige schifting plaats. Van de 220 brugklassers worden er ongeveer zes geselecteerd voor het Entreprenasium, alhoewel we die groep vanaf volgend jaar gaan vergroten.”

Tweede fase

Deze kleine groep leerlingen begint in het tweede jaar met hun eigen onderneming of een ondernemend project. “Zo is er nu een project dat in het leven is geroepen om een filmclub, waarbij vooral ouderen aangesloten zijn, te helpen om sociale media te gebruiken.” Via bedrijfsbezoeken en gastlessen worden leerlingen geïnspireerd en geholpen hun netwerk te vergroten.

Alle onderwijslagen

De naam Entreprenasium doet vermoeden dat het project enkel is bedoeld voor excellerende gymnasiumleerlingen, maar niets is minder waar. “We wilden het project in eerste instantie invoeren voor havo-leerlingen met vwo-competenties, die graag praktisch bezig waren.” Ondertussen loopt het project door alle onderwijslagen heen en wordt het binnenkort dus verder uitgebreid. “De projecten die worden uitgevoerd door de leerlingen genereren ook veel publiciteit. Daar hebben we zowel binnen als buiten de school wat aan,” aldus Sweerts.

Succes

De eerste lichting leerlingen heeft ondertussen de school verlaten en is begonnen met studeren. Leerling Dennis Gerkens is een goed voorbeeld van hoe het Entreprenasium bijdraagt aan de ontwikkeling van de leerlingen. Gerkens richtte zich in het eerste jaar op het stimuleren van sport onder kinderen met obesitas. Op de beurs waar goede doelen zich presenteren, kwam hij in contact met paralympisch snowboardkampioen Bibian Mentel van de Mentelity Foundation. Zij inspireerde hem om zich te richten op sport voor mensen met een lichamelijke handicap. Dennis Gerkens is nu bezig met het opzetten van een voetbalteam voor kinderen met een lichamelijke handicap en volgt de hbo-studie Sport en Management. Sweerts: “Ook hebben we twee broers die ooit begonnen met klusjes in de tuin die nu een behoorlijk hoveniersbedrijf hebben opgezet.

Vroeger moesten we als school extra ons best doen om deze leerlingen te motiveren, aangezien ze een groot deel van hun tijd en energie in hun bedrijf stopten. Door het ondernemerschap te stimuleren en te faciliteren kunnen deze leerlingen zich ontwikkelen, terwijl het overige schoolwerk er niet onder lijdt.”

Hoe nu verder?

Het ondernemerschap van deze leerlingen geeft energie aan de hele school. Daarom heeft het VeenLanden College zich sinds kort dan ook aangesloten bij de ‘Scholen voor Ondernemend Leren’, waar leerlingen meer zeggenschap krijgen over hun eigen onderwijs. “Hiermee zetten we de volgende stap in het bijbrengen van 21e-eeuwse vaardigheden bij de leerlingen.”

Anderen bekeken ook dit

STEAM stoomt leerlingen klaar voor ...

Geplaatst: 19-09-2017 STEAM stoomt leerlingen klaar voor een digitale toekomst

STEAM staat voor Science, Technique, Engineering, Arts and Mathematics. Het is een innovatief onderwijsmodel waarbij ...

Drie vragen aan… Frans Peeters

Geplaatst: 15-10-2017 Drie vragen aan… Frans Peeters

De wereld waarin onze kinderen opgroeien, is en wordt steeds digitaler. De producten en apparaten ...

Informatica schudt het stof van ...

Geplaatst: 19-10-2017 Informatica schudt het stof van zich af – lang leve informatica nieuwe stijl!

- Door Frans Peeters, leraar informatica op het Ostrea Lyceum.

Niet iedereen weet dat ...

  •  *