“Het achtuurjournaal wordt ook niet beter als de nieuwslezer in mijn huiskamer staat”

Les via de webcam als oplossing voor het nijpende lerarentekort. Critici zien het als een verarming van het onderwijs, maar de eerste reacties op het in september begonnen initiatief van Like2Teach zijn positief. 

Men neme: een goede wifi-verbinding, touchscreen, digiboard, webcam, microfoon en een ervaren docent. Daarmee kan de les Duits aan een vwo-klas die tig kilometer verderop zit beginnen. Door de stand van de techniek is het tegenwoordig allemaal mogelijk zonder grote investeringen.

Lerarentekort enorm onderschat
Op de vraag of dit het onderwijs van de toekomst is, antwoordt Dieter Möckelmann, afkomstig uit het onderwijs en één van de ondernemers achter Like2Teach, dan ook ‘ja’. “Mensen die een videoles een verarming van het onderwijs vinden, realiseren zich niet hoe groot het lerarentekort is. We hebben het nu al over tekorten van 600 fte’s per dag in het voortgezet onderwijs en 2.000 fte’s per dag in het basisonderwijs. Die tekorten zullen alleen maar toenemen, want docenten zijn er gewoon niet. Door deze ICT-oplossing krijgen de leerlingen tenminste les van een ervaren, vakbekwame docent en niet door een vrijwilliger of iemand die zijn opleiding nog niet eens heeft afgerond.”

“Stel je voor dat je als schooldirecteur elke dag een elftal op moet stellen en je maar tien spelers hebt.”

Elftal met tien spelers
“De videolessen moet je ook zien in combinatie met de reguliere lessen”, nuanceert Möckelmann zijn opmerking. “Stel dat één van de zes tot acht lessen die een leerling op een dag krijgt een videoles is. Waarom zou dat voor bepaalde vakken niet kunnen? Ik kijk ook al jaren het achtuurjournaal en dat wordt er ook niet beter op als de nieuwslezer in mijn huiskamer staat. Bovendien is er altijd een onderwijsassistent aanwezig om de verbinding tot stand te brengen en om orde te houden, mocht dat nodig zijn.

De lessen zijn live, maar worden opgenomen, zodat de leerling alles terug kan kijken. Ook het huiswerk en de toetsen kunnen leerlingen online maken.” Voor de scholen die worstelen om de roosters vol te krijgen, kan het een enorme verlichting betekenen: “Stel je voor dat je als schooldirecteur elke dag een elftal op moet stellen en je maar tien spelers hebt. Het vullen van die roosters met het huidige lerarentekort is bepaald geen sinecure.”

Efficiënter
Ook kunnen videolessen het digitaliseringsproces van de school versnellen. Möckelmann: ”Een docent op afstand kan natuurlijk niet meedoen aan de constante vergadercultuur met koffie en cake, maar de rectoren zijn er bijzonder over te spreken dat de docenten op afstand zo snel reageren via de iCloud. Andere docenten worden daarmee  aangespoord om op dezelfde manier te reageren en dat kan de processen een stuk efficiënter maken.

Dat houdt trouwens niet in dat de docent op afstand zijn leerlingen nooit ziet”, vertelt Möckelmann “Naast een uitgebreide training gaat de leraar op afstand ook een keer langs bij de klas om kennis te maken.”

Van buiten het postcodegebied
Inmiddels zijn twee scholen met videolessen voor wiskunde en Duits begonnen. De reacties zijn dusdanig positief dat Möckelmann verwacht dat er halverwege 2020 zeker tien scholen zijn aangesloten en ook vanuit het basisonderwijs is de interesse groot. Het afstandsonderwijs van Like2Teach biedt leraren aan van buiten het postcodegebied van de school. De leraar die de lessen geeft wordt dus niet weggekaapt bij een andere school. Zo zorgt Like2Teach dus niet voor een vergroting van het lerarentekort in de omgeving!

Anderen bekeken ook dit

Nieuwe ICTheek Magazine is uit!

Geplaatst: 26-09-2019 Nieuwe ICTheek Magazine is uit!

Het thema van deze editie is kennis delen. Uit onderzoek onder 454 onderwijsprofessionals in het vo ...

Adobe, Cisco en Microsoft over ...

Geplaatst: 01-10-2019 Adobe, Cisco en Microsoft over kennis delen met het onderwijs

Kennis delen blijft bij software- en hardwareleveranciers niet beperkt tot de welbekende manual. Ze doen ...

Hoe innoveer je binnen tradities?

Geplaatst: 24-09-2019 Hoe innoveer je binnen tradities?

Leerkrachten voelen niet de noodzaak om leerlingen digitaal bij te spijkeren. Dit kwam naar voren ...