Education Transformation Framework helpt scholen met visie op digitalisering in het onderwijs

Steeds meer onderwijsinstellingen wereldwijd kiezen ervoor om hun visie op digitalisering in het onderwijs te formuleren aan de hand van het Education Transformation Framework (ETF) van Microsoft. Grondlegster van dit framework is Alexa Joyce, Future-Ready Skills Lead EMEA bij Microsoft: “Het doel van het ETF is dat scholen fouten uit het verleden kunnen voorkomen. Zoals bijvoorbeeld het aanschaffen van de voordeligste devices, die vervolgens totaal niet geschikt blijken voor 8-jarige leerlingen.”

Alexa Joyce is, ondanks dat ze al jaren voor Microsoft werkt, nog maar een paar weken werkzaam in haar nieuwe baan als we haar spreken. Zij richt zich op het ontwikkelen van digitale vaardigheden voor het gehele onderwijs, van primair tot universitair. Bij het primair en voortgezet onderwijs gaat het dan om zaken als STEM (Science Technology Engineering Math) en 21st century skills. In het hoger onderwijs richt zij zich op het ontwikkelen van digitale vaardigheden voor studenten Informatica en op studenten in vakken als economie, engineering en marketing waar technologie een steeds belangrijker component vormt.

Voor en door het onderwijs
Het allereerste idee voor het ETF ontstond zo’n tien jaar geleden, destijds nog vooral voor opkomende markten. Drie jaar terug ging Joyce er intensiever mee aan de slag. “We kregen destijds veel vragen van overheidsorganisaties die ermee worstelden hoe zij technologie in het onderwijs goed konden inzetten. We ontwikkelden het framework op basis van onze eigen kennis, maar zochten al snel ook contact met onderwijsexperts van universiteiten, onderwijsministeries en experts in ICT-implementaties bij scholen. Deze eerste versie toonden we aan partners binnen het onderwijs en hun reacties verwerkten we weer in de tweede versie.”

"Het doel van het ETF is dat scholen fouten uit het verleden kunnen voorkomen."

De volgende stap was het ontwikkelen van een methodiek voor workshops waarmee medewerkers binnen onderwijsinstellingen met het ETF aan de slag konden. “Wat je vaak ziet is dat binnen een school de IT-afdeling en de onderwijskundig medewerker elkaars wensen niet begrijpen. De IT-afdeling praat over zaken als beveiliging en de onderwijskundig medewerker wil experimenteren met nieuwe tools. Hen samen in een ruimte zetten en laten nadenken over de onderwijskundige transformatie van de instelling, kan een krachtige manier zijn om meer tot overeenstemming te komen,” merkt Joyce in de praktijk.

Vervolgens ontwikkelde ze ook een online trainingsmethode om als school zelf met het ETF aan de slag te gaan. Het ETF voor het hoger onderwijs wijkt wat af van de versie voor het primair en voortgezet onderwijs. Scholen kunnen op verschillende manieren aan de slag met het ETF. Microsoft heeft een wereldwijd netwerk van trainingspartners die ETF-sessies met scholen kunnen opzetten. Op evenementen licht het Education-team het ETF zelf toe. Het management van de school kan er ook voor kiezen om de informatie over het ETF die online beschikbaar is te gebruiken om zelf de sessie te leiden.

Vier pilaren
Het ETF steunt op vier pilaren: leiderschap & beleid, modern onderwijzen en leren, intelligente omgevingen en technologieblauwdruk. Een logische volgorde, aldus Joyce. “Je start met een heldere visie en strategie. Als je geen visie hebt, weet je immers niet waar je naartoe gaat.” Het formuleren daarvan is al een hele kunst op zich. “Het vergroten van het aantal devices op school kan nooit het doel zijn. Denk eerder aan een formulering als “We willen dat leerlingen het maximale uit zichzelf halen; hoe kan technologie daaraan bijdragen?”

"IT- en onderwijskundig medewerkers samen in een ruimte zetten en laten nadenken over de onderwijskundige transformatie van de instelling, kan een krachtige manier zijn om meer tot overeenstemming te komen,”

Met alleen een visie ben je er niet. Het gaat erom hoe je die in het klaslokaal vormgeeft en daarover gaat de tweede pilaar: modern lesgeven en leren. “Hoe zet je de technologie in voor leerlingen? Wat verandert er daardoor in de manier van lesgeven voor docenten?”

De derde pilaar, ‘intelligente omgevingen’, is de meest recente toevoeging aan het raamwerk. “Veel scholen die bezig zijn met het ontwerp van een nieuw gebouw, vragen zich af ‘hoe kunnen we de omgeving zo inrichten dat die aansluit bij onze nieuwe kijk op technologie en innovatie?’ Bijvoorbeeld door ruimtes waar je met een groepje samen kunt werken aan een opdracht of door ‘computerlabs’.”

Pas bij de vierde pilaar gaat het echt over de technologie. “Dan kan het ook gaan om hoe technologie de school zelf helpt. Neem bijvoorbeeld smart cards, waarmee leerlingen hun lunch kunnen betalen, waardoor ze geen contant geld mee hoeven te nemen.”

Meer informatie
Wereldwijd gingen al een half miljoen leerkrachten met het ETF aan de slag. Daaronder zijn ook diverse scholen in Nederland en België. Tijdens de IPON op 5 en 6 februari in de Jaarbeurs in Utrecht zal Microsoft aanwezig zijn en het ETF verder toelichten. Zie ook www.ipon.nl.


Tijdens de IPON geven we op beide dagen een presentatie waarin het ETF centraal staat: ‘Lerarentekort? IT als driver voor toekomstbestendig onderwijs’. Meer informatie vind je op slimindeklas.nl/ipon

Meer over de IPON

Anderen bekeken ook dit

Hoe zorg je dat iedereen ...

Geplaatst: 09-01-2020 Hoe zorg je dat iedereen Office 365 goed gaat gebruiken?

Elke nieuwe technologie heeft fans en tegenstanders. Maar wil je nieuwe software introduceren, dan is ...

IPON opnieuw een must voor ...

Geplaatst: 03-01-2020 IPON opnieuw een must voor iedere onderwijsprofessional

De IPON op 5 en 6 februari in de Jaarbeurs in Utrecht staat in het ...

Office 365 en back-ups: extra ...

Geplaatst: 16-01-2020 Office 365 en back-ups: extra huiswerk voor scholen

Hoe veilig zijn Office 365-gegevens in de cloud? Veel onderwijsorganisaties vertrouwen volledig op Microsoft vanuit ...